Del : SMS

Digitalt kaos i det nye konditori

26BUSconnie-stort.jpg
Efter megen møje og besvær og med hjælp fra både IT-kyndig søn og endelig support fra Digital Post Hotlinien, lykkedes det til sidst Connie Bram at få sin virksomhed koblet på den digitale postkasse via NemID. Foto: Christian Liliendahl

Det er for svært for virksomheder at kommunikere med det offentlige, fordi IT-systemerne er for kringlede, lyder kritikken fra erhvervsdrivende og brancheorganisationer.

Artiklen fortsætter under annoncen
»Jeg forstår ikke, at Deres virksomhed, der har eneret på levering af disse ydelser til danske borgere, kan opføre sig på den måde.«

Sådan skriver iværksætteren Connie Bram i en klagemail til Nets’ salgsdirektør Søren Eismark i slutningen af januar. Hun har opgivet sin efterløn og brugt over 100.000 kroner af sin opsparing på sit nye konditori, Kageknas.

Al logistikken var på plads, nu manglede hun blot at koble virksomheden til den digitale postkasse via NemID. Det skulle vise sig at blive et besværligt foretagende.

»Jeg forstår ikke et pluk af de anvisninger, jeg har modtaget fra Nets. Det kan ikke være rigtigt, at Nets har lavet et system, der er så svært at forstå for voksne mennesker,« siger Connie Bram.

Hun er langtfra den eneste, der har svært ved at finde ud af Nets’ IT-systemer. Ifølge Lars Magnus Kristensen, konsulent i Håndværksrådet, er Connie Brams historie langtfra en enlig svale. Han hører jævnligt om problemer med de offentlige IT-systemer.

»En virksomhedsejers tid skal bruges ved kunderne og i produktionen – ikke bag bureaukratiske udfordringer ved computeren. Programmerne skal være enkle at tilgå,« siger han.

Problemerne med de snørklede digitale bindeled mellem erhvervsdrivende og det offentlige er også et problem, som Frank Grandjean kender alt for godt. Han er konsulent i Autoværkstedernes Brancheorganisation (CAD) og beskæftiger sig med medlemmernes udfordringer med det offentliges IT-løsninger.

»Vi er blevet nødt til at afsætte ressourcer til at hjælpe vores medlemmer med sygedagpenge, håndtering af administratorrettigheder, medarbejdersignatur og lignende, som går igennem det offentliges IT-løsninger,« siger Frank Grandjean.

Siden det i november blev obligatorisk med en digital postkasse, har CAD fået et par hundrede henvendelser fra frustrerede medlemmer. I perioder tre til fire henvendelser om dagen. Konsekvensen er, at Frank Grandjean har overtaget det, som er medlemmernes opgave: At stå for den digitale kommunikation.

»Det tog mig en måned at få styr på procedurerne. Når det tager så lang tid, er det ikke mærkeligt, at vores medlemmer bliver hægtet af. Og i en lille virksomhed har man masser andre ting at se til,« siger han.

Afvist af Nets

Det er dog ikke let at overlade kommunikationen til tredjepart. De erhvervsdrivende oplever, at de bliver afvist af Nets, når en anden part end dem selv ringer ind med den begrundelse, at de ikke står som ejer af virksomheden.

Det oplevede Connie Bram, da hun allierede sig med sin IT-uddannede søn Peter Bram.

Først prøvede han uden held at følge anvisningerne, som Connie havde fået tilsendt. Så kontaktede han support.

»Først skrev jeg med en medarbejder, der nægtede at hjælpe, fordi det ikke var Connie, som sad ved tasterne. Derefter prøvede jeg telefonen, hvor vi ikke kom nærmere en løsning. Generelt oplevede jeg Nets’ support som ubehagelig og på ingen måde dynamisk,« siger Peter Bram.

Plads til forbedring

IKT-vækstteamet fremlagde i slutningen af januar ti anbefalinger inden for informations- og kommunikationsteknologi for regeringen, der skal være med til at sikre den fortsatte digitale vækst i Danmark. Et punkt var, at det offentlige og dets IT-systemer skal skabe værdi for virksomhederne, være brugervenlige og testes efter fælles standarder.

Ifølge Ejvind Jørgensen, direktør i Rambøll Consult Management og en af hovedmændene bag de ti anbefalinger, er der bestemt plads til forbedringer.

»Vi har hørt mange gange, at det er borgerne og virksomhederne, der skal i fokus, når vi laver de her løsninger. Men hånden på hjertet, så er vi der ikke endnu. Vi tænker det for meget indefra og ud – i stedet for udefra og ind. Det skal være lettere for virksomhederne at kommunikere, og det skal tænkes ind i den næste digitaliseringsstrategi fra 2016,« siger Ejvind Jørgensen.

Styrelse afviser kritik

Hos Nets henvises der til Digitaliseringsstyrelsen. Her forklarer man, at man ikke er bekendt med, at virksomheder afvises af Nets DanIDs support. Det pointeres samtidigt, at over 550.000 virksomheder allerede har gennemført bestilling og installation.

»Nogle virksomheder har brug for hjælp, og de kan enten benytte Erhvervssupporten eller indhente anden hjælp. Det er et grundvilkår som virksomhed, at man næppe kan alting selv og må indhente hjælp til visse opgaver herunder til for eksempel revision, opsætning af IT, telefoni og andre områder, hvor der stilles krav til virksomhederne,« siger souschef Charlotte Jacoby .

»Ønsker man at benytte den gratis support i forbindelse med oprettelse af Digital Post, kan man ringe til Digital Post Hotlinen. Når man kontakter supporten, angiver man virksomhedens CVR-nummer. Der oprettes ved første henvendelse et sagsnummer, så sagen kan følges, hvis der er behov for det,« uddyber hun.

Efter at Connie Bram sendte klagen til Søren Eismark med Berlingske Business på CC gik det hurtigt med at hjælpe Kageknas online. Nets gav Connie Bram et sagsnummer, og da hun ringede til support dagen efter, gik det anderledes nemt med at få hjælp.

»Hele behandlingen var meget mere venlig, og konsulenten fra Nets overtog skrivebordet på min computer og fik opsætningen af NemID indstillet på fire minutter. Det kunne også have været klaret første gang, så det er da absurd, at vi skulle så meget igennem,« siger Connie Bram.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere