Del : SMS
Berlingske Business

Englevinger gør dansk fest-app flyvende i USA

heaps
Seks unge mænd har lavet en app, der lader dig finde andre folk, som gerne vil mødes til fest. Fra venstre: Kristoffer Juhl, Niels Hanggaard, Christian Lomholt, Frederik Bjergager og Jens Grud. Foto:

Seks festglade venner har udviklet en app, som matcher fester med gæster. Med 80.000 danske brugere, millioninvesteringer og en opstart i Los Angeles er de klar til at indtage flere storbyer i 2016.

Artiklen fortsætter under annoncen

Som så mange andre aftener varmede Frederik Bjerager op til en bytur med vennerne i starten af 2014, da de fik øje på en venindegruppe i lejligheden overfor, som også var i festligt lag.

De forsøgte at fange kvindernes opmærksomhed med vilde fagter og talte vinduer for at finde frem til, hvor de skulle ringe på. Men lige lidt lykkedes det, og i stedet for at slå festerne sammen endte drengene på en middel­mådig bytur.

På tømmermændslejet morgenen efter blev ideen til app’en »Heaps« født. Det skulle være en form for matchmaker for fester og gæster, hvor vennegrupper kunne oprette en profil og søge nogen at slå pjalterne sammen med egentlig lidt som en helårlig version af P3s årlige nytårsprogram »Festen & Gæsten«.

KOREA-UBER/

»Det er de fem drenge i lejligheden, som vi hele tiden har for øje, når vi udvikler appen. Det er dem, vi skal gøre livet lettere for – ikke de drenge, der i dag har startet en virksomhed,« siger 26-årige Frederik Bjerager, som i dag er marketingsdirektør i Heaps.

Det var omkring nytårstid sidste år, at aktiviteten på appen for alvor eksploderede frem til 31. december, da 25.000 festhungrende danskere søgte efter fremmede at fejre nytår med.

»Vi oksede derudaf og jagtede drømmen, fordi det var sjovt, men til sidst var der så mange mennesker, der brugte det, at det blev dybt seriøst. Vi måtte overveje, om vi ville kunne leve med os selv om 40 år, hvis vi ikke ofrede alt og gav Heaps et skud.«

Investorfund i Los Angeles

Frederik Bjerager besluttede sig for i januar at sige sit job op, pakke sydfrugterne og drage mod Los Angeles, hvor han fra en lille lejlighed sammen med en anden af app’ens stiftere forsøgte at finde ben at stå på i »englenes by«.

I løbet af efteråret i år lykkedes det for dem at komme i kontakt med en gruppe investorer, som så et potentiale i konceptet.

UBER

Investorgruppen, som giver Heaps vinger, består af milliardæren Ron Burkle, som ifølge Forbes er god for knap 11 mia. kroner, den amerikanske DJ Steve Aoki, social media-fænomenet Logan Paul og marketing­guruen Gary Vaynerchuk, der samlet har spyttet et større millionbeløb i Heaps.

»Først stod vi i LA som Palle-alene-i-verden, og så pludselig sad vi på toppen af SoHo-house sammen med folk, vi selv ser op til, og som fortalte os, at de ville investere millioner i Heaps. Det var et kæmpechok, at vi havde mulighed for at få dem med på vognen,« siger Frederik Bjerager, som ikke på nuværende tidspunkt vil ud med, hvor mange penge det drejer sig om.

Strategiske investeringer

For Heaps er kapitalindsprøjtninger proppet med pengesedler ikke nok. De er gået benhårdt efter strategiske investeringer fra folk, som kan hjælpe dem med at komme op at flyve på den anden side af Atlanten.

Gary Vaynerchuk kan for eksempel bidrage med investor-erfaring fra blandt andet Uber, Twitter og Tumblr, mens Vine-stjernen Logan Paul med fire mio. følgere på de sociale medier har indflydelse og netværk inden for netop den målgruppe, som Heaps gerne vil nå.

pix-Samsung-vask

Et lille års tid senere er den lille lejlighed skiftet ud med et hus i LA, og hele gruppen bag Heaps har netop søgt op opholds­tilladelse i USA. Siden vennerne besluttede sig for at kaste sig ud i iværksættereventyret, har de sagt deres respektive job op og stoppet på deres studier for at kunne hellige sig fuldt ud at rulle Heaps ud i USA.

»Hvis man vil spise en hel elefant, må man jo tage en lille bid ad gangen,« siger Frederik Bjerager.

Og det er lige præcis, hvad Heaps gør. Når de starter op i en ny by, spiser de den mindste, mest festglade bid først – universiteterne. Således var et par af grundlæggernes egen gamle uddannelsessted, CBS, det første sted i Danmark, hvor Heaps blev lanceret, mens University of California Los Angeles blev den første mundfuld for Heaps i USA.

I dag har Heaps 80.000 danske brugere, og som noget helt nyt har Heaps fået en foto-delings–funktion, hvor man kan dele fotos og film og på den måde skabe en visuel historie, som samler de danske weekendkrigeres festminder.

Næste skridt er resten af USA, men først skal vennerne have fundet en nytårsfest – og hvem ved, måske bliver du matchet op med dem gennem Heaps.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere