Del : SMS
Berlingske Business

Dansk genbrugspapir skal isolere Norge

10BUSpapiruld.jpg
Direktør i Papiruld Danmark Claus Skov (t.v.) satser på vækst i Norge, og det vil samtidig også kunne være med til at minimere Papiruld Danmarks CO2-aftryk. Det betyder en del i Papiruld Danmarks tilfælde, da virksomheden både bygger på en miljøvenlig idé og bruger det i sin markedsføring. Foto: Bjarke Bo Olsen

Byggeriet boomer fortsat i Norge, og den lille fremadstormende Hillerød-virksomhed Papiruld Danmark kaster sig nu ind i kampen om at få en luns af markedet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den fremadstormende isoleringsproducent Papiruld Danmark vender nu blikket mod nord. Næste måned lyder startskuddet for Hillerød-virksomhedens norske satsning, og direktør Claus Skov har store forventninger til offensiven.

Forhåbningerne bygger han på flere ting. To af grundpillerne er dog, at byggeriet fortsat tordner derudad i broderlandet, samt at nordmændene gerne vil købe dansk.

Claus Skov vil ikke sætte kroner og øre på, hvad han forventer sig af Norge, men han afslører dog, at de oplever stor interesse fra aktører på det norske ejendomsmarked.

10BUSPix-Norway.jpg

»Jeg vil ikke fortælle, præcis hvad vi har af planer og budgetter. Men min forventning er at komme op på et rimeligt niveau hurtigt. Jeg oplever nærmest, at de står og sukker efter os,« siger Claus Skov. Med sin norske satsning står Papiruld Danmark på nippet til at tage næste skridt i en virksomhedshistorie, der er lidt over 20 år lang. Allerede i 1989 producerede den isoleringsmateriale på grundlag af papirfibre, men i mange år var outputtet dog beskedent, og virksomheden var med egne ord præget af en lang periode, hvor kræfterne blev lagt i at »udvikle og teste produkter samt at få produktionen sat op«. Men op igennem det nye årtusinde begyndte udviklingen at tage fart. Siden 2005 har virksomheden firedoblet sin omsætning, så den i seneste regnskabsår endte på 27 millioner kroner. Den har i dag 25 ansatte.

Papiruld Danmark markedsfører sig på at være et miljøvenligt isoleringsalternativ. Produkterne er baseret på genbrugspapir og kan blandt andet sprøjtes ind i hulrum, hvorved man ifølge virksomheden kan opnå en ekstratættende effekt. Derudover er der en øget støjdæmpende effekt. Spørger man om prisniveauet, så betegner direktør Claus Skov det som på linje med andre isoleringsløsninger i huse.

Satser på Norge

På trods af, at byggeriet herhjemme de seneste år har ligget noget underdrejet, har Papir-uld Danmark kunnet notere sig fremgang. Det skyldes både kamp for større markedsandel, men også og ikke mindst, at kravene til tykkelsen af isolering i nybyggerier de seneste år er blevet øget af flere omgange.

Papiruld Danmark har overvejet Sverige som indledende mål for sin eksportsatsning, men i sidste ende er valget faldet på Norge. Og det er der nogle gode årsager til, forklarer Claus Skov.

»Sverige er jo et nærliggende marked, men det virker som om, at mange svenskere går med oplevelsen af, at landet er i recession. Det virker som om, de lige nu er lidt forsigtige. Så vi har valgt at satse på Norge i stedet,« siger Claus Skov. Han har på det seneste arbejdet på at få kontakter i landet nord for Kattegat, og både når det kommer til makroøkonomiske strømpile og nordmændene selv, er han positivt overrasket over modtagelsen.

Norge

»Én ting er, at Norge kulturmæssigt er tæt på Danmark, og at det derfor er nemt at tale med dem. En anden ting er, at der er meget høj aktivitet i byggeriet – seks gange det, vi lige nu oplever herhjemme,« siger han og tilføjer:

»Der er en høj efterspørgsel lige nu. Der mangler ansatte i byggeriet, og det, oplever jeg, har været med til at øge interessen for både danske medarbejdere og danske produkter. Det danske renomme er godt, og danske leverandører og arbejdere er i høj kurs.«

Derudover peger Claus Skov på, at nogle af de processer, man læner sig op ad i norsk byggeri, er en fordel for Papiruld Danmark. Én ting er, at den norske byggesæson på grund af vejret er kortere end i Danmark – en anden er, at nordmændene har en forkærlighed for præfabrikerede elementer, der hurtigt kan samles på byggepladsen. Begge dele fordrer, at isoleringsarbejdet kan foretages hurtigt, og det peger Claus Skov på, er en force ved papirulden, der hurtigt kan sprøjtes ind i hulrum.

Bygger på miljøvenlig idé

Selv om direktøren ikke ønsker at sætte tal på den forventede udvikling, når kontoret syd for Oslo kommer op at køre i februar, så fortæller han, at tanken om produktion af papiruld i Norge ikke er fjerntliggende for ham. Og den udmelding skal ikke kun ses i lyset af, at den skal give mening forretningsmæssigt.

Det vil også kunne være med til at minimere Papiruld Danmarks CO2-aftryk. Det betyder en del i Papiruld Danmarks tilfælde, da virksomheden både bygger på en miljøvenlig idé og bruger det i sin markedsføring. Claus Skovs virksomhed er på vækstkurs – både i Norge og Danmark. Han forventer, at de seneste års omsætningsfremgang vil fortsætte. Han nævner dog det seneste år som et lidt atypisk ét af slagsen, hvor omsætningsfremgangen stagnerede, men han påpeger i den forbindelse, at virksomheden det seneste år har valgt at lægge kræfterne i at optimere og udbygge produktionsfaciliteterne og salgsapparatet, så virksomheden nu er parat til at gasse op for indsatsen. Kapaciteten er simpelthen fordoblet.

nkk

Og der er i Claus Skovs optik masser af plads til Papiruld Danmarks isoleringsprodukter – også herhjemme.

»Papirisolering er ikke nyt. I Sverige har man mange års erfaring med det, og i USA er det eksempelvis op imod 15 procent af isoleringen, der er papir. Men i Danmark er vi kun på et par procent,« siger han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere