Del : SMS
Berlingske Business

Dansk fitness-ur klar til amerikansk ekspansion

Danskproduceret fitness-ur klar til amerikansk ekspansion - 1
Folkene bag det dansk­udviklede løbeur Leikr har netop formået at skaffe sig ekstra risiko­villig kapital via crowdfunding. Pengene skal sættes i produktionskapacitet på selskabets danske fabrikker for at gøre klar til indtog på det amerikanske marked. Arkivfoto: Asger Ladefoged Foto:

Det ambitiøse hold bag det kommende GPS-løbeur Leikr har hentet 267.000 dollar fra crowdfundingportalen Kickstarter. Pengene skal bruges til amerikansk invasion.

Artiklen fortsætter under annoncen

Mens der, hvad teknologi angår, oftest er ensrettet mod øst over Atlanterhavet, sætter de fem tidligere Nokia-ansatte, der i fællesskab har skabt GPS-løbeuret Leikr, nu kursen den modsatte vej og gør klar til at indtage USA.

For få dage siden lykkedes det for Leikr-holdet at hente 267.000 dollar i risikovillig kapital via crowdfundingportalen Kickstarter, og de penge skal nu bruges til at købe ekstra produktionskapacitet på selskabets danske fabrikker, så produktionen til sommer kan skrues i vejret.

Blandet fornøjelse

Historien om Leikr-uret har ellers været en lidt blandet fornøjelse. Selskabet har oplevet massiv interesse fra både potentielle kunder og fra pressen – både herhjemme og i USA – og hentede stort set uden problemer kapital fra i alt 801 investorer via Kickstarter.

Men selve produktet, GPS-løbeuret, er forsinket. Det eksklusive løbeur skulle ellers have været solgt via den ligeledes danske løbeportal Endomondo allerede fra december og derefter i danske specialbutikker, men allerede før nytår måtte selskabet melde om forsinkelser i produktionen af uret.

Da Berlingske Business sidst skrev om projektet, forklarede en af stifterne, Christiano Cairo, at selskabet havde valgt at beholde produktionen i Danmark for netop at kunne holde snor i kvaliteten – hvilket ville være stort set umuligt, hvis produktionen skulle ske i lavtlønslande som Kina eller Indien. Det har indtil videre vist sig at være en heldig strategi, for årsagen til den aktuelle forsinkelse har netop haft sin oprindelse i produktionen af Leikr-uret, der krævede en ekstra gang fintuning, inden det var klar til markedsføring.

Ud af Nokias ruiner

Forsinkelsen rammer dog ikke den oprindelige tidsplan i nævneværdig grad – blot får holdet en del mere travlt.

Planen er fortsat at lancere uret i Danmark først, efterfulgt af Europa og til sidst USA til sommer. Men danske kunder må vente lidt endnu, før de får uret at se. Præcis hvornår det kommer til at ske, vil Christiano Cairo ikke ud med, men uret er i produktion, forsikrer han.

Leikr-projektet er et blandt mange af de nye iværksætterprojekter, der er opstået i ruinerne af Nokias lukkede udviklingsafdeling i Sydhavnen. Berlingske har tidligere beskrevet projektet, der basalt set går ud på at kombinere knowhow og teknik fra mobilindustrien i et løbeur, der kan en række nye ting, som f.eks. markedsdominerende Garmin endnu ikke har løst. Blandt andet kommer Leikr-uret med kort indbygget, ligesom uret forbinder til internettet via Wifi. Dertil kommer, at Leikr-holdet planlægger en serie softwareopdateringer, der løbende skal »tænde« for de forskellige tekniske muligheder, der er indbygget i uret.

Mens Garmin udvikler sit eget træningsunivers på nettet, bruger Leikr den danske løbeside Endomondo, men integration til andre tjenester kan være en mulighed i fremtiden, og flere kunder har åbent efterspurgt integration med det i øjeblikket hippe site Strava.com.

Enorm omtale

Trods forsinkelsen har Leikr-holdet ellers høstet mere omtale, end de fleste kunne drømme om. Både medier som Engadget, Huffington Post, Der Spiegel og The Verge har bragt omtaler af produktet i forbindelse med det nyligt overståede Consumer Electronics Show i Las Vegas.

»Men det var især vores Kickstarter-kampagne, der fangede amerikanernes interesse. Og selv om vi ikke er klar til at levere endnu, glæder vi os over situationen, for vi føler, at vi har fået valideret vores produkt og idé,« siger Christiano Cairo.

Ud over de 801 private investorer har projektet også fået kapital fra Seed Capital og er indirekte støttet af Nokia, der har stillet husly og udviklingsfaciliteter til rådighed i selskabets første leveår.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere