Del : SMS
Berlingske Business

Endnu en dansk ingeniørvirksomhed indtager USA

03busOil_platform1.jpg
Den administrerende direktør i Rambøll Olie & Gas, John Sørensen, fremhæver, at Houston i Texas er verdens centrum for olie- og gasbranchen. Opkøbet i USA forventes at resultere i opgaver i blandt andet Den Mexicanske Golf, som billedet er fra. Foto: Rambøll

Den danske ingeniørvirksomhed Rambøll har købt en amerikansk ingeniørvirksomhed, der skal styrke og udvide Rambølls aktivitet i olie- og gasindustrien. Cowi har tidligere gjort sit indtog i amerikansk infrastruktur.

Artiklen fortsætter under annoncen

De danske ingeniørvirksomheder kaster sig i stigende grad over USA, hvor der er en massiv efterspørgsel på ingeniørprojekter inden for infrastruktur, energiudvinding og energieffektivisering. Senest har den danske ingeniørvirksomhed Rambøll opkøbt den amerikanske ingeniørvirksomhed Excel Engineering med speciale i olie- og gas-industrien i Houston, Texas, da det forventes, at USA inden for få år generobrer sin position som verdens største olieproducent.

Administrerende direktør John Sørensen i Rambøll Olie & Gas, der er en del af Rambøll Gruppen, tør ikke gætte på perspektiverne i aftalen, da han ser USA som et »gigantisk vækstpotentiale«. Etableringen i Houston medfører, at Rambøll får bedre muligheder for at følge sine eksisterende kunder ind på et nyt kontinent samt tilføre helt nye kunder.

»Houston er verdens hovedstad for olie og gas. Her har alle store selskaber enten hovedkontor eller store filialer. Det er verdens navle for branchen,« siger fra John Sørensen via en telefonforbindelse fra oliestaten.

Derfor skal Rambøll Olie & Gas nu ud at vise sig frem for de store selskaber i håb om at lande nye aftaler, fortæller direktøren.

Investering i fremtiden

Henrik Garver, der er administrerende direktør i Foreningen af Rådgivende Ingeniører, mener, at Rambøll har sikret sig en god fremtidsinvestering med opkøbet af den amerikanske ingeniørvirksomhed. Han fortæller, at når Rambøll kommer tættere på Amerikas største olieselskaber, kan det blive lettere for den danske virksomhed at indgå samarbejdsaftaler, når der skal suges olie op af undergrunden i Afrika og Sydamerika, hvor Rambøll også ønsker del i markedet.

Men Rambøll er ikke den eneste danske ingeniørvirksomhed, der øger sin aktivitet i USA. Cowi har tidligere købt sig ind på markedet for den amerikanske infrastruktur, hvor der i de kommende år skal bygges flere broer, havne og lufthavne. Og der er flere projekter på vej inden for energisektoren, vurderer Henrik Garver. Ifølge ham vokser fokuset på energieffektivisering eksplosivt og fylder meget i amerikansk bevidsthed.

»Amerikas energiforbrug vokser, så der er også gode muligheder for, at Rambøll kan træde ind på det amerikanske kontinent med andre af sine kernekompetencer,« siger han og forsætter: »Men det kræver, at Rambøll opkøber flere virksomheder i samme branche, hvis virksomheden vil træde ordentligt ind på det amerikanske marked.«

Hos Rambøll er man ikke afvisende over for allerede nu at kigge på nye virksomheder.

»Det er ikke utænkeligt at vi investerer i flere virksomheder, men i første omgang handlede det om, at vi skulle have et over- skueligt ståsted,« siger John Sørensen.

I dag beskæftiger Rambøll Olie & Gas godt 1.000 medarbejdere. Men direktøren fortæller, at man inden 2020 vil komme op på 4.000 ansatte inden for olie- og gasindustrien.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere