Berlingske Business
LIVE
14:26 Rejse- og fritidsaktier er terrorramt i surt marked

Endomondo-stifter begynder helt forfra: Vil tilbage til iværksætteriet

30BUSPix-Succes-102127.jpg
Overskrift
Mette Lykke (th.) blev mangemillionær, da hun solgte løbe-appen Endomondo til en amerikansk koncern. Men det var ikke lykken for hende at have ren fritid. Hun fortæller om sit nye iværksætterprojekt til vært på Succes Kriteriet Ane Cortzen. Foto: Thomas Lekfeldt
23BUSCamilla-Lastein-podcas.jpg
Overskrift
Kvinden bag Lix Technology, Camilla Lastein (tv.), er gæst hos Ane Cortzen i den nye udgave af Business-podcasten »Succes Kriteriet«, hvor hun fortæller, hvordan man holder ud, når det ser sortest ud. Foto: Sofie Mathiassen

I sæsonens sidste afsnit af podcastet Succes Kriteriet fortæller Mette Lykke om, hvordan det er at forlade den trygge direktørstilling i sin etablerede virksomhed til fordel for iværksætteriet.

I 2007 stiftede Mette Lykke sammen med to andre iværksættere, Christian Birck og Jakob Jønck, Endomondo, som er blevet en af de foretrukne apps blandt motionsentusiaster. I 2015 blev virksomheden solgt til den amerikanske sportstøjsvirksomhed Under Armour for 575 mio. kroner, og i dag er Endomondo langt fra at være en lille startup, som kæmper for at overleve. Efter salget blev alle stifterne mangemillionærer, og Mette Lykke valgte at blive siddende som direktør i virksomheden.

»Under Armour har betalt rimelige penge for at få lov til at bestemme det meste, og det er man jo nødt til at respektere. På den måde ændrer ens rolle sig fra at være iværksætter til at være lønmodtager,« fortæller hun i sæsonens sidste afsnit af Succes Kriteriet, som handler om at begynde forfra.

02BUSPix-side-7-Tvede-og-Ma.jpg

Efter ti år i Endomondo gik Mette Lykke for fem måneder siden på barsel, og her gik det op for hende, at hun ikke ville tilbage til ­virksomheden, men i stedet skulle gå iværksætter­vejen igen.

»Jeg kunne bare mærke, at jeg ikke savnede det lige så meget, som jeg plejer. Når jeg har været på ferie ti dage med familien, er jeg ­normalt ikke til at holde ud, fordi jeg ikke kan holde mig væk fra computeren. Sådan havde jeg det ikke længere, og det satte nogle tanker i gang,« fortæller hun.

Find alle udsendelser fra Berlingske Business i din podcast-app og Apple TV, på Spreaker.com eller via iTunes her. Podcast fra Berlingske Business er sponsoreret af Nordea.

pix-Opfinderhat

Savner iværksætteriet

Mette Lykke går derfor 1. juni fra sin trygge direktørstilling i Endomondo til direktør­stillingen i startupen Too good to go, som er et koncept, der via en app forsøger at komme madspild til livs.

»Hvis man er en person, som etablerer ­virksomheder, begynder trangen til at ­begynde noget nyt på et eller andet tidspunkt at røre på sig. Jeg savner vækstfasen, hvor man ikke kan sove om natten af begejstring for, hvad morgendagen bringer, og hvor man føler, at hver eneste time man lægger i det, dér rykker man noget,« forklarer Mette Lykke om begrundelsen for sit valg.

Hun mener, at de erfaringer, hun har fået gennem Endomondos rejse, betyder, at Too good to go kan undgå at begå de samme fejltagelser, som hun har gjort.

Men at undgå alle fejl ved at hive den erfarne Mette Lykke med ind i virksomheden kan de dog ikke. Det, man skal undgå, er at lave de samme fejl to gange, lyder det fra medstifteren af Endomondo.

16BUSSucceskriteriet-podcas.jpg

Som at springe ud fra en klippe

Denne gang er den økonomiske usikkerhed for Mette Lykke ikke lige så stor, som dengang hun etablerede Endomondo. I dag har hun en god opsparing at falde tilbage på. Til gengæld har hun flere forpligtelser som eksempelvis en familie, end hun havde for ti år siden.

»Men det er ikke den økonomiske vinding, der er interessant. Det er døde penge, som ­altid kan tjenes ind igen. Det er den menneskelige indsats, der er spændende. Du springer ud fra en klippe og ved ikke, om vingerne bærer dig,« forklarer hun.

Hun råder også andre til at kigge efter tre ting, hvis de overvejer at begynde forfra i et nyt job: Samfund, team og dem selv.

»Det er vigtigt for mig, at der er et formål, jeg kan stå inde for, og at det gør en forskel. Det er vigtigt for mig at arbejde sammen med nogle mennesker, jeg kan lide. Der skal være en kemi. Til sidst går jeg meget op i, at jeg udvikler mig. Man skal ud af den her comfort zone engang imellem,« forklarer ­Mette Lykke.

26BUSJakob-Joenck-Ane-Cortz.jpg

Denne uges business angel er ikke en investor i den traditionelle forstand. Herle Jarlsgaard Hansen, stifter af Finders Keepers, investerer nemlig ikke sine egne penge i startups, men hjælper i stedet kreative iværksættere ved at skabe en platform for dem, hvor de kan fremvise deres produkter. Det gør hun gennem Finders Keepers-markederne, der fungerer som et bindeled mellem upcoming designere og forbrugere.

Til slut i podcasten giver Nordeas eksperter gode råd til iværksætteriet. ­Dette afsnit handler om at begynde forfra ved at fusionere med eller sælge til en ­anden virksomhed og dermed fralægge sig en del af retten til at bestemme. I podcasten giver Stig Østrup-Møller, chefrådgiver i Nordea, gode råd til de overvejelser, man skal gøre sig, inden man kaster sig ud i ­et sådant projekt.

Find alle udsendelser fra Berlingske Business i din podcast-app og Apple TV, på Spreaker.com eller via iTunes her. Podcast fra Berlingske Business er sponsoreret af Nordea.

12BUSPodcast-Succeskriterie.jpg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen