Del : SMS
Berlingske Business

»Det kan ikke være rigtigt, at Deres virksomhed skal tjene penge på at hjælpe folk ud af den knibe«

Support betaling Nets
Nets har monopol på udbuddet af NemID, så Connie Bram blev fortørnet, da hun fandt ud af, hun skulle betale for at få support fra Nets for at få hjælp til at oprette NemID og digital postkasse for hendes nye virksomhed, KageKnas. Foto:

Brancheorganisationer finder det mærkværdigt, at Nets kan kræve penge for at give support til NemID - et produkt, det bankejede selskab har monopol på som udbyder.

Artiklen fortsætter under annoncen

Berlingske Business skriver onsdag om iværksætteren Connie Bram, der ligesom mange andre små- og mellemstore virksomheder har svært ved at kommunikere med det offentlige, fordi IT-systemerne er for kringlede.

Ud over at hun ikke forstår de anvisninger, hun modtager fra udbyderen Nets, så skal hun også betale for at få support til opsætningen, som samme virksomhed står for. Noget, Connie Bram ikke ville finde sig i, og hun sendte derfor Nets salgsdirektør Søren Eismark en klagemail.

»Der findes én mulighed for at få hjælp som erhvervsdrivende, hvor man skal betale for hjælpen, men det vil jeg ikke. Det kan ikke være meningen at Deres virksomhed laver et system, der er så håbløst for voksne mennesker, og at Deres virksomhed oveni købet skal tjene penge på at hjælpe folk ud af den knibe, Deres virksomhed måske endda bevist har indbygget i systemet.«

26BUSconnie-stort.jpg

Før klagen blev sendt, havde Connie Bram søgt hjælp hos sin IT-uddannede søn, men da Nets fandt ud af, at det var ham, som sad med opsætningen, nægtede medarbejderen fra support at hjælpe. Denne problemstilling kender konsulent Frank Grandjean fra Autoværkstedernes Brancheorganisation, CAD, godt til. Han mener, det er paradoksalt, at erhvervsdrivende kan blive afvist, når de søger hjælp andetsteds.

»Det er ét af problemerne med kommunikationen med Nets. Et andet er, at det i mange tilfælde koster penge, når man ringer for at få hjælp fra en konsulent til et produkt alle virksomheder er pålagt at blive koblet på for at få kontakten til det offentlige til at fungere,« siger han.

Med mindre virksomheden ønsker at oprette et årligt abonnement til Nets' supportydelser, tager Nets 250 kroner per henvendelse for telefonisk support. Ifølge Håndværksrådets erhvervspolitiske konsulent Lars Magnus Christensen er det ærgerligt, hvis forvirrede virksomhedsejere bliver ladt i stikken, hvis ikke de vil betale for at få hjælp.

»Nogle brugere kan godt føle sig overladt til sig selv, hvis de ikke ønsker at punge ud for Nets' serviceydelser. Og det er også en slags penge, hvis man skal have fat i Nets ad flere omgange, og det så koster 250 kroner hver gang,« siger han.

Hos Nets henviser presseafdelingen til Digitaliseringsstyrelsen, og her forklarer souschef Charlotte Jacoby, at da NemID var i et åbent EU-udbud i 2008, var det Nets, som vandt opgaven med at udbyde tjenesten.

»Som led i dette er det aftalt, hvordan support af både borgere og virksomheder skal håndteres. I kontrakten er det prioriteret at give virksomhederne tre gratis medarbejdersignaturer, mens support i udgangspunktet skal betales af den enkelte virksomhed. Dog er der efterfølgende lavet en særlig aftale i forbindelse med udrulning af digital post til alle danske virksomheder, så support i denne forbindelse er gratis,« forklarer Charlotte Jacoby.

Rådet for Digital Sikkerhed foreslog tidligere i februar at åbne for mere valgfrihed for borgere og virksomheder om NemID, når statens kontrakt udløber med Nets i 2015.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere