Berlingske Business
12:21FLSmidth og finsk rival får skulderklap fra amerikansk storbank

Dansk startup napper Google-chef

20BUSJanek-Borgman.jpg
Stifterne af Penneo har overtalt Janek Borgmann til at forlade et solidt chefjob i Google til fordel for en at blive chef for en iværksættervirksomhed. 

Den lille danske virksomhed Penneo har ansat Janek Borgmann fra Google som administrerende direktør. Han skal for alvor skubbe virksomhedens digitale underskriftsløsning ud over rampen.

Det var en overraskende opringning, da den danske opstartsvirksomhed Penneo ApS ringede til Janek Borgmann i sommer. Han tog telefonen fra sit kontor i Google, hvor han var ansat som nordisk marketingchef.

»Har du ikke lyst til at hoppe over i vores virksomhed som administrerende direktør?« lød det.

Janek Borgmann var mildest talt forbløffet. Godt nok havde han hørt om Penneo, der efter sigende skulle have opfundet et nyt system til at gøre digitale underskrifter hurtigere og mere sikre. Alligevel var hans første indskydelse:

»Prøv lige at forklare mig, hvorfor jeg skal forlade Google og rykke over i et firma, jeg stort set ikke kender?«

Men efter 15 år med ansættelser i flere store virksomheder som Dell, Fujitsu og senest Google sad Janek Borgmann i chefstolen med en uforløst drøm om at etablere sin egen virksomhed. En drøm, som Penneos ene stifter fik stukket til i løbet af samtalen.

Og det blev udslagsgivende for, at Janek Borgmann besluttede sig for at blive det ansigt, som skal forvandle Penneo fra en lovende startup til en erhvervssucces. Det skal hans erfaring fra Google være med til at sikre.

BM

sophie tvede

»Google er ligesom et lyntog, der buldrer af sted, og de har succes med alt, de rører ved. Men det, der rørte sig i mig, var tanken om, at hvis man vil forsøge at skabe sit eget lyntog, skal man ikke sidde med på Google-toget. Det er alligevel så stort, at de fodaftryk, man kan sætte, er relativt begrænsede,« fortæller Janek Borgmann.

Han ville gerne over i en virksomhed, hvor han kunne være med til at påvirke, i hvilken retning firmaet skulle gå, og han kunne se et stort potentiale i Penneo:

»Hos Google lærte jeg at revolutionere verden. Det forsøger jeg også at gøre i Penneo inden for underskrift af dokumenter, for det er på tide, at det bliver gjort på en mere enkel og sikker måde. Det har været mine klare bevæggrunde for at begynde på et dansk eventyr og se, om vi kan gøre det til Europas førende på området,« siger han.

21busAnita Krohn Traaseth.jpg

gt at lære om iværksætteri.jpg

Nemt med NemID

Penneo blev stiftet i begyndelsen af 2014 af to iværksættere, Jakob Neua Nørgaard og Nicolai Højer Nielsen, der begge tidligere havde haft succes med at etablere virksomheder, Sammen gik de og legede med tanken om, hvordan man kunne bruge »det udskældte danske NemID« til noget smart.

I stedet for at virksomheder skal sende sine årsrapporter rundt mellem en masse mennesker, der skal skrive under, mente de, det skulle gøres digitalt. Derfor udviklede de en webportal, hvorfra virksomheder kan sende dokumenter af sted til underskrivelse.

Virksomhederne opretter en brugerkonto med et brugernavn og en adgangskode til portalen på Penneos hjemmeside og kan herefter oploade alt fra aftaledokumenter til årsregnskaber, der sendes videre til den, der skal skrive under.

Modtageren klikker ind og underskriver med NemID. Når alle involverede parter har sat deres navn på dokumentet digitalt, får virksomheden automatisk en e-mail retur med det underskrevne dokument og et stempel, der verificerer underskrifterne.

»Når en tredjepart verificerer dokumentet, har man en helt anden sikkerhed for, hvem det er, der har skrevet under, og hvornår. Det til forskel fra traditionelle dokumenter, hvor det i virkeligheden er spørgsmålet, om man kan sandsynliggøre, hvem der har sat underskriften. Og det skal der jo i yderste konsekvens en håndskriftsekspert til at afgøre,« siger Janek Borgmann.

Attraktivt system

Penneo tjener sine penge gennem en abonnementsordning. Beløbet afhænger af, hvor mange brugere virksomhederne har. Derudover betaler virksomhederne et gebyr for hver underskrift, der sættes på dokumentet.

Penneo opfandt systemet til revisions-firmaer, men efterfølgende har andre også fået øjnene op for produktet. I dag bruges systemet allerede af både advokatfirmaer, ejendomsadministratorer og i den finansielle sektor blandt banker.

150 kunder på 12 måneder

Virksomheden har solgt systemet til 150 danske kunder på 12 måneder. Det er Janek Borgmann ganske godt tilfreds med:

»Jeg tror godt, vi kunne sikre os et overskud allerede i år, men vi spekulerer meget mere på at investere maksimalt i at gøre løsningen endnu bedre,« siger han og fortsætter:

»Vi har en række funktionalitetsønsker, som vi hele tiden investerer i at få udviklet. Derudover er vores planer, at vi skal ud af Danmark i 2015.«

Derfor er virksomheden i gang med at lave en markedsanalyse for at finde ud af, hvor det er mest hensigtsmæssigt at sælge produktet i forhold til lovgivningen i de forskellige lande.

Allerede nu har virksomheden fået henvendelser fra store kunder i både Tyskland og Schweiz. Ifølge Janek Borgmann er sikkerheden særligt afgørende for disse lande, når det gælder digitale underskrifter. Og den danske løsning med NemID kan let kopieres til andre markeder, fortæller han:

»Det er ret oplagt, at det her skal ud af landet, og vi skal ud og integrere systemet til de elektroniske ID-systemer, der findes i andre lande. Fordi EU arbejder med muligheden for at lave elektronisk verificering på tværs af EU-lande, vil vi ret nemt kunne åbne muligheden for, at andre nationer kan bruge vores platform,« siger han.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen