Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

Dansk selskab får drømmedebut på børsen: Aktie stiger 100 procent på to dage

Conferize
»Vores mange tusinde arrangører – og de mange positive tilbagemeldinger, vi har fået fra dem og deres deltagere – vidner om, at vi virkelig har fat i noget her,« siger Martin Ferro Thomsen, der står bag iværksættevirksomheden Conferize. Foto:

Efter blot to dage på fondsbørsen er aktiekursen i tech-virksomheden Conferize fordoblet.

Den danske tech-virksomhed Conferize har fået en drømmedebut på den danske fondsbørs.

Aktien i virksomheden, der har skabt en social platform for eventplanlæggere og -deltagere, er således skudt i vejret med raketfart, siden Conferize blev noteret på den danske minibørs First North fredag i sidste uge.

Mandag stiger Conferize-aktien 41,6 procent til 16 kroner. Aktien er dermed steget 100 pct. på blot to handelsdage og koster nu det dobbelte, end de otte kroner, aktien blev udbudt til fredag morgen.

20BUSConferize.jpg

Ifølge investeringsøkonom hos Nordnet, Per Hansen, skyldes den store stigning blandt andet, at mange investorer har været sultne efter at investere penge i en dansk start up-virksomhed.

»Conferize er et symbol på Silicon Danmark. Der findes et dansk start up-miljø, som er rigtig, rigtig interessant for mange investorer. Det er ikke så tit, man får mulighed for at købe aktier i de nystartede danske virksomheder,« siger Per Hansen.

De seneste år har mange unge danske virksomheder ladet sig børsnotere i Sverige i stedet for Danmark. Conferizes stifter og direktør, Martin Ferro-Thomsen har da heller ikke lagt skjul på, at det var fristende at blive noteret på den svenske børs, men af patriotiske årsager faldt valget alligevel på Danmark.

Ifølge Martin Ferro-Thomsen ser selskabet mange fordele i at åbne op for aktiemarkedet.

22BUSJonas-Gyalokay-152652.jpg

»Vi ser det som en spændende mulighed for både Conferize og investorerne for at kunne finansiere vores vækst gennem aktiemarkedet. Et venture company som vores vil oftest først børsnoteres, når størstedelen af værdistigningen har fundet sted,« sagde Martin Ferro-Thomsen i forbindelse med annonceringen af selskabets børsplaner.

Conferize blev stiftet i 2012 og har 2.500 eventarrangører fra over 120 lande, som har oprettet over 15.000 events via platformen. Virksomheden har flere af omgange fået økonomisk rygstød, og så sent som i december 2016 skød den tidligere Falck-topchef Allan Søgaard Larsen og serieiværksætteren Lars Kolind 16,2 millioner kroner ind i virksomheden. Allan Søgaard Larsen, der blev fyret i Falck, er i dag bestyrelsesformand i den danske børsdebutant.

Martin Ferro-Thomsen og Lars Kolind ejer henholdsvis 23,3 og 17 pct. af aktierne i Conferize. På papiret har de altså allerede flere millioner kroner på børssuccessen.

15BUSDan-Adamsen-Fiskehandl.jpg

Den opadgående aktiekurs kan dog hurtigt vende, advarer investeringsøkonom Per Hansen.

»Lige nu er aktiestigningen selvforstærkende. Men det er meget svært at vide, hvor aktiekursen reelt bør ligge. Conferize er en meget ung virksomhed, og investorerne køber lige nu mere ind i ideen om et spændende nyt selskab, end i en virksomhed med en stor og sikker omsætning,« siger Per Hansen.

Conferizes direktør har dog ikke overraskende stor tiltro til, at virksomheden vil vækste markant i de kommende år.

Snappcar

»Vores mange tusinde arrangører – og de mange positive tilbagemeldinger, vi har fået fra dem og deres deltagere – vidner om, at vi virkelig har fat i noget her. Folk vil ganske enkelt hellere deltage i et event, hvor de har mulighed for selv at komme i spil og få mere ud af deres investering i tid og penge,« sagde Martin Ferro-Thomsen tidligere på måneden.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen