Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Eks-milliardær i nyt LED-projekt med vestjysk rigmand

Forchammer
Tidl. milliardær Peter Forchhammer (tv.) starter forfra med jysk LED-firma, der er drevet af Jens Hedegaard. Foto:

Jens Hedegaard blev rig på minkpapir. Nu har han inviteret multi-iværksætteren Peter Forchhammer ind i bestyrelsen og ejerkredsen i Neoline, som vil vende op og ned på LED-branchen.

Efter at have tjent kassen på minkpapir, har den vestjyske velhaver Jens Hedegaard kastet sig over LED-lys med en vision om at disrupte branchen. Eks-milliardæren og multi-iværksætteren Peter Forchhammer skal bistå med netværk og kapitaltilførsel.

Siden Peter Forchhammer gik ned med sit investeringsselskab Synerco under finanskrisen, har han haft et godt øje til LED-lys og har analyseret branchen ind og ud.

25BUSBengt-Sundstroem-14302.jpg

I 2015 arbejdede han på at skaffe amerikanske investorer til det siden skandale- og konkursramte Hesalight, men ifølge Forchhammer stoppede kapitalrejsningen, da amerikanerne ikke kunne godkende regnskabsprincipperne i selskabet.

Jens Hedegaard kontaktede Forchhammer, da han hørte at eksmilliardæren var interesseret i LED-branchen, og Forchhammer er nu trådt ind i bestyrelsen i Hedegaards nye LED-selskab Neoline, hvor han også skal have en ejerandel.

Neoline vil revolutionere branchen og gøre grossister overflødige med smarte værktøjer, der gør virksomhedskunder mere eller mindre i stand til selv at designe deres belysningsanlæg og holde styr på økonomi og energibesparelser. Neoline har ifølge Jens Hedegaard store kunder som Grundfos, Lego, ISS og Arla.

27BUSPix2-Henrik-165901.jpg

»Jeg hørte, at Peter var ude og kigge på branchen, og vi manglede netværk og nogen til at få virksomheden ud over rampen og vokse, så vi tog kontakt til ham,« siger Jens Hedegaard, som mener, at Neoline kan lå billige kinesiske produkter på trods af udvikling og produktion i Holstebro og Bulgarien.

Jens Hedegaard solgte Dansk Mink Papir A/S for mere end 150 mio. kr. til en kreds af investorer, herunder Det Obelske Familiefond før finanskrisen og har således penge på kistebunden til at finansiere Neoline de første år.

Dansk Mink Papir A/S fik succes på at udvikle en ny slags papirposer, som bruges i forbindelse med, at minkskind sættes i spænd og tørres. Virksomheden endte med at sælge 50 millioner poser til minkproducenter over hele verden.

Torben Jensen, Hellerup Finans

»Selvom Neoline er i en helt anden branche, så er opgaven den samme - nemlig at udvikle nogle geniale produkter til kunder, som ved, hvad de vil have og så inddrage kundernes ideer i udviklingsarbejdet,« siger Jens Hedegaard.

Siden minkpapiret har Jens Hedegaard været en tur omkring ejendomsinvesteringer og brugte en væsentlig del af formuen på at udvikle systemer til opsamling af energidata via smart-grid, der gør virksomheder i stand til at bruge strøm, når det er billigst i virksomheden Powerfaktor. Energiafgifterne betyder dog, at den forretning ikke blev nogen succes.

Men det skal Neoline være:

»I dag er lys langt mere end lys. Vi kan lave overvågning i virksomheder med vores lys og f.eks. registrere, hvor mange personer, der opholder sig i et rum, og vi kan se hvilken retning, folk bevæger sig via trådløs teknologi,« fortæller han.

Jesper Boas Smith

»Vi er også snart klar med lamper til private hjem med kamera og mikrofon i både inde og ude. Så kan du se, hvem der kommer ind og sender SMS-besked og så en alarm, når han går ind i huset.«

LED-belysning er hot, og konkurrencen hård i et kæmpestort marked. En virksomhed, der skifter fra traditionel til LED-beslytning sparer med ét hug 70-75 pct. af strømmen. Med et intelligent anlæg er besparelsen helt oppe på 90 pct.

»Vi har indtil nu været en udviklingsvirksomhed, men fra i år tjener vi penge på vores smukke design og en teknologi, som kan slå de billige kinesiske produkter af markedet,« siger Jens Hedegaard.

aldo

Peter Forchhammer, som gik konkurs under finanskrisen, er langt fra nogen velpolstret erhvervsmand ligesom Jens Hedegaard. Men det skræmmer ikke hans jyske partner:

»Jeg har også prøvet at tabe penge, og jeg hører selv til dem, der kan lide at satse meget og kan lide at have den spænding i blodet ved at bygge noget op. Men der er også en risiko,« siger Jens Hedegaard.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen