Del : SMS
Berlingske Business

Danske iværksættere vinder ordre på wi-fi til indiske landsbyer

19BUSpeterib-134651.jpg
Bluetowns administrerende direktør, Peter Ib, er på jagt efter kapital til et storstilet projekt i Indien, hvor virksomheden har fået en ordre på etablering af 12.500 solenergidrevne wi-fi-hotspots i landsbyer. Han forventer, at den relativt unge virksomhed når en omsætning på en milliard kroner i 2018 eller 2019. Foto: Ólafur Steinar Gestsson

IT-iværksættervirksomheden Bluetown leverer internet til verdens fattige i afsondrede landsbyer. Nu har de landet en millionordre fra et statsejet, indisk teleselskab. Og det er ikke filantropi, slår direktøren fast.

Artiklen fortsætter under annoncen

12.500 solenergidrevne wi-fi-hotspots i støvede indiske landsbyer i løbet af de kommende tre år. Dét bliver resultatet af en millionordre, som den danske iværksættervirksomhed Bluetown har hevet i land.

»Vi skal selv rejse kapitalen, og så skal vi drive dem i samarbejde med BNSL (statsligt indisk teleselskab, red.). Potentialet for at få det til at lykkes er enormt stort. For en relativt ung virksomhed er ordren et scoop,« siger Peter Ib, administrerende direktør i Bluetown.

dobbelt

Ordren medfører, at Bluetowns indiske landekontor i løbet af de næste tre måneder vil vokse fra seks ansatte til omkring 20, vurderer landechef i Indien Satya N. Gupta, der blandt andet har en fortid som embedsmand i det indiske telecom- og jernbaneministerium og som konsulent for private virksomheder.

Det var Satya N. Gupta, der for et par år siden gjorde Bluetown opmærksomme på, at der lå muligheder og ventede i Indien.

»Den indiske premierminister Nerendra Modi havde sat gang i reformprogrammet »Digital India«, som blandt andet omfatter internetadgang for 650.000 landsbyer. Jeg har kontakter til Københavns Universitet, og ad den vej kom jeg i forbindelse med Bluetown,« fortæller Satya N. Gupta, der efter en periode som konsulent fik jobbet med at bygge det indiske landekontor op.

Med Satya N. Gupta i spidsen har Bluetown indgået et partnerskab med det indiske teleselskab Goip. Sammen har de vundet ordren fra det indiske, statsejede selskab BNSL. 500 master sættes op inden nytår. I løbet af tre år skal 12.500 master rejses i afsondrede indiske landsbyer. Og om fem år vil der stå potentielt 25.000 master rundt omkring i Indien.

Dikretø

Inden for få år forventer Peter Ib en omsætning i Indien på et par hundrede millioner, og udnyttes aftalen fuldt ud, kan omsætningen nå 500 millioner kroner. For at kunne gennemføre orden, skal virksomheden skaffe omkring 100 millioner kroner.

Et marked i ukendt terræn

I et kontor med udsigt over Fælledparken til den ene side og fodboldkampene på grønsværen i Parken på den anden ligger Bluetowns hovedkontor. Men det er ikke virksomhedens eneste kontor. I Tanzania, Indien, San Francisco, Peru, Ghana og Dubai sidder i alt 65 ansatte, inklusive dem i Parken, og arbejder på at udbrede IT-virksomhedens produkter på et voksende globalt marked for telekommunikation. Flere af de danske medarbejdere har en fortid i Nokia.

»Det er et meget stort marked og en meget stor omsætning, vi kigger på. Vi regner med at have en omsætning på en milliard kroner i 2018 eller 2019. Det er risikofyldt og ukendt terræn, men vi er lykkedes med mange ting, som folk ikke troede ville kunne lade sig gøre. Senest ordren i Indien,« siger Peter Ib, der var Nokias seneste landechef i Danmark.

Siden 2012 har Bluetown investeret 50 millioner kroner i udviklingen af wi-fi- hotspots til udviklingslande. Rækkevidden per hotspot er en kilometer, men masterne er forskellige, alt efter om de står i et bakket afrikansk landskab eller et fladere indisk.

Udvikler billige telefoner

Man kan kun bruge wi-fi-adgang til noget, hvis man har en tablet eller smartphone, der kan fange det. Kommunikationsbudgettet for en afrikansk landsbybeboer er omkring to-tre dollar om måneden, fortæller Peter Ib.

Det rækker ikke til at købe den nyeste model fra Apple. Derfor er Bluetown i gang med at udvikle en billig smartphone sammen med en kinesisk partner. Den får et design, der kan tåle fugt, varme og stød i udviklingslandene. Prisen kommer til at ligge på omkring 30-40 dollar.

»Vi skal ikke tjene penge på den, men det muliggør, at folk kan komme i gang med at bruge internettet,« forklarer Peter Ib.

Selv hvis folk ikke har råd til at betale for at bruge adgangen til internettet, får de stadig gavn af at bo i nærheden af et wi-fi-hotspot. En del af Bluetowns forretningsmodel er nemlig etableringen af et lokalt intranet, som alle med en smartphone eller tablet kan tilgå. Her kan regeringen for eksempel lægge undervisningsmateriale op til landsbyens skolelærere, eller udviklingsorganisationer kan oploade sundhedsmateriale til byens sundhedsarbejdere.

Ikke filantropi

At koble verdens fattigste op på internettet klinger næsten filantropisk, men det er forretning, fastslår Peter Ib.

»Timingen er perfekt. Der sker nogle kolossale ting, hvor det, vi opfatter som den eksisterende televerden med GSM, bliver overhalet indenom med billigere, letvægtsteknologier, der passer bedre til de her om­råder,« siger Peter Ib.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Trump har sat en lille kæp i det globale klimahjul ved at genåbne tidens mest kontroversielle olieledninger. Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvorfor det alligevel er det økonomiske ra...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen