Del : SMS
Berlingske Business

Entreprenør som studiejob

03BUSMeebox.jpg
Patrick Theander (t.h.) og Anders Eiler (t.v.) Meebox, der laver webhosting, er åbnet i 2010 af to unge fyre omkring 20 år og oplevede sidste år en vækst på 300pct. Foto: Kasper Palsnov

Uddannelsessystemet er for dårligt til at favne de rastløse og resultathigende teenageiværksættere, mener de to unge stiftere af IT-selskabet Meebox. De har vendt uddannelsessystemet på hovedet og satset på erfaringer, og det kan ifølge flere kilder være en god idé.

Artiklen fortsætter under annoncen

Anders Eiler og Patrick Theander er to af de unge iværksættere, politikerne gerne vil have flere af. De åbnede begge deres første virksomhed som 17-årige og har i 2009 sammen startet Meebox, der sælger hostingløsninger til virksomheder og private og har vokset massivt. Kilden til iværksættersuccesen skal ifølge de to partnere dog ikke findes i det danske uddannelsessystem.

»Jeg tror, at vi, der vælger at gøre, som Patrick og jeg har gjort, er lidt mærkelige. Vi passer ikke ned i den kasse, der er lavet til unge i Danmark. Vi er rastløse. Vi vil skabe resultater, holde mulighederne åbne og lave noget, der giver mening,« siger Anders Eiler og fortsætter:

»Der mangler noget i skolesystemet til at favne den type, vi er. Og jeg har indtryk af, at der kommer flere og flere af vores slags.«

Patrick Theander er enig. Han har taget en iværksætteruddannelse som event manager og kom ud med et gennemsnit på 12,4. Alligevel føler han, han spildte sin tid. Han lærte meget mere af at drive virksomhed:

»Jeg kunne ikke vente med at blive færdig. Det, jeg lærte, kunne jeg allerede, og ellers kunne jeg lære det selv på en bedre måde.«

Uddannelsen på hovedet

Anders Eiler er i dag ved at lægge sidste hånd på sit speciale som softwareingeniør. I takt med, at forretningen er vokset, er studiet dog blevet noget, han »gør ved siden af« i de sene aften- og nattetimer. Alligevel mener han, det er det hele værd.

»Jeg tror ærligt talt, jeg er væsentligt bedre rustet, fordi jeg har den baggrund. Vi snakker om, at man bare skal kaste sig ud i det, og at det er nemt nok, og det er også rigtigt, men i takt med, at du vokser og får flere kunder og mere ansvar, så gør du altså ikke bare ting. Så er du nødt til at træffe nogle meget velovervejede beslutninger,« siger han.

Kåre Moberg fra CBS, der forsker i iværksætteri i uddannelsessystemet, mener, det er en god idé at bruge sin virksomhed som en slags studiejob.

»Normen er, at man tager grunduddannelsen først og senere specialiserer sig. Men man kan vende den lidt på hovedet og sige, at man også kan lære ved at arbejde med entreprenørskab i praksis. Virksomheden behøver ikke være selve målet, den kan også være et middel til at få nogle gode erfaringer med det at drive forretning,« siger han.

Christian Walther, formand i Dansk Iværksætterforening, er helt enig:

»Du får nogle praktiske erfaringer, dine medstuderende overhovedet ikke kan hamle op med. Man skal træffe nogle valg, der har rigtige konsekvenser, og det giver hår på brystet.«

Men han understreger samtidig vigtigheden af at få taget en uddannelse. Selv om han godt ved, det ikke er det, de unge iværksættere vil høre.

»De skal huske, at når de kommer ud på den anden side, så står de ved siden af en, der både har en formel uddannelse og har lavet forretning samtidig med. Og så er de altså bagud, hvis de ikke selv har taget en uddannelse. For så er der nogen, der er dygtigere.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere