Del : SMS
Berlingske Business

Dansk erhvervsliv tror på øget vækst i udlandet

erhvervsliv
Der blev lyttet til talerne på VL-døgnet, men en af tilhørerne måtte dog lige tjekke sin iPad undervejs. Foto:

VL-døgnet 2013 handler om øget vækst i et udfordret marked, men kun få venter mærkbar vækst på hjemmemarkedet. Mens mange taler om en global spirende optimisme, er der endnu ingen tegn på et stemningsskifte i Danmark.

Artiklen fortsætter under annoncen

Efter mere end fire års konstant fokus på omkostningsbesparelser og effektiviseringer skal dansk erhvervsliv igen til også at fokusere mere på vækst på toplinjen. Det er hovedbudskabet på årets VL-døgn, hvor arrangørerne prøvede at sprede lidt optimisme blandt de knap 600 fremmødte erhvervsledere med temaet »Skab vækst i et lavvækstmiljø«.

Men at dømme ud fra snakken ved cafébordene i Operaen i København, hvor VL-døgnet finder sted, er det ikke i Danmark, at omsætningsvæksten kommer til at foregå. Derimod ser mange mødedeltagere langt mere optimistisk på den globale økonomi end for blot få måneder siden.

»De økonomiske udsigter i USA ser mærkbart bedre ud end for et halvt år siden. Europa er stadig hårdt udfordret, men har det trods alt også bedre end for et halvt og helt år siden, hvor man talte om euroens mulige sammenbrud. Men i Danmark er situationen nok status quo,« siger Lars Frederiksen, topchef i ingrediensvirksomheden Chr. Hansen.

Han understreger, at Chr. Hansen fortsat investerer i Danmark, men at investeringerne herhjemme er centreret om automatiseringer, der ikke skaber mange nye job.

Samme melding lyder fra et stort antal erhvervsledere på årets VL-døgn, hvor man taler om, at den gryende globale optimisme endnu ikke kan spores på det danske hjemmemarked.

På globalt plan taler mange erhvervsfolk ellers om bedre vækstudsigter i øjeblikket, og det står klart, at den amerikanske økonomi er ved at komme op i omdrejninger. I Kina er udsigterne ligeledes bedre end for blot få måneder siden, og i Europa er der kommet mere ro på situationen.

Gryende global optimisme

I regeringen håber man på, at stabiliseringen i eurozonen og den gryende globale optimisme vil smitte af på virksomheder og forbrugere herhjemme. På VL-døgnet i går var der dog ikke mange, der talte om et forestående investeringshop eller et stigende dansk forbrug.

»Man kan helt klart tale om stigende optimisme på de største markeder uden for Europa. Det er også en lettelse, at det trods alt ser lidt bedre ud i Europa, men jeg oplever ingen tegn på et stemningsskifte i Danmark,« siger Peter Hjorth, adm. direktør i ITW Spraytec Europe, der producerer industrielle smøremidler og er en del af det amerikanske konglomerat Illinois Tool Works (ITW).

VL-døgnet i år fokuserer bl.a. meget på, hvordan man via innovation kan udvide markedet i en situation med lav vækst i både Danmark og resten af Europa. Formanden for Dansk Selskab for Virksomhedsledelse, Ulrik Bülow, lagde linjen allerede i sin velkomsttale, da han talte om, at danske virksomheder nu »må vende tilbage til fokus på toplinjevækst.«

Den amerikanske ambassadør i Danmark, Laurie S. Fulton, forsøgte ligeledes at sprede optimisme ved at tale om en forventet vækstrate i USA i år på tre procent samt pæne langsigtede amerikanske vækstudsigter, der bl.a. er drevet af udsigten til et omfattende olie- og naturgaseventyr.

FLSmidths topchef, Jørgen Huno Rasmussen, der stopper som koncernchef til sommer, vurderer dog ikke, at den spirende globale optimisme vil skabe et snarligt stort hop i investeringerne herhjemme.

»Der hersker stadig stor usikkerhed om vækstudsigterne i Danmark. Det vil tage noget tid endnu, før vi forhåbentlig vil se, at den gryende optimisme smitter af herhjemme,« siger han.

Den vurdering deles af Nordeas cheføkonom, Helge J. Pedersen, der i går holdt tale for en stor gruppe mødedeltagere på et møde, der var lukket for pressen.

»Den lave økonomiske vækst er efterhånden ved at blive opfattet som et vilkår, der hænger ved. Vi vender ikke tilbage til væksten i nullerne. De store eksportvirksomheder herhjemme står godt, men vi har en stor udfordring i Danmark,« siger han.

VL-døgnet forsætter i dag i Operaen.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere