Del : SMS
Berlingske Business

DI-medlemmer revser offentlig eksporthjælp

pix-eksport
Lastbilhjulene ruller ikke nok. Specielt de små- og mellemstore virksomheder eksporter ikke nok, mener DI. Foto:

Der hersker en udbredt utilfredshed med det offentliges eksporthjælp blandt en andel af de mindre og mellemstore virksomheder. Det er ikke godt nok, mener industriens organisation.

Artiklen fortsætter under annoncen
Mindre danske virksomheder med eksportdrømme får ikke den rigtige hjælp fra offentlige instanser som Eksportrådet.

Sådan lyder det fra industriens organisation DI, der har foretaget en undersøgelse blandt små og mellemstore virksomheder, der er medlemmer af organisationen.

Det er virksomheder, der er en del af DIs såkaldte MMV-panel, og som har internationale aktiviteter, der har svaret på en stribe spørgsmål om eksportstøtte- og rådgivning fra det offentlige. Ud af de 111 respondenter, så peger en stor del på, at der er plads til forbedringer.

Når respondenterne bliver bedt om at give karakter efter 12-skalaen, når det kommer til »den samlede offentlige indsats for at styrke mindre og mellemstore virksomheders muligheder for at få international succes«, så ender karaktergennemsnittet på 3,2. Det er en karakter, der ligger tæt på firetallet - altså en jævn præstation med adskillige væsentlige mangler.

eksport

Der er dog ikke alt, der er utilfredshed med blandt de adspurgte. Blandt andet Eksportkreditfondens og Væksthusenes tilbud får anerkendende nik fra virksomhederne. Direktør i DI Thomas Bustrup forklarer, at problemet, som de små- og mellemstore virksomheder oplever, er, at tilbuddene ikke er målrettet dem.

De offentlige ordninger er i paneldeltagernes optik simpelthen ikke målrettet deres segment. De vil have mere fokus på de små- og mellemstore virksomheders behov - og det eksempelvis i form af flere koordinerede fællesrejser til eksportmarkeder, hvor man kan møde potentielle kunder, og ikke så meget den rådgivning, man ellers kan få på blandt andet ambassader. Thomas Bustrup vurderer, at undersøgelsen indikerer, at fokus ligger det forkerte sted.

»Der er brug for flere kollektive tiltag, hvor virksomhederne f.eks. laver noget sammen. De store virksomheder har måske mest brug for ambassaderne og deres hjælp og rådgivning, men de mindre virksomheder har større gavn af aktiviteter sammen med andre små virksomheder. For eksempel ved at de sammen med det offentlige kan komme ud med 10-20 andre virksomheder og besøge markeder,« siger han.

Organisationen mener altså, der er et problem, der skal adresseres. Og den peger på, at det er vigtigt at få set på det nu.

BM

Det ikke bare fordi skoven af små og mellemstore virksomheder, der alt andet lige repræsenterer ni ud af ti danske virksomheder, ikke får den hjælp, de ønsker - det handler også om, at det endnu ikke er lykkes at ændre ved det billede, der viser, at de store virksomheder står for fire femtedele af den samlede danske eksport. Og det er en skævhed, der i sig selv udgør et samfundsproblem.

Derfor mener Thomas Bustrup, at det er på tide, at man kigger nærmere på, om støtteordningerne er målrettet de rigtige.

»De gældende rammevilkår betyder alt andet lige noget, når man som virksomhed vil ud i verden. Der er et kæmpe potentiale for, at MMVerne kan komme ud over rampen. Men det handler altså om, at man bruger de instrumenter, vi har, så godt som muligt. Vi skal fokusere på det der virker og sørge for, at potentialet bliver udnyttet,« siger han.

Rundspørgen blandt DI-medlemmerne viser også, at det især er det høje danske omkostningsniveau, der gør, at de ikke kommer ud på eksportmarkederne. Det høje danske prisniveau gør det ganske enkelt svært for dem. Derudover bliver transportmæssige og logistiske udfordringer samt bl.a. toldbarrierer nævnt som elementer, der er med til at bremse forsøg på eksport blandt de små- og mellemstore virksomheder.

DI har fokus på eksportudfordringerne i denne måned og afholder en konference om emnet 22. januar.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere