Del : SMS
Berlingske Business

De små stjæler fra de store

elcykler
Elcykler får folk til at droppe bilen... Elcykler. Foto:

De mindre cykelvirksomheder har mere fart i pedalerne end de store og stjæler markedsandele.

Artiklen fortsætter under annoncen

Racercykler, ladcykler, elcykler og triatloncykler. Flere og flere danskere kigger i retning af livsstilscykler og speciallavede udgaver af det tohjulede transportmiddel, og det kan ses hos de danske cykelproducenter.

Især de mindre virksomheder klarer det godt, viser en analyse af 34 cykelproducenter og importører af forskellig størrelse, som Berlingske Research står bag. Analysen medtager også nogle producenter af cykeludstyr, og den viser, at den samlede bruttofortjeneste i cykelbranchen er vokset med to procent fra 2011 til 2013, men hvis man piller de fire største spillere ud, er bruttofortjenesten steget med 27 procent.

Principia

På samme måde falder resultatet efter skat for hele branchen fra 34 millioner kroneri 2011 til 25 millioner kroner i 2013. Men hvis man hiver de fire største virksomheder ud af cykelpuljen, vokser resultatet derimod fra 13 millioner kroner i 2011 til 23 millioner kroner i 2013. De store aktører på cykelfronten dominerer markedet, men de små skaber vækst, og det kan blandt andet hænge sammen med den stigende interesse for specialcykler, fortæller Thomas Johnsen, der er direktør i brancheorganisationen Danske Cykelhandlere, der også har cykelproducenter som medlemmer.

Individuelle cykler drøner derudad

»Der er blevet plads til større individualisering på cykelmarkedet, og folk især i byerne ønsker at have en cykel, andre ikke har. Man ser flere og flere specialcykler komme frem, men det er meget regionalt bestemt. For eksempel sælges langt de fleste triatloncykler i København, fordi der er flest i det område, der dyrker triatlon, så det er et meget opdelt marked,« siger han.

21BUSGobike2.jpg

Hvis man ser på analysen, er det da også cykelvirksomheder som Larry vs Harry, der laver ladcykler, og Christiania Bikes, der laver de klassiske christianiacykler, som er i top, når man sammenligner de 34 cykelvirksomheders afkastningsgrad.

Larry vs Harry ligger øverst blandt virksomhederne i analysen med en afkastningsgrad på 53 procent efterfulgt af Christiania Bikes, som lander på 45 procent. Ifølge Danmarks Statistik er der grund til at tro, at cykelbranchen har olie på kæden. I 2007 brugte en dansk husstand i gennemsnit 650 kroner om året på cykler, og i 2012 var det tal steget til 1.050 kroner, selv om danske husstandes samlede køb af transportmidlerne biler, motorcykler og cykler faldt fra 20,700 til 15.600 kroner i samme periode.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere