Del : SMS
Berlingske Business

Dansk lilleput vil konkurrere med Dropbox

05BUSMorten-Klank-20140730-.jpg
Overskrift
Startuppen Rushfiles har fået et kapitalindskud på 19 millioner kroner, så nu skal Europa indtages, siger direktør Morten Klank. Foto: David Leth Williams
05BUSRushfiles.jpg
Overskrift
Startup'en Rushfiles, har netop f‡‹et et kapitalindskud p‡‹ 19 millioner. Nu skal Europas indtages. Hovedhistorie om kapitalrejsningen og produktet, der er et lagersystem a la Dropbox (4.500) + sidehistorie om investoren Inseros argumenter for at investere (3.000) + boks og friske fotos af Morten Klank, direkt‡¶r og medstifter.
05BUSRushfiles2.jpg
Overskrift
Rushfiles’ produkt er et lagersystem a la Dropbox. Direktør og medstifter Morten Klank (til højre) har i 12 måneder været i gang med at overbevise udlandet om mulighederne i systemet.

Ambitionerne fejler ikke noget i det fremadstormende datalagringskoncept Rushfiles. Kapitalindskud er første skridt mod markedsdominans i Europa, når Rushfiles tager kampen op mod Google og Dropbox.

Artiklen fortsætter under annoncen

Investormillionerne er i hus. Nu skal den europæiske udrulning i gang.

Sådan er situationen i den lille virksomhed Rushfiles, der står bag et system til serverbaseret datalagring målrettet blandt andet virksomheder, som driver internethosting-tjenester. Rushfiles fik i august et kapitalindskud på samlet set 19 millioner fra venturefonden Insero, North-East Venture og Vækstfonden. Nu er den unge virksomhed ved at være klar til at trykke på startknappen i en omsiggribende vækstplan.

Adspurgt om, hvor Rushfiles er henne om tre år, er direktør og medstifter Morten Klank ikke bleg for at være ambitiøs:

»Europa er vores primære fokus. Det er vores nærmarked, og vi har nu ansat en salgsmedarbejder i München. Tyskland er et kæmpemarked i sig selv, men det er ikke ensbetydende med, at det er vores eneste fokusområde. Det er hele det europæiske marked,« siger Morten Klank og tilføjer:

»På tre år forventer jeg, at vi har en dominerende position inden for hosting- og telebranchen. Og jeg forventer faktisk også, at vi er tæt på en exit, hvis ikke det allerede er sket på det tidspunkt.«

To år undervejs

Rushfiles går med sit produkt i direkte infight med aktører som Google og Dropbox. Rushfiles produkt minder på mange punkter om de markedsledende aktørers systemer, men på en række punkter adskiller det sig også. Og det er forskellene, som Rushfiles forventer, kan gøre, at den danske miniput kan sætte sig på en ikke ubetydelig del af markedet for cloud-baseret datalagring.

Rushfiles’ har ikke så mange år på bagen. 2012 er det officielle startpunkt, hvor Morten Klank trådte ind som medstifter og direktør for konceptet, som den anden stifter, Martin Haslund Johansson, havde været med til at udtænke. En ting er dog produktet – en anden er præsentationen af det og selve forretningen.

Begge dele er blevet hjulpet på vej gennem accelerator-programmer, deriblandt Accelerace-programmet, der sluttede i januar 2014. Siden er der blevet arbejdet hårdt på at sikre kapital til den internationale udrulning, og det var det, der endeligt faldt på plads i begyndelsen af august.

»Planen er nu at få et godt fodfæste på det internationale marked og dermed blive den foretrukne softwareleverandør for hosting- og teleselskaber, der vil udbyde den her form for fildelingstjenester,« siger Morten Klank og tilføjer:

»Vi har fået ret godt fat i det danske marked – om end ikke alle vores partnere er produktlancerede endnu. Vi er så småt begyndt at få partnere i udlandet, og det skal der sættes tryk på. Vi skal gerne ud og have fat på de fem-seks største partnere i hvert marked.«

Tror på bedre overblik

At Rushfiles kommer til at ligne en loppe ved siden af områdets andre store aktører bekymrer ikke Morten Klank.

For Rushfiles har nogle andre prioriteter end de dominerende spillere – og det er netop det, som, han mener, bliver et afgørende argument i salgsprocessen.

For Rushfiles adresserer et problem, der p.t. giver IT-direktører i hele verden hovedpine: Hvordan sikrer man og opretholder overblikket samt kontrollen over data, når alle deres ansatte har bærbare, tavlecomputere og smartphones, som de ikke er blege for at bruge arbejdsmæssigt? Og det vel at mærke ikke nødvendigvis med ledelsens tilladelse.

Det er det, man i branchen kalder Dropbox-problemet. Altså et problem, der handler om, at der bliver skabt små »dataøer«, som Morten Klank kalder det, som ledelsen mister kontrol over – det blandt andet fordi de ligger på servere, som virksomheden ikke har ejerskab over.

Det ejerskab flytter Rushmore tilbage til virksomheden – og det uden at ændre ved, at dataen kan tilgås fra forskellige platforme. Det er et hårdtslående argument – og det er ét, som Rushfiles ikke engang selv behøver at bruge reklamekroner på at få ud. For Rushfiles’ kunder er i første omgang hosting- og teleselskaber, der har brug for at tilbyde deres kunder produkter, der er konkurrencedygtige.

»Vi differentierer os ved, at stort set alle andre løsninger handler om at sælge storage (lagerplads, red.) til slutkunden. Vores forretningsmodel går på, at hosting- eller teleselskabet installerer vores software i deres eksisterende infrastruktur, og at det så er dem, der sælger storage. Så vi har en kæmpe effekt af, at de markedsfører vores produkt under deres eget brand,« siger han.

Nu er det så planen, at det er store europæiske hosting- og teleselskaber, som skal få øjnene op for Rushfiles. Morten Klank tror på, at det kan gå stærkt, da systemerne som sådan er fuldt udviklede og operationelle.

Han har i over 12 måneder været i gang med at overbevise udlandet om mulighederne med systemet. Nu har han så også fået den økonomiske ballast til at gøre det.

»Vi er i gang med at positionere os over for potentielle kunder. Det er det, vi arbejder hårdt på lige nu, og det er derfor, at jeg havde 136 rejsedage sidste år. Vi har allerede fået skabt os et navn nu i branchen. Nu satser vi på Europa,« siger Morten Klank, direktør i og medstifter af Rushfiles.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere