Del : SMS

Danske Orana bruger Vietnam som springbræt

13BUSVietnam-1.jpg
Folkerige Vietnam har taget den danske producent af frugtkoncentrat, Orana, til sig i en sådan grad, at det er blevet virksomhedens platform mod resten af Asien og Mellem- og Fjernøsten. Og dermed sikret Oranas overlevelse i Danmark. Foto:

Den folkerige sydøstasiatiske nation Vietnam er blevet mere end en god forretning for Orana. Den har simpelthen defineret den danske producent af frugtkoncentrat.

Artiklen fortsætter under annoncen

Lokal produktion til et lokalt marked. Det i kombination med den sydøstasiatiske nation Vietnam er ikke bare blevet opskriften på succes for den fynske producent af frugtkoncentrat Orana. Det er simpelthen blevet en kerneforretning – og muligvis hovedårsagen til, at virksomheden overhovedet eksisterer i dag.

Det fortæller Oranas administrerende direktør, Niels Østerberg, fra en mobilforbindelse i det subtropiske og lune Vietnam, som han netop besøger i disse dage.

»Vietnam har været en kanonsucces for os. Forretningen her har betydet, at vi har overlevet i Danmark,« siger han.

Landerapport om Vietnam: Samlet pakke om vækstnationen


Tager man et hurtigt blik hen over frugtkoncentrat-producentens seneste regnskab, der netop er blevet offentliggjort, så er der ikke meget slinger i valsen. Aktieselskabet Oranas koncernomsætning er skudt i vejret til 222 millioner kroner fra 184 millioner kroner året før. Bundlinjen er i samme periode vokset fra 4,5 millioner til knap otte millioner kroner.

Endnu et vækstår er blevet en realitet. I Niels Østerbergs optik ligger forklaringen i de markeder, som Orana satser på – markeder som Indien, Egypten og Vietnam.

»Vi opererer jo på vækstmarkeder, og det er selvsagt årsagen til, at vi kan lande sådan et resultat. Vi har spredt risikoen – og så har vi produktionen tæt på råvarerne og kunderne,« siger han.

Men sådan har det ikke altid været. Orana har sine rødder plantet på Fyn. For 21 år siden valgte den at kaste sig ud i det internationale eventyr, der i dag nærmest definerer virksomheden. I begyndelsen handlede det om at eksportere danskproduceret frugtkoncentrat til bl.a. lokale yoghurtproducenter i Vietnam.

Nationen var på det tidspunkt kun lige ved at åbne dørene op mod udlandet og den markedsøkonomi, der herskede uden for grænserne af det hårdt prøvede land. Indledende foregik arbejdet sammen med Danida.

Markedsdominans

Omtrent ti år senere valgte Orana så at stable produktion på benene i Vietnam. Det var, fordi toldsatserne var høje, og fordi salget blev ved med at stige. Samtidig kunne den fynske virksomhed notere sig, at den sad på så godt som 100 procent af markedet for den type frugtkoncentrat i Vietnam. Det var en markedsposition, der var værd at kæmpe for.

»Vi kom tidligt herud, og det er os, der har opdyrket markedet. Vi etablerede os grundlæggende herude for at sikre, at vi kunne beholde det, vi havde bygget op,« siger Niels Østerberg om det, der i dag ikke blot er Oranas største og vigtigste forretning, det er også blevet et springbræt til andre markeder.

VIETNAM-US-GARMENT-WORKER

»Produktionen i Vietnam har været med til at sikre, at vi har kunnet bibeholde produktionen i Danmark. Det er ikke den anden vej rundt. Hvis vi ikke havde etableret os i Vietnam, så er jeg ikke sikker på, vi i dag overhovedet ville være i Danmark,« siger han og tilføjer:

»Samtidig har Vietnam været med til både at øge vores eksport andre steder og hjulpet os i gang i Indien og resten af Fjernøsten. Og vi eksporterer også herfra til Mellemøsten.«

Eventyret fortsætter

Der er ikke noget, der tyder på, at historien slutter her. Orana er ikke bare midt i en satsning, der inkluderer produktion i lande i såvel Asien som Afrika. Virksomheden står også foran at bygge et større produktionsanlæg end det, der allerede står ved millionbyen Ho Chi Minh i det sydlige Vietnam.

»Jeg er herude lige nu, fordi vi har opbrugt al kapacitet. Vi kører i treholdsskift, men det er ikke nok. Derfor er vi i gang med at udvide kapaciteten til det dobbelte,« siger han.

VIETNAM BUSINESS MCDONALD

Ifølge direktøren for Orana er der ikke noget, der direkte truer virksomhedens position som markedsdominerende i Vietnam. Derudover er virksomheden ved at liste sig ind på andre områder, og de kan udvikle sig i takt med, at de vietnamesiske forbrugere får flere penge mellem hænderne.

»Vi er gået ind i food-service og leverancer til hoteller og cafeer. Det giver os lidt mere forretning. Vi sælger grundlæggende ikke dyre og langvarige forbrugsgoder, så vi ligger først i fødekæden, når der kommer flere penge mellem forbrugernes hænder,« lyder det fra Niels Østerberg over en knitrende telefonforbindelse fra det sydlige Vietnam.

Vækstland Vietnam

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere