Del : SMS

Danskere vil være med på Bitcoin-bølgen

13BUSbitcoin2.jpg
Den elektroniske valuta bitcoin skal bidrage til mere forretning hos danske virksomheder. Takeaway-sitet Hungry.dk har taget valutaen til sig, og softwaren bag kommer fra Herlev-virksomheden Coinify, der har store europæiske ambitioner. Foto: Karen Bleier/AFP

I Herlev er bitcoin-vekselereren Coinify ved at vokse sig stor, og ambitionerne er endnu større. Medstifter Lasse Birk Olesen mener, at vi slet ikke har set den elektroniske valutas potentiale endnu, og at de bliver en del af vores hverdag.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den elektroniske valuta bitcoin er måske knap så hypet, som den var for blot et år siden. Men det er ikke ensbetydende med, at den er glemt. Langtfra og tværtimod.

Sådan lyder det i hvert fald fra Lasse Birk Olesen, der er medstifter af og produkt-direktør i Herlev-virksomheden Coinify. Den unge virksomhed har blot ét år på bagen, men har allerede 15 ansatte og er polstret af en investering fra Seed Capital, der i medierne er blevet beskrevet som værende »et større millionbeløb«.

Virksomheden veksler på den ene side almindelig valuta til bitcoin, og på den anden side står den bag et betalingssystem, hvor butikker kan få betaling fra kunder i bitcoin, mens afregningen med systemudbyderen sker i danske kroner eller euro. Det uden at være eksponeret mod kursudsving, da Coinify garanterer en kurs.

Ambitionerne i virksomheden er ikke små – og det på et marked, som medstifter Lasse Birk Olesen betegner som værende domineret af blot et par vægtige aktører.

Administrerende direktør for Hungry.dk Rune Risom

»Vores primære konkurrenter er udenlandske. Vores største konkurrenter på betalingsdelen er to amerikanske virksomheder, der også er ved at se på Europa. Vi er den største europæiske bitcoin-betalingsudbyder, og vi har helt sikkert internationale ambitioner,« siger Lasse Birk Olesen og tilføjer:

»Det er også en del af det, vi rejste penge til. Vi skal ud og cementere vores position som den stærkeste bitcoin-betalingsudbyder i Europa. Vi kommer snart til at lave fremstød i Tyskland, Holland og England.«

En ny konstruktion

Virksomheden er stiftet i 2014 af fire iværksættere og er i dag tegnet af både den administrerende direktør Mark Højgaard og Lasse Birk Olesen, der har den officielle titel chief product officer. Den blev stiftet i forbindelse med købet af virksomheden Bitcoin Nordic, som Lasse Birk Olesen stod bag, samt købet af en dansk bitcoin-betalingsløsning. Målet var at skabe en stærk virksomhed, som havde flere ben at gå på.

BITCOIN-

Virksomheden har endnu ikke aflagt sit første regnskab, men ifølge Lasse Birk Larsen er den på heftig vækstkurs. Han fortæller, at der dagligt er nye kunder, der tilmelder sig virksomhedens betalingsløsning, hvor virksomheder giver kunder adgang til at betale for varer og tjenester med den elektroniske valuta.

Bitcoin så dagens lys i 2009. Det er uvist, hvem der udtænkte og kodede den i første omgang. Ophavsmanden er kendt under navnet Satoshi Nakamoto, men det er bredt anerkendt, at det er et dæknavn. Det gør det ikke nødvendigvis til et fordækt foretagende. Muligvis var det en gruppe dataentusiaster, der stod bag.

Bitcoin-betaling på Palæo, takeaway restaurant i Pilestræde

Teknologien bygger på den såkaldte peer to peer-teknologi, hvor flere computere har ansvar for datadeling – og der er altså ikke en dominerende tredjepart, der kontrollerer dataoverførslen. På trods af, at bitcoin er en opfindelse med blot seks år på bagen, ser Lasse Birk Olesen store perspektiver i teknologien. Og det af bagvedliggende tekniske årsager.

»Det, der ligger til grund for bitcoin, er en teknologi, som en offentligt distribueret journal, hvor alle transaktioner bliver logget. Den kan man bruge til mange ting. Deriblandt finansielle kontrakter – og det uden at være afhængig af en bestemt person i et andet firma,« siger han og eksemplificerer:

»Tag crowdfunding-kontrakter, hvor man kan indgå aftale om, at hvis du rejser et beløb inden for et tidsrum, så får du pengene. Hvis ikke ... så kan systemet sørge for, at pengene automatisk bliver sendt tilbage til investorerne. Til forskel fra eksempelvis Kickstarter, så behøver man ikke en tredjepartsvirksomhed, der tager sig betalt for servicen. Bitcoin-netværket kan stå for det.«

Ovenstående eksempel er blot en af flere muligheder, som Coinify-stifteren ser i teknologien. Den er kun i testfasen lige nu, men den er på vej, understreger han.

Den elektroniske valuta er dog mere end et forsøg på at stable en ny, moderne valuta og transaktionsmetode på benene. Den er også en omdiskuteret størrelse. Inden for det seneste halvandet år er kursen mellem en bitcoin og traditionelle valutaer svinget særdeles voldsomt. Det fra en kurs på 125 dollar pr. bitcoin i efteråret 2013 over højdepunktet på over 1.000 i efteråret samme år til de omtrent 250 dollar, som kursen lyder i dag.

Den store volatilitet lugter af spekulation og stor usikkerhed om reel værdi, hvilket da også trak overskrifter i verdens medier, da udsvingene var allerværst. Lasse Birk Olesen fra Coinify mener dog, at man skal se bevægelserne som udslag af, at der er tale om en ny type valuta, der først nu er ved at finde sin form.

»Der var pludselig meget hype om bitcoin og medieomtale, og det påvirkede kursen. At den falder tilbage er ikke overraskende. Man bliver nødt til at have in mente, at bitcoin er ung, og at markedet er ungt. Det påvirker bevægelserne,« siger han og tilføjer:

»I takt med, at den bliver mere udbredt, tror jeg, at kursudviklingen vil blive mere stabil. Der er tale om en modningsproces. Om nogle år er det forventningen, at den vil blive mindre volatil. Det er lidt lige som nynoterede aktier versus gamle, etablerede værdipapirer.«

Blevet brugt til hvidvask

Bitcon-fænomenet kom også på avisernes forsider, da det i begyndelsen af 2014 kom frem, at gedulgte personer og virksomheder havde været involveret i hvidvask af penge, og da det stod klart, at det var lykkedes hackere at stjæle bitcoin fra virksomheder.

Begge dele mener Lasse Birk Olesen selvsagt var uheldigt for bitcoinens renommé, men han pointerer også, at det handler om, at kriminelle personer forsøger at bruge bitcoin til deres fordel – præcis som de ville bruge traditionelle valutaer eller overførsler. Og når det kommer til hackerne, så understreger han, at bitcoin-systemerne aldrig blev penetreret – det var virksomhedernes egne overbygninger, der blev ramt.

Coinify-medstifteren erkender, at der er et stykke vej, før bitcoin bliver en faktor, som andre end teknologinørder bruger. Men han er ikke i tvivl om, at det er på vej. Han mener, at gennemsigtigheden i systemet, hvor alle bevægelser bliver logget, og hvor man slipper for tredjeparter, alt andet lige er en alvolig konkurrent til den traditionelle valuta.

Det er i Lasse Birk Olesens optik blot et spørgsmål om tid, før bitcoin bliver et begreb, som bliver en del af ens dagligdag.

»Vi har kun set en meget lille del af, hvad bitcoin kommer til at blive, men vi skal også give den lidt tid. Konceptet er bare seks år gammelt. Internettet blev opfundet i 1970erne, og der gik altså næsten 30 år, inden vi begyndte at bruge det bredt,« siger han og tilføjer:

»Da man skulle til at sende e-mail, var folk også bekymrede for brevsikkerheden. I dag har man vænnet sig til det. Det tror jeg også kommer til at ske med bitcoins.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere