Del : SMS
Berlingske Business

E-boghandel vil have unge læsere i folden

18BUSriidrcom.jpg
Stifterne af Riidr.com mente ikke, der var en god platform til at læse e-bøger i Danmark, så de lavede en løsning selv. På billedet ses tre af de fem stiftere. Salgschef Anders Breinholst (i midten), administerende direktør Max Theilade (th.) og udvikler Sean B. Powell (tv.). Foto: Sophia Juliane Lydolph

Antallet af solgte e-bøger stiger. Hos Riidr.com er det især folk over 50 år, der køber bøger, som skal læses online. Nu vil firmaet også have de yngre årgange med.

Artiklen fortsætter under annoncen

En gammeldags bog på natbordet bliver for flere og flere danskeres vedkommende skiftet ud med en tablet eller en e-bogslæser. Bøger, der skal læses online, vinder frem blandt befolkningen, og en af e-bogs­forhandlerne hedder Riidr.com.

Virksomheden, der blev oprettet af fem venner i 2010, har valgt en forretnings­strategi, der kredser om at gøre e-læse­oplevelsen til den bedste i Danmark.

18BUSRiidr.jpg

»Vi har brugt tiden de seneste fire år på at udvikle læseoplevelsen, så den bliver, som læseren vil have det. Man skal kunne det samme i en e-bog, som man kan i en almindelig bog, og vi mener selv, vi har skabt den bedste løsning på markedet,« siger Anders Breinholst, der er salgschef i virksomheden.

En god læseoplevelse betyder ifølge Anders Breinholst blandt andet, at det er nemt at gå ind på hjemmesiden og finde og købe den bog, man gerne vil have, men det betyder også, at man let kan bladre i bogen, fremhæve noget tekst og skrive noter.

Fra 200 til 700.000 bøger

De fem venner, der etablerede virksom­heden, er alle meget glade for at læse bøger. Tilbage i 2010 fandt de ud af, at e-bogs­løsningerne i Danmark var meget besværlige at bruge, og det besluttede de sig for at gøre noget ved.

Virksomheden udviklede derfor applikationer til Android og iOS, som er Apples styresystem.

Det betyder, at man i dag kan købe en e-bog hos Riidr.com, og så har man automatisk adgang til den på sin tablet, sin telefon og sin computer.

»Vi havde hver vores kompetencer og gik derfor sammen og fandt ud af, at vi kunne tjene penge på at sælge e-bøger og gøre det lækkert at læse dem, » siger Anders Breinholst.

Da de begyndte med at sælge bøger i 2010, havde de omkring 200 titler at vælge i mellem. I dag – fire år efter – er virksomheden oppe på omkring 700.000 bøger, hvoraf 20.000 er danske e-bøger og 4.500 er danske lydbøger. De resterende er overvejende engelske bøger.

»Vi har næsten alle de bøger, man kan få, så vi har virkelig et stort udvalg. Det er også en vigtig del af læseoplevelsen for os, at man kan få de titler, man gerne vil have,« siger Anders Breinholst.

Norge og Sverige under vingerne

I 2012 kom Norges største mediekoncern Schibsted Media Group med i ejerkredsen og ejer nu ti procent af Riidr.com. Det betyder, at Riidr.com i dag er teknisk leverandør til e-bogsforhandlerne bokon.se og ebok.no i Sverige og Norge, som Schibsted Media Group og en række forlag står bag, og i dag har Riidr.com ni ansatte.

»Schibsted ringede os op og sagde, at vores teknologi på Riidr.com så rigtig spændende ud, og at de gerne ville arbejde med os. Så vi tog hele vores platform fra Danmark og satte den op i Sverige og sidenhen i Norge,« siger Anders Breinholst.

Ifølge en årsrapport fra Forlæggerforeningen kom 11 procent af bogomsætningen i 2013 fra salg af digitale bøger. Det er en stigning fra syv procent i 2012, og Anders Breinholst forventer, at stigningen tager til.

»Vi har 280 procent mere i omsætning i år end sidste år, og vi forventer, at den vækst vil fortsætte frem til 2016, hvor vi tror, at 40 procent af bogmarkedet vil være e-bøger,« siger han, men vil dog ikke oplyse tallene i kroner og øre.

Ønsker flere unge kunder

Langt flere unge end ældre danskere har prøvet at læse en e-bog. En undersøgelse, lavet af Epinion og Moos-Bjerre Analyse for Danmarks Biblioteksforening, viser, at mens 51 procent af de 20 til 29-årige har læst en e-bog, så er tallet for de 50 til 59-årige 30 procent.

Men hos Riidr.com er det især den ældre generation, der har taget konceptet til sig.

»75 procent af vores brugere er over 50 år, og dem er vi rigtig glade for, men vores håb er også, at vi kan få hægtet flere unge med på e-bogsvognen,« siger Anders Breinholst.

En af virksomhedens satsningerne for at ramme det yngre kundesegment er at skabe abonnementsmodeller, der henvender sig netop til dem. Blandt andet går de med tanker om at lave en e-bogsservice som filmtjenesten Netflix og musiktjenesten Spotify, hvor man betaler en fast pris hver måned for at se eller høre alt det, man vil.

»Det vil meget ungdommeligt med et »all you can read-abonnement«, men fordi vi betaler en forholdsvis høj pris per bog til forlagene, vil det ikke kunne løbe rundt for os, hvis bøgerne i abonnementet skal være nye bøger,« siger Anders Breinholst.

De vil dog gerne diskutere nye afregningsmetoder med forlagene, så et sådant abonne­ment kunne blive muligt, og de overvejer også andre abonnementsmodeller for at tiltrække de unge.

»Vi har allerede en bogklub for krimifans, hvor man får en ny krimi hver måned for et fast beløb, og man kunne sagtens lave en abonnementsmodel til det yngre segment, hvor de for eksempel kan få børnebøger,« siger Anders Breinholst.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere