Del : SMS
Berlingske Business

Erhvervshuset hjælper på Københavns ry

07BUSjanus-krarup.jpg
Janus Krarup, driftsleder og erhvervschef i Københavns Kommune, satser på, at man med Erhvervshuset blandt andet kan få nedsat behandlingstiden i kommunen. Foto: Niels Ahlmann Olesen

Københavns Kommunes Erhvervshus blev mødt med lige dele optimisme og skepsis. Et halvt år efter åbningen har flere end 10.000 henvendt sig for at få hjælp.

Artiklen fortsætter under annoncen

»Budgettering«, »bogføring og regnskab« og »Kom godt i gang med din webshop« er nogle af de kurser, de erhvervsdrivende gratis kan deltage i i Københavns Erhvervshus, der som et led i Borgerrepræsentationens erhvervs- og vækstpolitik har til formål at samle de erhvervsdrivendes indgang til det offentlige ét sted.

Formålet med indsatsen er at sikre et bedre erhvervsklima i København, og nu, et halvt år efter åbningen, er både iværksættere og erhvervslivets organisationer imponerede over driftsresultaterne.

Ud over kurserne har huset en åben telefonlinje, hvor selvstændige kan henvende sig for at få hjælp til at rekruttere medarbejdere eller søge støtte til nødvendige tilladelser. Fra marts til og med august har Erhvervshuset håndteret 10.800 henvendelser på telefon og 2.750 per mail.

06BUSChristian-Oeyraboe.jpg

Omkring 60 procent af henvendelserne har Erhvervshusets 70 konsulenter kunnet afklare, mens 35 procent er sikret kontakt til andre personer i kommunen, som kan håndtere virksomhedens henvendelse.

Derudover har Erhvervshuset indtil videre skabt 2.021 match mellem virksomheder og jobsøgende – det vil sige ordinære job, løntilskudsjob, offentlige og private praktikpladser, lærlingejob, nyttejob og fleksjob.

»Vi har i flere år forsøgt at skabe en indgang til kommunen, men det er ikke rigtigt blevet oplevet sådan før nu. Vi har investeret massivt, og det er blandt andet de udvidede åbningstider og tovholderfunktionen, der sørger for at følge alle sager til dørs, der betyder, at det er ved at lykkes. Det, at erhvervs­livet oplever, at vi som kommune har etableret en spydspids, der viser, at vi vil dem, er vigtigere, end man tror,« siger beskæftigelsesborgmester Anna Mee Allerslev (R).

Paradigmeskift i sagsbehandlinger

Dansk Industri (DI) måler hvert år kommunernes erhvervsklima, og her er der plads til forbedring for Københavns Kommune, som de seneste par år har skrabet bunden med en placering omkring nummer 80 på listen.

Det er blandt andet kommunens sagsbehandlingstider og kommunikationen med erhvervslivet, der trækker København ned i undersøgelsen. Derfor er ambitionen for det nye Erhvervshus især at skabe en tættere dialog mellem de selvstændige og kommunen.

01BUSstorm-ry.jpg

Det er ifølge driftsleder og erhvervschef i Københavns Kommune Janus Krarup især lykkedes med kommunens nye tilgang til sagsbehandling.

»Det giver rigtig god mening, at vi også kan tage andre forespørgsler med hjem, når vi er ude hos virksomheder. Hvis de har en byggesag, et cykelstativ, der generer, eller et dagpengegebyrbrev, som de undrer sig over, kan vi tage det med og sikre, at de får en ordentlig tilbagemelding,« siger Janus Krarup.

Hos Dansk Erhverv er chefkonsulent for Regional Erhvervsudvikling Per Thye Rasmussen ikke bleg for at kalde det nye tiltag for et paradigmeskift i kommunens håndtering af erhvervsservicen.

»Det vigtigste er, at man er gået målbevidst fra en myndighedsbehandling til en løsningsbehandling. Før i tiden fik de erhvervsdrivende hele tiden at vide, hvad de ikke måtte, i stedet for hvad deres muligheder var,« siger Per Thye Rasmussen.

Han understreger dog også, at hvis erhvervsklimaet for alvor skal forbedres, er der brug for også at se på de overordnede rammevilkår. Det bekræftes i DIs erhvervsklimaundersøgelse, hvor de københanvske virksomheder på spørgsmålet om, hvad kommunen bør prioritere højest, svarer, at infrastrukturen er den vigtigste faktor, mens skatter og afgifter, sagsbehandling og kvalificeret arbejdskraft følger lige efter.

Derfor mener DIs ansvarlig for regionalforeningen DI Hovedstaden, Jette Nøhr, også, at det er positivt, at Erhvervshuset har fokus på sagsbehandling og er aktive, når det kommer til at matche virksomheder og jobsøgende. For at Erhvervshuset skal have en indflydelse på det samlede erhvervsklima mener hun, at det er afgørende at informere virksomhederne om tilbuddet.

»Der er især behov for at gøre en indsats over for de små og mellemstore virksom­heder. Det er især dem, der oplever, at dialogen med det offentlige kan være svær, og det er afgørende, at de ved, hvor de skal søge hjælp,« siger Jette Nøhr.

Hjælp til iværksættere

En af de iværksættere, der har benyttet Erhvervshuset, er Danila Mouzytchenko, der er medstifter af startup-virksomheden Flagit. Han kendte ikke til tilbuddet, men oplevede, at Erhvervshusets konsulenter selv henvendte sig og tilbød deres hjælp.

»Der findes mange rådgivningstilbud til iværksættere, men det unikke ved Erhvervshuset er den personlige kontaktperson, og at de er så vedholdende i deres støtte. Det er rart at opleve, at der er nogen, der har tiltro til én og uforpligtende tilbyder deres hjælp,« siger han.

Flagit er et forum, der søger at skabe direkte kontakt mellem forbrugere og virksomheder, så det bliver lettere at give ris og ros og foretage simple forbrugerundersøgelser. Teamet består i dag af fem konsulenter, der arbejder med konceptet ved siden af deres øvrige arbejde.

Troels

De fem har fået tilknyttet en personlig kontaktperson, som de har fremlagt deres interne forretningsplan for, og som i øjeblikket hjælper dem med at udarbejde fondsansøgninger.

»Vores mål på iværksætterområdet er, at folk bliver afklarede, når de har været forbi os. Enten om hvorvidt de skal etablere virksomhed, eller, hvis de allerede er etableret, hvordan de kommer ud på markedet,« siger Erhvervshusets driftsleder, Janus Krarup, der forventer, at det vil kunne måles om tre-fire år.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere