Del : SMS

Endomondo-stifter investerer i lystfiskeri

fisk
Foto:

Den danske lystfiskeristartup Fishtrip glæder sig over en millioninvestering fra Endomondo-stifteren Christian Birk. De suger til sig af iværksætterens erfaringer fra Endomondo.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den danske lystfiskeristartup Fishtrip har vind i sejlene. Endomondo-stifter Christian Birk har nemlig lige skudt et millionbeløb i bookingportalen. Det præcise beløb holdes hemmeligt. Fishtrip er begejstrede for den nye kapitalindsprøjtning og byder investoren velkommen på fisketur.

»Christian kommer med rigtig spændende viden fra hans arbejde i Endomondo. Løb er jo en hobby, ligesom lystfiskeri er. Der er klart nogle synergier, hvor de to markeder fungerer ens. Det kan vi få rigtig meget ud af,« siger Rasmus Dahl, administrerende direktør i virksomheden.

Og det er et »super spændende projekt«, mener den nye investor.

»Mange inklusive undertegnede kan rigtig godt lide at komme ud på havet, men organiseringen af en fisketur er en stor barriere. Jeg tror, der er et marked for en sådan platform (Fishtrip red.) til folk, der gerne vil ud at fiske,« siger Christian Birk.

Just-Eat for lystfiskere

Bookingportalen Fishtrip minder om Just-Eat bare for lystfiskere. Hvis en lystfisker vil ud at fiske, kan han gå ind på Fishtrip.dk og finde en fiskekutter, en fiskeguide eller en Put&Take sø, der vil have ham med.

Hjemmesiden åbnede i april 2015. Siden har portalen fået knap 100 udbydere, som venter på fiskeglade danskere. Hver gang der opstår et match, tager Fishtrip en del af prisen på turen i provision.

Jesper Buch, stifter af Just-Eat, har tidligere investeret i Fishtrip. Og han ser ligheder mellem lystfiskerportalen og sine egne projekter.

»Det er interessant, at man kobler fiskekuttere, guides og vandløb sammen med lystfiskere. Jeg har gjort det samme i 15 år. Koblet restauranter sammen med forbrugere og tøjbutikker sammen med folk, der skal have nye bukser. Det er akkurat den samme forretningsmodel,« siger Jesper Buch og tilføjer:

»Og så er det nogle søde og dygtige drenge, der har masser af gnist i øjnene. Som elsker fiskeri og kan se en forretning i det her. Det vil jeg gerne støtte.«

Den unge lystfiskeristartup har meget at lære fra erfarne iværksættere som Christian Birk og Jesper Buch. Og holdet bag Fishtrip, Philip Randgaard og Rasmus Dahl, nyder godt af investorernes kundskaber.

»Det er et kæmpe skulderklap. Det er ekstremt lærerigt. Selvom vi ikke snakker dagligt, suger vi rigtig meget til os, hver gang vi snakker med de her folk. Det er ikke let at stable noget på benene,« siger Rasmus Dahl og fortsætter:

»De dage, hvor det hele går ad helvedes til, tænker vi på, at der er andre end os, der synes, idéen er god. De må have en vis næse for det, de tror på. Det giver god selvtillid.«

På udlandseventyr

Lystfiskeri er en yndet hobby blandt danskerne. Der er omkring 500.000 lystfiskere i landet, men Rasmus Dahl og Philip Randgaard drømmer også ud over landets grænser. I første omgang satser de på Polen og Norge. Derefter styrer de skuden mod Storbritannien, Tyskland og Sverige.

»Vi har planer om at bruge den platform, vi allerede har lavet og udvide den til andre lande,« siger Rasmus Dahl.

Men der er ingen grund til at sætte kurs mod udlandet endnu, mener investoren Jesper Buch. Først skal Rasmus Dahl og Philip Randgaard få en masse erfaringer og præstere nogle væksttal på det danske marked.

»Nu skal de lige bevise sig selv i Danmark. Vi skal se, at det kan fungere på et lille marked. Der er ingen grund til at gå ud i nærmarkederne, hvis man ikke er færdig i Danmark,« siger Jesper Buch.

Firmaets nyeste investor, Christian Birk, giver Jesper Buch ret.

»Fishtrip har et kæmpe udlandspotentiale, og på sigt er markedet udenfor landets grænser. Men jeg er enig i, at Danmark er et godt testmarked. Vi skal fokusere på det, vi gør godt, og forfine produktet, inden vi rykker andre steder hen,« siger han.

Udover udlandsplanerne arbejder Fishtrip på at forbedre deres produkt. Det handler om at udvide platformen til at omfatte andet end booking af en fisketur. For eksempel ved at tilbyde lystfiskerne muligheden for at finde en fiskemakker gennem portalen. Eller muligheden for at dele anekdoter om fangst og fiskeriråd med andre ligesindede. De håber, den nye kapitalindsprøjtning hjælpe dem til at forløse idéerne på tegnebrættet.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere