Del : SMS
Berlingske Business

De store skal i lære som iværksætterne

(FILES) The Apple logo is seen in this September 11, 2012 file p
En iværksætterdrøm, der gik i opfyldelse. Apple Inc. er et af de store selskaber, der oprindeligt startede i Silicon Valleys iværksættermiljø. Arkivfoto. Foto:

Identificer problemet og skab løsningen. Nu skal de store virksomheder også lære at være hurtige på aftrækkeren og lære, mens de udvikler.

Artiklen fortsætter under annoncen

Fra miljøet omkring Silicon Valley og Stanford Univerity har en ny måde at tænke på bredt sig til resten af verden: Designtænkning.

Overordnet handler designtænkning om at observere og indsamle viden om, hvad der sker i praksis for derefter igennem prototyper og eksperimenter at finde ud af, hvad der virker. I stedet for at ny viden opnås gennem analyse af eksisterende løsninger, bringer man design i spil i praksis, lærer af det og laver endnu bedre løsninger.

»I stedet for at analysere ting halvt ihjel designer du noget, som du undervejs bliver klogere af og så kan designe noget bedre ud fra,« siger Jan Pries-Heje, der er uddannelsesleder for Roskilde Universitets Master i projektledelse og procesforbedring.

Han mener, at designtænkningen er blevet særligt populær, fordi den er velegnet til forandringer og passer ind i en tid, hvor hastighed er en afgørende faktor.

»Det bliver sværere og sværere at lave planer, der rækker langt ud i tiden. Der er derfor ikke så lang tid til at komme med en løsning, og så er design­tænkning, hvor man hurtigt går i gang med at arbejde på noget konkret, en god metode,« siger Jan Pries-Heje og fortsætter

»I stedet for at investere en masse i en lang produktions­proces, så går man i gang med en billig prototype, og når tingene så ændrer sig, gør det ikke så meget, for så flytter man sig bare og laver en ny og bedre prototype.«

Den interaktive tilgang til problemløsning har spredt sig både inden for produktudvikling og proces­forbedring, men også i forskerverdenen har man taget metoden til sig.

»Det er ret sjældent, at en metode spreder sig parallelt på denne måde både i virksomheder og inden for videnskab,« siger Jan Pries-Heje, der selv har brugt designtænkning til at lave en metode, der kan hjælpe ledere med at vælge ledelsesstrategier.

Fremgangsmåden minder på mange punkter om den måde, små iværksættervirksomheder arbejder på. De har langt færre ressourcer end de etablerede virksomheder, men formår alligevel at kunne skabe et marked og konkurrere, netop fordi de arbejder hurtigt og ofte er et skridt foran i udviklingen.

»Designtænkning er snarere ny for de store virksomheder, der er vant til at arbejde med forkromede planer og investeringsstrategier. De skal i stedet lære at arbejde mere eksperimenterende med designtænkning,« siger Jan Pries-Heje.

Inden for de seneste fem år er forskellige virksomheder begyndt at anvende metoden, og hos Dansk Industri (DI) begynder de for alvor at mærke interessen. Her har de ændret den årlige innovations­konference til at være en studiedag dedikeret til designtænkning.

»Vi kan se, det her er en metode, hvor vores medlemmer kan forbedre deres konkurrenceevne markant, og det virkelig er noget, der rør sig ude i virk­somhederne i øjeblikket,« siger Jens Kristian Jørgensen, der er chef for ledelsesudvikling og produktivitet i DI.

DI prioriterer området højt og har siden 2002 haft et specialudvalg, der beskæftiger sig med designtænk­ning, og som arrangerer studieture til Stanford Universit­y for at følge seneste nyt inden for området.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere