Del : SMS
Berlingske Business

Eksportfremgang giver By Lassen blod på tanden

05busbylassen1.jpg
I 1942 designede Mogens Lassen »Taburetten« i forbindelse med en møbeludstilling på Kunstindustimuseet i København. Han lod sig inspirere af datidens skomagerstole, og taburetten produceres fortsat i Danmark. PR-foto

Efter By Lassen har overtaget det fulde ansvar for distributionen af bl.a. sin klassiske Kubus-lysestage, har en stor del af fokusset ligget udenlands. Og det sætter spor i regnskabet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Der er interesse for dansk design. Ikke bare på hjemmebanen – det er der i høj grad også i det store udland.

Det oplever i hvert fald virksomheden By Lassen, der producerer og distribuerer produkter af det hæderkronede arkitektbrødrepar Mogens og Flemming Lassen. Den hovedsageligt familieejede virksomhed, der ejer rettighederne til designene, stormede frem i 2013, og spørger man direktør Peter Østerberg, så er der tale om en udvikling, der ser ud til at fortsætte.

»Nu er vi lidt over halvvejs i året, og indtil videre har vi oplevet endnu en omsætningsvækst på 100 procent i forhold til samme periode sidste år. Nu ligger vores hovedsæson jo i perioden fra september og fremad, så der kan stadig nå at ske noget, men det ser positivt ud. Vi oplever en orientering mod vores brand, der tyder rigtig godt,« siger Peter Østerberg til Berlingske.

Regnskabsåret 2013 vidnede om fordoblinger både med hensyn til bruttofortjeneste og bundlinje. Det til henholdsvis 7,1 og 3,3 millioner kroner. Det er ikke enorme beløb, men det skal ses i lyset af, at det nuværende udgangspunkt ikke er mere end to år gammelt.

Tog lysestagen tilbage

For hidtil har det været boligkæden Paustian, der har stået for distributionen af den såkaldte Kubus-lysestage, der er et af de helt centrale produkter. Det er først fra 2012, at By Lassen helt selv har stået for distributionen.

Overtagelsen af distributionen er gået hånd i hånd med den internationale satsning. Danmark er stadig det største marked på papiret, men det kan meget snart ændre sig. Hvor det tidligere var i omegnen af 10-15 procent, der gik til udlandet, så spår Peter Østerberg, at 2014 bliver det år, hvor andelen kan nå op på 50 procent.

Flere produkter

Samtidig har virksomheden valgt at fokusere stærkt på produktudvikling. Flemming og Mogens Lassen, der begge døde i 1980erne, efterlod et væld af skitser til deres arvtagere. Skitser, der i dag bliver brugt til at udvide produktporteføljen betragteligt.

I det første år efter overtagelsen af distributionsrettighederne er der på den konto lanceret 44 nye produkter. I indeværende år er der p.t. kommet 20 nye til.

»Vi vidste fra starten af, at vi gerne ville være kuratorer for brødrene Lassens design og udvikle ting fra deres skitser. Verden er glad for lysestagen, men der er så mange andre spændende ting, de har designet. Vi har lyst til at vise det frem, fortælle historien og vise bagkataloget,« siger Peter Østerberg.

I Peter Østerbergs optik går produktudviklingen hånd i hånd med eksportfremstødet. Og han mener, at de samme brandmæssige mekanismer, der er med til at booste salget herhjemme, kan bruges med succes også i udlandet.

»Gode produkter fortæller en historie i sig selv, og det er noget, som kunderne tager godt imod. Historierne appellerer til følelserne og giver en ekstra værdi,« siger han og tilføjer:

»Tag eksempelvis historien om et tapet, som Mogens designede for 70 år siden. Det vandt han en konkurrence på, og det var med til at sætte skub i karrieren. Det, er der faktisk mange, der synes, er interessant at høre om. De vil høre om rødderne. Det giver dem muligheden for at føle lidt af historiens vingesus.«

Det er også i virksomhedshistorien og værdien af den, at man skal finde en af årsagerne til, at By Lassen stadig og stædigt holder fast i at holde produktionen herhjemme – nærmere betegnet på værksted i Holstebro. Her er omtrent 30 ansatte beskæftiget med at konstruere og samle brødrene Lassens produkter i jern, træ og tekstiler.

At den håndværksprægede produktion ikke ligger i udlandet skyldes flere ting. Igen fremhæver Peter Østerberg, at man bliver nødt til at se på den filosofi, der ligger til grund for virksomheden.

»Produktionen i Holstebro er også en del af historien, vi gerne vil fortælle om. Vi tror på tanker om lokal produktion og kvalitet. Det er ikke mindst, fordi Mogens Lassen netop selv syntes, at det var meget vigtigt«.

Man kan argumentere for, at den lokale danske virksomhedshistorie er mindre relevant, når indsatsmarkedet er Tyskland, Skandinavien og en stribe andre lande. De ved jo næppe, hvor Holstebro ligger. Men det mener Peter Østerberg er underordnet.

»Forbrugerne har et sæt fællesideer, og det er ligegyldigt, om de så er i Danmark eller Chile eller USA. Historierne er globalt gyldige. De er ligeså valide, som selve designet er – og så er der stadig en masse mennesker ude i verden, der synes, at Danmark har en stor og spændende designhistorie. Måske endda flere end før,« siger direktøren i By Lassen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere