Del : SMS
Berlingske Business

Designvirksomhed rammer verdensmarkedet fra Ribe

pix-iblaursen
Overskrift
Her ses Ib Laursen, stifter af Ib Laursen ApS, til kåringen af EY Entrepreneur Of The Year i region Syd-og Sønderjylland tirsdag aften.
pix-ey2
Overskrift
Foto:

Den familieejede design- og brugskunst-virksomheden Ib Laursen har 40 år på bagen og hører hjemme i Danmarks ældste by. Den bliver nu hædret for sin internationale vækstresultater i konkurrencen EY Entrepreneur of the Year.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danmarks ældste by, Ribe, huser meget mere end domkirkespir, smalle brostensbelagte gader og en hæderkronet kulturarv. Meget mere. Den er også hjemsted for en familieejet design- og brugskunstvirksomhed, som efterhånden har sat sig et dybt, internationalt fodaftryk.

Virksomheden Ib Laursen ApS er ikke nogen opkomling. Den har tværtimod eksisteret siden 1972, og nu, mere end 40 år senere, bliver den hædret for sit virke og sin vækst. Ib Laursen ApS er nemlig tirsdag aften blevet kåret som regionsvinder i vækstkonkurrencen EY Entrepreneur of the Year.

I forbindelse med sejren i region Syd- og Sønderjylland forklarer EYs chef for konkurrencen, partner og revisor Søren Smedegaard Hvid, at det specielt er virksomhedens internationale strategi og resultater, der har imponeret dommerpanelet.

EY

»Juryen påpeger, at det er en vinder, der siden starten har set nye muligheder og været i udvikling - og ind i mellem er der taget store spring frem. Evnen til at opsøge muligheder ud over landets grænser er værd at fremhæve, og så er produktudvikling og sortiment meget vigtige faktorer i den branche,« siger Søren Smedegaard Hvid i en skriftlig kommentar til revisionshusets kåring af virksomheden.

Ib Laursens virksomhedshistorie handler blandt andet om dynamik. Virksomheden var indledende en butik i Ribe, der gjorde sig møbler og boliginteriør. Med tiden ændrede den dog fokus. Den begyndte at fokusere på at sælge brugskunst og designe det selv. Det har den haft held med, og den har med tiden åbnet en håndfuld butikker andre steder.

I 2007 gennemgik virksomheden et generationsskifte. Stifteren Ib Laursen afhændede ejerskab og ledelse til sønnen Peter Laursen.

Den nye frontfigur har formået at udvikle virksomheden og etablere et fast fodfæste på en stribe europæiske markeder. Omsætningen har lige side været så godt som stødt stigende med ca. ti procent - det eneste fald var i 2011-2012. Den har efterfølgende og med egne ord eksporteret sig ud af krisen, skriver EY i sin beskrivelse af virksomheden.

24BUSsoeren-smedegaard-hvis.jpg

Ib Laursen har efterhånden sælgere i Danmark, Norge, Sverige, Finland, Tyskland og Holland. Virksomheden har omtrent 30 ansatte i Ribe.

Det er 19. gang, at EY står i spidsen for at hylde nationens bedste vækstskabende virksomheder. Deltagerkravene er skrappe og omhandler virksomhedstyperne ApS og A/S, som skal have mere end 20 medarbejdere og som har kunnet præstere vækst i regnskabstallene.

I år har flere virksomheder kunnet honorere deltagerkravene, ikke mindst i Syd- og Sønderjylland, som med 53 procent flere vækstvirksomheder er årets regionale højdespringer.

»Fremgangen er ikke mindst drevet af virksomheder, der lykkes med en større internationalisering og omstilling af deres forretning. Årets vinder i regionen er et godt eksempel på en vellykket ekspansion på nye markeder,« siger EYs Søren Smedegaard Hvid og tilføjer:

»De virksomheder, der har succes, har en stærk forretningsidé og har ofte set nogle muligheder, som andre ikke har set eller ikke er lykkedes med. EY Entrepreneur Of The Year er en hyldest til de vækstdynamoer, der har gåpåmod og viljen til at lykkes, og deres betydning for samfundsudviklingen.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere