Del : SMS
Berlingske Business

Dansker opfandt højttaleren, før man vidste, hvad den skulle bruges til

US-LATEST-CONSUMER-TECHNOLOGY-PRODUCTS-ON-DISPLAY-AT-CES-2016
Teknologien er kommet langt, siden Peter Jensen for 100 år siden opfandt højtaleren. Her ses et at de nyeste skud på stammen, den trådløse højtaler Hercules WAE Bluetooth, som er vandtæt på op til 1,5 meter i en halv time. Foto:

Selv om det er 100 år siden, Peter Jensen opfandt højttaleren, som vi kender den, kæmpede han med mange af de samme problemstillinger som nutidens iværksættere.

Artiklen fortsætter under annoncen

Iværksætteres succes er ofte et sammenspil af flere faktorer. Det er iværksætterhistorien om danskeren Peter Jensen, der opfandt højttaleren for 100 år siden, et godt eksempel på. Peter Jensens historie er imidlertid også et eksempel på, at en opfindelse kan skabe forspring på et marked selv 100 år efter, og selv i dag gøre Danmark til en toneangivende lydnation med virksomheder som B&O, Dynaudio og Oticon.

Fra Falster til San Francisco

I 1909 drog den 22-årige Peter Jensen til USA. Med i bagagen havde han eksperimenter med trådløs telefoni, som han havde været med til at gennemføre sammen med den »den danske Edison«, Valdemar Poulsen, og det er også med ambitioner om at revolutionere telebranchen, at danskeren sammen med kollegaen Edwin S. Pridham opsætter en udviklingsafdeling i en villa lidt nord for San Francisco.

08busPix-Lars Prisak.jpg

Her indsætter de to unge iværksættere en membran på Valdemar Poulsens morse­apparat og finder på den måde ud af at flytte lydbølger og skabe lyd. I håb om, at de har fremstillet den første dynamiske højttaler, indsender Jensen og Pridham en patent­ansøgning, kun for at finde ud af at princippet blev opfundet i Tyskland allerede i 1874.

I stedet patenterer de derfor anvendelsen af membranhøjttaleren med forhåbning om, at telebranchen er interesseret i at benytte teknologien. Hos The American Telephone and Telegraphs Company er de imidlertid ikke specielt imponerede, og Jensens udviklingsselskab er tæt på at blive opløst.

Pengemand og politiker O’Connor tror imidlertid så meget på danskerens evner, at han fortsat investerer, og Peter Jensen fortsætter. En dag får han besøg af sin hustrus onkel, der er grovsmed og ikke specielt begejstret for opfindelsen.

pix-BeoLab 90

Han mener, afspilleren først er noget værd, hvis den kan gengive lyden rigtigt højt. Så kan den nemlig bruges af samtidens kommentatorer på det lokale baseballstadion, forestiller han sig.

Jensen og Pridham svejser en grammo­fontragt foran membranen og tilkobler mikrofoner. Pludselig kan de afspille den højeste stemme, som verden på det tidspunkt har hørt. Der gik imidlertid flere år, før opfindelsen slog igennem. Da hverken forstærker eller radio var opfundet, var der nemlig ikke ret mange, der kunne forestille sig, hvad højt­taleren kunne bruges til.

Endelig rig og berømt

For at demonstrere det gav O’Connor de to opfindere lov til at bruge forbindelsen til byens gadelygter og vandrørene til at føre strømmen retur til at afspille en musik­koncert på byens torv fra deres højttalere.

B og O

Koncerten blev ingen stor succes, og det var først efter Første Verdenskrig, at højttaleren blev sat i produktion, da præsident Wilson tog teknologien i brug i forbindelse med en af sine berømte taler, og radioforstærkeren kom i handel. Danmark som højttaler-hub.

Peter Jensen nåede at blive både rig og berømt på sin opfindelse og var også med til at grundlægge en interesse og tradition for højttalerteknologi i Danmark.

»På enhver højttalermesse i verden vil ti procent af deltagere og oplægsholdere være danske,« siger Birger Schneider, der er underdirektør i Delta.

Han er ikke bleg for at kalde Danmark en supermagt på lydområdet, hvor både B&O og Dynaudio er en spin-off på de helt tidlige opfindelser, og hvor høreapparatbranchen er den seneste store succes.

Arbejdet med at engagere de studerende i lyd stammer helt tilbage fra Peter Jensens tid. Det er selvforstærkende; når man har den fremmeste forskning, er der flere, der bliver interesserede, forklarer Birger Schneider.

pix-Walkman

»Gennem tiden er Danmark nærmest blevet ét stort udviklingscenter, og det er derfor, vi ser, at de kinesiske selskaber kommer og opkøber de små progressive virksomheder, simpelthen for at få adgang til teknologien,« siger han.

Siden 2011 har der været mindst 11 opkøb eller investeringer i danske højttalerproducenter. En af dem er Dynaudio, der i december 2014 blev opkøbt af kinesiske Goertek. Hos Dynaudio er administrerende direktør Lars Prisak dog fortsat meget bevidst om at være en del af den danske højttalertradition.

»Vi er meget stolte af at være danske, men vi er også ydmyge omkring det. Højttalerteknologi handler jo i virkeligheden om at lave så lidt lyd som muligt,« siger Lars Prisak, der mener, at ydmygheden er meget dansk.

Mens producenterne kæmper med deres bundlinjer, findes der i Danmark også en underskov af iværksættere, der forsøger at slå igennem lydmuren.

pix-Jabra

Den næste Peter Jensen

En af dem er Nikolas Borrel. Han står bag appen Livetake, der gør det muligt at synkronisere koncertoptagelser på mobilen med den professionelle lyd fra bandets mixerpult.

Nikolas Borrel er datalog, men har en baggrund som guitarist og konservatoriestuderende. Han lancerede sin app i sommer på Roskilde Festival, hvor 600 tilskuere downloadede appen for at afprøve den på musikeren Who Made Whos koncert.

01busPix-TimothyJacobJensen.jpg

Siden da har Nikolas Borrel ligesom Peter Jensen været i San Fransisco for at fremvise sin opfindelse, hvor han på messen Tech Crunch vandt prisen for den bedste løsning til at forbedre live-oplevelser.

»Det var rart at få appen valideret,« siger Nikolas Borrel, der nu er klar til at »tage business-hatten på«.

Næste skridt er at overbevise pladeselskaberne om, at verdens bands skal give adgang til, at tilskuerne kan dokumentere deres koncerter med Livetake.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere