Del : SMS

Eksportmuligheder i vækstlandet mod nord

10BUSPix-Norway.jpg
Vort broderland mod nord har høj vækst og er derfor interessant for de danske eksportvirksomheder. Foto: Javier Soriano/AFP

Økonomisk vækst, velfærd og en brandvarm byggesektor gør Norge til et indbydende marked. Trods samhandelsaftaler kræver eksport dog eftertanke – blandt andet fordi, Norge ikke er en del af EU.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danske små- og mellemstore virksomheder har brug for at få eksporten op i gear, og i den forbindelse kommer man altså ikke uden om at overveje Norge. Det mener Dansk Erhverv, der i næste uge sætter fokus på broderlandet mod nord. Organisationen afholder fredag 17. januar en konference, der skal være med til at få danske virksomheder til at rette kikkerten mod Norge, der fortsat er karakteriseret ved at være det land i Norden, der har den højeste økonomiske vækst. I Dansk Erhvervs internationale chef Kristoffer Klebaks optik kan man faktisk betegne Norge som et »vækstland«.

»Norge er selvfølgelig ikke et vækstland som Kina, men på nordisk skala er det altså. Landet klarer sig godt økonomisk og har gjort det et stykke tid – og det er i sig selv en god grund til at kigge på Norge. Derudover er det jo også sprogligt og kulturelt meget tæt på,« siger han.

Det er ikke for sjov, at organisationen netop vælger at hejse det norske flag lige nu. Kristoffer Klebak peger på, at specielt de små- og mellemstore danske virksomheder bliver nødt til at overveje eksportmulighederne – og det fordi organisationen noterer sig, at den danske eksport er koncentreret på blot lidt over syv procent af virksomhederne. Og det er ensbetydende med, at det grundlæggende er de helt store aktører der trækker eksporttoget.

10BUSpapiruld.jpg

»Det er vi simpelthen nødt til at ændre på. En meget stor del af Danmarks velstand hænger på nogle få virksomheder, og derfor skal vi have nogle flere i gang,« siger han og peger i den forbindelse på, at de nordiske lande er et naturligt startpunkt for virksomheder, der vil til at eksportere.

Begynd med nærhed

»Der er mange små virksomheder, der har potentiale for at komme i gang med eksporten. Mange har dog ikke erfaring, og for dem er det altså fornuftigt at starte med noget, der er tæt på det danske marked – både kulturelt og fysisk.«

Norge er dog specielt, når det kommer til de nordiske lande. Den store forskel er, at Norge ikke er en del af EU-samarbejdet. Og det har konsekvenser – trods de allerede indgåede handelsaftaler.

»Der er barrierer. Selv om Norge via EØS-samarbejdet på sin vis er en del af det indre marked, så er der faktisk bøvl med noget af eksporten. Selv om man skulle tro, det var nemt, så er der nogle ting, man skal være opmærksom på. Det fungerer ikke nødvendigvis, som det gør herhjemme,« siger Kristoffer Klebak og tilføjer:

»En virksomhed fortæller mig for eksempel, at de som ny eksportør til Norge oplever, at de norske myndigheder holder deres forsendelser i tolden i nogle dage – og det sker på trods af, at varerne slet ikke er pålagt told. Det vil sige, at de oplever en konkurrencemæssig ulempe, fordi deres varer ikke kan være så hurtigt fremme som konkurrenternes.« Når det er sagt, så mener han ikke, man skal lade sig skræmme. En opstart af eksport vil i næsten alle tilfælde betyde, at man som virksomhed løber panden mod nogle uventede udfordringer. Og i den forbindelse kan barriererne vise sig at være langt sværere at forcere, hvis det drejer sig om lande som Indien eller Kina, der alt andet lige er kulturelt langt mere fremmedartede.

Trods ønsket om, at danske virksomheder skal kigge nærmere på Norge, så påpeger Kristoffer Klebak, at Danmark allerede er stærkt til stede i Norge. Det kan godt være, at Sverige samlet set er det største nordiske eksportmarked for danske virksomheder. Men gør man tallene op målt pr. indbygger, så er Norge faktisk et større marked for danske varer end Sverige.

Olav Thon

Det ændrer dog ikke ved, at der i Dansk Erhvervs optik stadig er store muligheder, der i dag ikke bliver udnyttet af de små- og mellemstore danske virksomheder.

»Hvis man mener, der er et marked for ens vare, så skal man altså kigge på Norden. Og Norge er et meget vigtigt marked at fokusere på. Specielt hvis man vil starte på et marked, der er velkendt og sikkert, og hvor der er muligheder,« siger Kristoffer Klebak.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere