Del : SMS
Berlingske Business

Deleøkonomien boomer: Danske virksomheder skal tage det alvorligt

AIRBNB
Airbnb har gjort privat udlejning af lejligheder og værelser til en kæmpe forretning på nettet.  Foto:

Koncepter som Gomore og Airbnb er muligvis en udfordring for henholdsvis biludlejningsfirmaer og hoteller. Men i stedet for at frygte den fremadstormende deleøkonomi bør virksomheder se mulighederne.

Artiklen fortsætter under annoncen

En trussel eller en mulighed? En kortlivet modedille eller fremtidens fundament for erhvervslivet? De seneste år har deleøkonomien for alvor listet sig ind i forbrugerens bevidsthed, og efterhånden er erhvervslivet blevet nødt til at tage det fremadstormende koncept alvorligt.

For deleøkonomien er ikke bare en kvist på en gren, der begyndte at vokse i et langhåret bofællesskab i 1970erne. Den er meget mere. Mulighederne er efterhånden talrige: Lej din bolig ud, når du er på ferie. Lej spædbørnstøj og få nyt, når klejnen vokser. Lej din bil ud eller giv et lift mod betaling til andre rejsende, der skal samme vej. Nemt, simpelt, sikkert og via nettet. Spørg en person under 30 år, om vedkommende har erfaringer med deleøkonomi, og der er stor sandsynlighed for, at svaret er »ja«.

wef

En rapport fra Boston Consulting Group (BCG) satte værdien af deleøkonomien til at udgøre 27 mia. dollar i 2014. Rapporten forudser, at tallet i 2025 vil være svimlende 384 mia. dollar, hvis den nuværende vækstrate fortsætter. BCGs såkaldte megatrend-spotter Alison Sander var for nylig i Danmark, nemlig til Folkemødet på Bornholm, og hun gør det klart, at vi kun har set begyndelsen af deleøkonomiudviklingen. Den vil om få år være allestedsnærværende.

»Deleøkonomien vokser hurtigt på tværs af sektorer og lande. Vi regner med at se mere deling mellem virksomheder, efterhånden som de begynder at se på, hvordan man kan dele f.eks. kontorplads, udstyr og overkapacitet i produktionen,« siger hun i en skriftlig kommentar og tilføjer:

US-120334216

»Efterhånden som deleøkonomien vokser, forventer vi at se en større efterspørgsel på regulering og certificering fra byer, brugere og udbydere med henblik på hele tiden at sikre tilliden til deletjenester og sikkerheden. Denne efterspørgsel er et tegn på, at deleøkonomien nyder stort momentum, og at den er kommet for at blive.«

Trussel eller mulighed

Deleøkonomiens koncept udgør selvsagt en mulighed og forretningsmodel for aktører, der er helt nye. Men udgør det også en trussel mod det bestående? Skal hotellerne, biludlejningen og børnetøjsbutikkerne finde ophørsudsalg-skiltet frem? Eller skal de noget andet?

De spørgsmål bliver behandlet i en ny rapport kaldet »Your Business in the We-business« fra blandt andet tænketanken DEA. Rapporten er både en pædagogisk introduktion til deleøkonomien og en klokkeklar opsang til erhvervslivet om at komme med på vognen – og det med det samme.

Ifølge projektleder i DEA Peter Hesseldahl er det vigtigt, at danske virksomheder får øjnene op for og forstår de nye tendenser. Og så skal de til at tænke dem ind i deres forretninger.

»I den nye økonomi handler det i høj grad om at kunne samarbejde, koordinere, være åben og inddrage ressourcer og kompetencer udefra. Det er vigtigt, at de danske virksomheder forstår de nye spilleregler, så de ikke overhales indenom,« siger Peter Hesseldahl.

Rapporten er blevet til via bl.a. interview med eksperter og aktører inden for deleøkonomien. Den identificerer grundlæggende fire tendenser, som gør sig gældende i disse år, og som truer med at vende forholdet mellem virksomhed og kunde på hovedet. For der er grundlæggende tale om ændrede spille­regler i økonomien – og dermed ændrede vilkår for virksomhederne.

Rapporten peger på, at alt og alle vil blive koblet tættere sammen digitalt. Derudover vil fremtidens brugere (kunderne) selv være involveret i at skabe værdi. Oven i det kommer, at det bliver muligt for virksomheder at koordinere og inddrage selv små, spredte og private ressourcer i værdiskabelsen. Endelig vil fokus skifte fra enkeltstående produkter til sammenhængende løsninger, som er skræddersyet til den specifikke situation og kunde.

Sagt med andre ord: Kunder vil ikke fremover være en grå masse, som stiller sig op i køen for at købe det produkt, en virksomhed har designet, udviklet, produceret og sat på hylderne. Fremtidens kunder er formet af adgang til information og alternativer. De vil stille krav, komme med løsningsforslag og kræve helt unikke produkter.

Op på stikkerne

Det kan måske lyde som forbrugeren fra helvede, men sådan skal man ikke se på det, fremhæver rapporten. Man skal i stedet se på mulighederne i det. Virksomhederne skal omfavne deleøkonomien, er rapportens pointe. Men virksomhederne skal op på stikkerne og finde ud af, hvordan de bedst muligt udnytter den nye situation.

Rapporten har nogle bud på fokusområder: En klar kommunikationskanal, hvorved man kan være i dialog med kunder, bliver central. Derudover skal virksomheder lægge digitalt rum til diskussionsfora, hvor de sande eksperter, nemlig kunderne, kan drøfte vareforbedringer. Det har potentiale til at resultere i nye, bedre produkter.

Virksomheden skal også være klar til at skabe tilpassede produkter, hvis der er ønske om det. Og her skal virksomhederne tænke på bl.a. mulighederne i 3D-printere. Lange produktionslinjer er ikke altid vejen frem. Hvis en håndfuld kunder ønsker en dejskraber med et andet håndtag, så print den ud, monter den og sælg den til dem.

Endelig skal virksomhederne gentænke den grundlæggende service, de udbyder. Skal en bilfabrik blot levere maskinen, altså bilen, eller skal den sælge transport? Den kan lige så godt sælge delebilpakker. Det er nogle af de store europæiske bilproducenter allerede begyndt at gøre. Fremtidens virksomheder kan meget vel ende med at være dem, der ikke bare sælger en vare, men løser et behov.

Kommet for at blive

Alt i alt forsøger rapporten at skære det ud i pap: Deleøkonomien er kommet for at blive. Fremtidens kunder har nogle helt andre krav end nutidens. Der er argumenter nok for, at virksomhedslederne bør begynde at spidse ører, forklarer konsulent på rapporten »Your Business In the We-economy«, Magnus Balslev Jensen.

»Det er afgørende for danske virksomheders evne til at skabe vækst og arbejdspladser, at de får analyseret, hvordan de kan udnytte potentialerne i deleøkonomien og de nye forretningsmodeller, som vinder frem,« siger han og tilføjer:

»Vores guide skal hjælpe virksomheder med at stille de rigtige spørgsmål til deres nuværende forretningsmodel.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere