Berlingske Business

DTU satser stort på startups

02BUSsbt.jpg
SBT Aqua, der hører hjemme hos Scion DTU, udvikler en sensor, som kan måle bakterieindholdet i vand direkte i stedet for at skulle forbi et laboratorium. Gustav Skands (th.) er administrerende direktør i virksom­heden og har sammen med to andre tidligere DTU-studerende etableret SBT Aqua i 2013. Foto: David Leth Williams

På Danmarks Tekniske Universitet finder man iværksættertiltag for både virksomheder, studerende og ansatte. Tanken er, at viden skal kunne bruges til noget.

Danmark skal leve af kloge hoveder. Sådan lyder det ofte, og befinder man sig på Helsingørmotorvejen og drejer af ved Lyngby, skal man ikke lede længe efter dem.

Mange universiteter i Københavns- området satser på at iklæde både studerende og andre, med en iværksætter i maven, kompetencerne til at kunne etablere egen virksomhed. Hos Copenhagen School of Entrepreneurship, en del af CBS, har man for eksempel haft 370 teams bestående af 1.800 personer med 70 nationaliteter igennem et udviklingsprogram siden 2007. Men også på DTU i Lyngby satser man stort på iværksætteri. Faktisk er det en indgroet del af institutionens DNA, siger koncerndirektør for innovation og entrepreneurskab på DTU Marianne Thellersen.

»Det er i virkeligheden blevet lidt af et kulturelement. Man spørger som forsker eller studerende hele tiden sig selv om, hvad det, man laver, kan bruges til. Og har man epokegørende, ny viden, overvejer man måske, om man skal samarbejde med en eksisterende virksomhed omkring det, eller om der her er en mulighed for selv at skabe en virksomhed,« siger hun.

Selvforstærkende effekt

Der er stort fokus på iværksætteri og den københavnske startupscene i disse dage. Og på DTU ønsker man også at være med til at skabe et godt fundament for fremtidens iværksættervirksomheder. Foruden den samfundsmæssige gevinst er forhåbningen, at det vil skabe et bredere netværk af samarbejdspartnere til DTU, som igen vil give yderligere muligheder for nyskabende forskning og virksomhedsdannelse. Der er altså tale om en selvforstærkende effekt, og man behøver ikke nødvendigvis at være ingeniør for at drage fordel af DTUs mange tilbud.

På DTU mener man, at tværfaglighed er en styrke. For at en nyetableret virksomhed bliver levedygtig på længere sigt, kan det være en fordel at hive folk med erfaring fra andre områder med i et team. Og allerede etablerede virksomheder kan via det selvstændige Scion DTU leje sig ind på campus og få adgang til teknologi- og forskerparkens muligheder.

Ifølge direktør for Scion DTU Steen Donner er en stor del af virksomhederne på stedet skabt af folk, der enten kommer direkte fra DTUs uddannelser eller med tiden er vendt tilbage dertil. Men som udgangspunkt hjælper Scion alle industrivirksomheder, der bygger håndgribelig hardware med at få adgang til faciliteter, der ellers ville være meget dyre for en virksomhed i opstartsfasen.

»I en stor, international koncern har man ofte både pengene og tidshorisonterne til at lave forskningsprojekter med længere sigte. Men er man en lille virksomhed, er det ikke særligt nemt, og dér skaber vi samarbejde mellem opstartsvirksomhederne og universitetet,« siger Steen Donner og tilføjer:

»På den måde får de adgang til vores faciliteter og får tilført den nyeste og tungeste viden, så de bliver i stand til at knække tekniske nødder, de måske ellers ikke var i stand til at klare.« På selve DTU tilbyder også de enkelte afdelinger specialiserede tiltag for stedets iværksætterspirer. For eksempel AppGarage på IT-afdelingen Compute, der, som navnet antyder, fokuserer på softwareudvikling. Men iværksætteriet har også fælles platforme på tværs af studieretninger, og DTU arbejder hele tiden på at forny sig selv på området.

Eksempelvis har det lidt over to år gamle projekt Skylab vist sig voldsomt populært blandt både studerende og iværksættere. Stedet, som teamleder Mikkel Sørensen kalder en slags legeplads, hvor man kan teste sine ideer, er på et par år vokset fra en prototype i en kælder til en helt ny bygning med eget laboratorium.

»Udviklingen foregår i kvantespring. Vi har haft ekstrem fremgang og på ingen måde fundet et leje endnu. Hverken på antallet af events, startups eller kurser, der bliver afholdt i Skylab. Vi oplever voldsom interesse fra både studerende og fra omverdenen,« siger Mikkel Sørensen.

2014 var rekordår

Det er svært at sige præcis, hvor stor en effekt Skylab har, men tælleren over indgangsdøren har alene i februar fanget 1.300 besøgende om ugen i snit. Og som helhed har 2014 været rekordår for nyetablerede virksomheder i DTU-regi med over 50 nye CVR-numre. Heraf 21 registreret af studerende.

Men Mikkel Sørensen pointerer, at læring stadig er central i Skylab. Derfor er der masser af projekter, som ikke nødvendigvis bliver til en ny startup, men hvor de studerende kan tage erfaring videre til deres næste ideer. Som måske en dag bliver til et flyvefærdigt produkt.

»Det handler ikke bare om at trække et CVR-nummer. Det handler mere om at skabe værdi ud af sin viden. Der er selvfølgelig startups, som her og nu skaber arbejdspladser, men for på sigt at skabe værdi i samfundet ligger genvinsten i, at folk lærer at omsætte deres praksisviden til værdi. Det er det, vi tror, at vi kan bidrage med. Det er derfor, DTU gør det her,« siger han.

Tanken om at omsætte viden til praksis og konkrete produkter har fået Lyngby-Taarbæk Kommune til at slå på tromme for, at den københavnske forstad med DTU som centrum, skal blive en vidensby. Danmarks svar på Silicon Valley, hvor universitetet, virksomheder og kommunen samarbejder om at skabe de mest gunstige forhold for innovation, iværksætteri og uddannelse.

»Hvis vi har det, der skal til for at skabe vækst, skal vi også sætte det i spil. I Danmark kommer vi ikke til at leve af at grave guld og diamanter op af jorden. Vi skal bruge vores gode hoveder til at tiltrække andre kloge hoveder og skabe de produkter, der kan løfte vores vækst og skabe arbejdspladser,« siger direktør for Vidensbyen Caroline Arends.

Allerede nu har Vidensbyen skabt et samarbejde mellem DTU og byens eksisterende virksomheder og kommunen.

Og ved at udnytte den viden, trafik og talenter, der allerede bevæger sig mellem de gule murstensbygninger på DTU, håber man altså at skabe et unikt universitetsnært erhvervs- og vækstcenter, der kan trække endnu flere vidensvirksomheder og startups til området, forklarer Caroline Arends og tilføjer:

»Pengene er lige som ild og vand – de løber derhen, hvor der er noget for dem. Så hvis de rette mennesker er her, og de rigtige forretningsplaner er her, så kan man skabe de her innovative miljøer.«

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen