Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage torsdag

DFDS søger partnere i digitalt kapløb om kunderne

DFDS satser på at indgå samarbejder med digitale startup-virksomheder for at undgå at blive ’disruptet’ af nye digitale handelsplatforme

DFDS retter kikkerten mod underskoven af digitale startup-firmaer som led i rederiets indsats for at digitalisere sin forretning og udvikle nye innovative handelsplatforme.

– Blandt de initiativer, vi diskuterer, er, at vi måske skal gå sammen med nogle relevante startup-firmaer, fordi vi kan tilbyde den infrastruktur og data, som de har behov for - plus selvfølgelig penge, siger Torben Carlsen, finansdirektør (CFO) i DFDS, til det maritime medie Søfart.

Det 150 år gamle færgerederi ligger ellers lunt i bølgen og tjener solide penge på at sejle med fragt og passagerer i hele Nordeuropa.

Alligevel har ledelsen besluttet at investere millioner i at opbygge en ny, digital enhed i organisationen, som i løbet af de seneste par år er vokset til omkring 30 medarbejdere og - med ledelsens ord - er blevet en af de vigtigste faktorer, når det drejer sig om rederiets fremtid.

– Vi står ikke på en brændende platform, men selvfølgelig frygter vi, at vi hurtigt kan komme til det, hvis vi ikke gør noget, siger Torben Carlsen og tilføjer:

– Derfor, ved at opbygge en organisation og forberede vores systemer, håber vi, at når alle de nye ting kommer, vil vi bedre forstå, hvordan vi skal bruge det i vores egne systemer, og hvordan vi kan drage nytte af det, snarere end at blive løbet over ende. Det handler om at skabe en digital opmærksomhed, som vi kalder det, så vi er forberedt, når tingene rammer os. Og så vi ved, hvad der rammer os og selv har forsøgt at udviklet løsninger til vores kunder.

I lighed med i en række andre brancher har nye digitale handelsplatforme meldt sig i shippingindustrien og truer de etablerede spillere. Det har fået store rederier som Maersk Line til at indgå nye samarbejder med digitale giganter som Microsoft og den kinesiske e-handelsplatform Alibaba. DFDS møder også konkurrence fra portaler som eksempelvis logistikplatformen Transporeon eller AFerry, hvor kunderne kan sammenligne og booke færgeafgange ud fra et stort udvalg af færgeruter.

De nye konkurrenter ejer typisk ikke selv skibe eller lastbiler, men - i lighed med eksempelvis ’Uber’ og ’Airbnb’ - er udelukkende digitale handelsportaler, hvis forretningsmodel drejer sig om at agere bindeled sig ind imellem logistikudbyder og kunde.

– Særligt inden for vores logistikforretning har vi set en række startups, som kommer fra en anden vinkel, eksempelvis ved at tilbyde faktureringssystemer til kunder, som vi tidligere har handlet med direkte. Den slags portaler æder sig ind i vores omsætning, og vi risikerer selvfølgelig at blive irrelevante, hvis vi fuldstændig mister den direkte kontakt med vores kunder. Det vil vi gerne undgå ved at tilbyde nem adgang og interaktion med DFDS, siger Torben Carlsen.

Han fortæller, at DFDS skruede op for den digitale satsning for omkring tre år siden, da rederiet begyndte at høre om de nye konkurrenter. Målet var at blive i stand til at tilbyde branchens bedste kundeoplevelse inden for rederiets tre hovedområder: Passagerfærger, fragt- og terminalforretningen og logistikdivisionen. I den forbindelse blev den digitale konsulent Sophie-Kim Chapman hentet ind som rådgiver, og for to år siden blev hun fastansat som DFDS’ første Group Digital Officer.

– Det er meget vanskeligt at vide, hvad der kommer til at ske i fremtiden, så det eneste, vi kan gøre, er at tage del i spillet og være opmærksom på, hvilke nye spillere etablerer sig. Vi ved, at start-ups tiltrækker investeringer, men det er vanskeligere at finde oplysninger om deres omsætning, markedsandele og indtjening, siger Sophie-Kim Chapman til Søfart.

DFDS holder derfor skarpt øje med nye teknologier som blockchain, robotter, droner og autonome skibe. Rederiet har som led i indsatsen også udnævnt et hold yngre medarbejdere til at være digitale spejdere for rederiet.

– Deres job er at holde øje med verden udenfor, at se på aktiviteterne i startup-firmaer i vores industri og forsøge at skabe tættere forbindelser til startup-fælleskaber, siger Sophie-Kim Chapman.

Hun forklarer, at DFDS’ digitale indsats er delt på tre overordnede indsatsområder: Den første - og største - indsats handler om at digitalisere den eksisterende forretning.

Den anden indsats handler om at udvikle nye digitale tjenester og forretningsmodeller, mens den tredje indsats går mere på tværs og blandt andet handler om at sikre, at medarbejderne i hele organisationen er gearet til den digitale udvikling.

Et af initiativerne, som DFDS har sat i søen, er at motivere medarbejderne til at komme med kreative idéer, som testes i mindre eksperimenter. Eksempelvis blev fem Iphones brugt i et forsøg på at udvikle et system, hvor en trailers placering kan identificeres baseret på GPS-koordinater.

– Det handler ikke om at bruge en masse penge, men om at finde kreative metoder til at teste ideer uden at man behøver at opbygge en hel teknologisk struktur omkring det, siger DFDS' finansdirektør, Torben Carlsen til Søfart.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen