Del : SMS
Berlingske Business

Dansk idé-netværk satser på USA

17BUSNosco-20141016-142226-.jpg
Nosco kalder sit koncept for et socialt netværk for ideer, og virksomheden har kunder som VW, Danfoss og Mærsk. Foto: Jonas Skovbjerg Fogh

Software. Nosco har skabt ideernes Facebook, hvor medarbejdere kan komme med løsningsforslag til deres arbejdsplads’ udfordringer. Store europæiske virksomheder er allerede på kundelisten, og nu er sigtekornet rettet mod USA.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det kan være svært at finde på gode løsninger, hvis man som virksomhed gerne vil spare penge, udvikle nye produkter eller forbedre kundeoplevelsen. Måske vil man gerne undersøge, om medarbejderne har gode ideer, men hvis virksomheden er stor, kan det være en omfattende proces. Det har den danske virksomhed Nosco gjort noget ved.

Løsningen har været at lave en onlineplatform, som virksomheden kan bruge internt. Her kan ledere skrive virksomhedens udfordringer og invitere udvalgte eller alle medarbejdere til at komme med løsninger.

pix-larss

Andre medarbejdere kan derefter dele ideerne, kommentere på dem og stemme på de bedste, og på den måde inddrages medarbejderne i virksomhedens innovation. Noscos administrerende direktør, Oliver Bernhard, fortæller, at mange virksomheder har fundet ud af, at medarbejderne ligger inde med gode ideer og stor viden.

»Markedet for det, vi laver, har ændret sig meget de seneste to-tre år. Før skulle vi fortælle folk, hvad vi kan, og hvad de kan få ud af det. Men nu har virksomhederne indset, at man selvfølgelig skal involvere medarbejdere, og at hvis man vil være bedre end konkurrenterne, så er man nødt til at bruge den enorme viden, der ligger i virksomheden,« siger han.

USA er næste stop

Oliver Bernhard etablerede Nosco i 2006 sammen med Jesper Müller-Krogstrup. Siden er Sebastian Cadell også kommet med i ejerkredsen, og virksomheden beskæftiger i dag 17 medarbejdere.

Oliver Bernhard fortæller, at de ansætter nye medarbejdere hver måned i øjeblikket, og med store virksomheder som Mærsk, Danfoss, VW og Reebok i kundekredsen er de klar til at tage næste skridt: USA.

innovationsmesse

»I USA er virksomheder meget mere åbne for, at software kan løse deres problemer, og de er villige til at prøve nye ting af. Vi har gode cases fra det europæiske marked, som kan være med til at bane vejen for os derovre. Der er større virksomheder i USA, og når vi er klar til at vokse hurtigere, er der en masse kapital at hente,« siger han.

Til at komme ind på det amerikanske marked får Nosco hjælp af virksomheden Lemonsqueeze, der er startet af danske Mik Strøyberg, der også er manden bag Sweetdeal. Lemonsqueeze hjælper europæiske virksomheder ind på det amerikanske marked og sørger for ting som kontorplads, medarbejdere og salgshjælp, som Nosco håber at få meget ud af.

»Lemonsqueeze er gode på salgssiden, og det er noget af det vigtigste for os. De er gode til at strikke en plan sammen og hyre de rigtige folk til at stå for virksomheden i USA. Desuden stiller de et kontorfællesskab til rådighed, hvor andre skandinaviske virksomheder også er placeret, så vi håber også at få meget ud af det netværk, vi kan få derovre,« siger Oliver Bernhard.

Foden er indenfor

I sommer fik Nosco stablet et partnerskab på benene med den amerikanske innovationsvirksomhed InnoCentive. Oliver Bernhard forklarer, at InnoCentive er gode til at få folk uden for en virksomhed involveret i innovation, mens Nosco er gode til at involvere de ansatte inde i virksomheden. Med kunder som NASA og det amerikanske forsvarsministerium er InnoCentive en stor spiller i USA.

»Vi lavede partnerskabet for at prøve at komme i gang i USA. Uden at lave den helt store investering selv har vi dem som partnere, så de kan promovere os, og vi kan promovere dem. Når en af deres kunder siger, de gerne vil inddrage deres medarbejdere i noget, så henviser InnoCentive til os og omvendt. Sådan kommer vi i gang og smager på markedet, inden vi giver den hundrede procent gas derovre,« siger Oliver Bernhard.

pix-Hackerhånd

Ud over online-idéplatformen arbejder Nosco også som konsulentvirksomhed og hjælper store virksomheder med at inddrage medarbejderne i innovation. Blandt andet hjælper de dem med at skabe en innovativ struktur og lave strategier for, hvem i virksomheden der skal tage sig af de ideer, der kommer på bordet.

Konsulentarbejdet har fyldt omkring 35 procent i Nosco frem til nu, vurderer Oliver Bernhard, men i forbindelse med udvidelsen til USA er det planen at drosle den del af virksomheden ned. »Vi har brugt en masse tid og penge på at udvikle en ny og bedre udgave af vores softwareplatform til ideer, så nu er det den, der skal drive lokomotivet. Indtil nu har vi finansieret platformen ved at lave konsulentarbejde, men det er nemmere med softwaren end konsulentarbejdet i USA, for den kan vi arbejde på i Danmark og sælge i USA,« siger Oliver Bernhard og fortæller, at der er klare ambitioner for fremtiden:

»Vi vil være den mest anvendte innovationsplatform i verden, og det arbejder vi hen imod at være om tre år. Det er et ambitiøst mål, og det kræver også, at vi får noget kapital ind. Vores taktik er at gå efter de virksomheder, der ligger lige under de helt store, for de er lettere at få aftaler med, og på den måde kan vi brede os hurtigere,« siger han.

mobil

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere