Del : SMS
Berlingske Business

Dansk erhvervseventyr giver genlyd og vellyd verden over

tommy andersen
Det første år af Libratones levetid finansierede Tommy Andersen selv iværksættereventyret, men siden har Seed Capital skudt kapital i virksomheden ad flere omgange, og Seed er i dag medejer. Her ses han bag to ZIPP-højttalere. Foto:

Den danske virksomhed Libratone har givet B&O baghjul med deres trådløse og designmæssigt attraktive AirPlay-højttalere, som på rekordtid er blevet bestsellere i Apple Stores over hele verden. Business Søndag har mødt Tommy Andersen, Libratones stifter og CEO.

Artiklen fortsætter under annoncen

Med sit drengede smil udstråler Tommy Andersen en smittende energi, som nærmest virker naturstridig herude i Herlevs mistrøstige industrikvarter.

»Godt I kunne finde det,« siger han veloplagt, da vi træder ind ad døren på 1. sal i den anonyme kontorbygning. En papirlap hæftet på døren med navnet »Libratone« er eneste hint om, at her holder en verdenssucces til.

Det er kun få dage siden, at Libratone rykkede sit hovedkontor fra Ballerup til Herlev, og navnet er endnu ikke er kommet op på skiltet ved indgangen til Marielundvej 43A.

Flytningen skyldes næppe jagten på en mere fancy adresse. Men det kneb med pladsen, for den danske højttalervirksomhed har vokseværk. Også i den grad.

Inden for ser alt tjekket ud. Det skyldes ifølge Tommy Andersen, at man stort set har overtaget alt kontorinventar fra den tidligere lejer. Ja, sågar de abstrakte vægudsmykninger er forgængerens.

De står forbløffende godt til Libratones kulørte højttalere, som står opmarcheret i gangarealet. Det er svært ikke at falde i svime over de trådløse vidundere, som ikke alene er sidste skrig på lydhimmelen. De er også smukke at se på.

Højttalerne fra Libratone har da også vist sig at appellere til netop kvinder. Hvilket er nyt i branchen, og det vender vi tilbage til.

Nyeste skud på stammen er den lille bærbare AirPlay-højttaler Zipp. Den er høj og slank og forsynet med en læderstrop, så man kan tage den med overalt – også på picnic. Ligesom sine forgængere er den beklædt med fint uldstof, og så har den lynlås i siden, så man kan skifte betrækket til andre farver. Sjov og praktisk og med en trådløs lyd, der på rekordtid har givet genlyd verden over.

Tommy Andersen er nærmest lige landet efter en længere forretningsrejse i Californien. For selv om Libratone er dansk, så opererer virksomheden i høj grad globalt. Med egne salgskontorer i USA, Dubai og Singapore. Foruden de tre kontorer i Danmark.

Mest opsigtsvækkende er nok samarbejdet med den amerikanske elektronikgigant Apple. Et markant bevis på, at Libratone har ramt tidsånden, eller måske rettere fanget lyden af fremtiden.

Noget kunne tyde på det.

Omsætningen fordoblet på et år

Fra 2011, hvor Libratones højttalere kom ud i samtlige Apple Stores, og til 2012 fordobledes omsætningen til ca. 60 mio. Den nye Zipp er verdens hurtigst sælgende AirPlay-højttaler. Over 20.000 styk blev der solgt alene de første to måneder på markedet. Det er et dansk erhvervseventyr, som er til at tage og føle på. Tilmed skabt midt i en krisetid.

Selv kalder Tommy Andersen da også Libratones nye storsælgende Zipp-højttaler for et »finanskriseprodukt«.

»I en tid, hvor mange mennesker holder på pengene, handler det om at gøre det nemmere for folk at købe sig ind i brandet. Zipp’en er skabt til finanskrisen forstået på den måde, at den har et prispunkt omkring 3.000 kr., hvor mange kan være med. Det er næsten et impulskøb, hvor en højttaler til 4.000, 5.000 eller 10.000 kr. – det er en investering.

I vores verden handler det om at finde funktionalitet og prispunkt, som står det rigtige sted i markedet. Det er helt afgørende for, om du får et hit. Det er vi meget bevidste om,« siger Tommy Andersen, stifter og CEO for Libratone.

Det begyndte i en kælder

For tre år siden bestod Libratone lidt groft sagt af tre mænd i en kælder i Herlev, en designer i Aarhus og en lydmand i en garage i Skive. Tommy Andersen, der selv har en baggrund hos Mærsk, havde i 2006 solgt sin egen softwarevirksomhed, og efter to års earn out, havde han et halvt år fri.

»Jeg gik rundt og gravede have og passede mig selv. Hen over sommeren blev jeg kontaktet af en af mine ansatte fra mit gamle firma. Han har selv en lydbaggrund, og han havde en god ven, som også kom fra lydbranchen. Vi var tre mennesker lidt i opbrud, og vi var alle tre klar til at beskæftige os med noget andet, end vi havde gjort før.

»Skal vi ikke sætte os ned og brainstorme lidt? Hvad rør sig?« De indlogerede sig på en nedlagt landbrugsejendom ved Silkeborgsøerne, og så gik de rundt i sokker og T-shirts en uges tid og spurgte hinanden: »Hvad nu?«

»Så sad vi og kiggede på vores telefoner. De to andre herrer (Søren Louis Pedersen og Jess Moesgaard, red.) vidste begge en del om lyd, og en af de trends, som stadig løber gennem samfundet er jo, at musik går fra at være noget, man lytter til på et klassisk anlæg med en forstærker og en radio og en CD-afspiller og to højttalere til dybest set at ligge i ens telefon, iPod, eller hvad det måtte være. Eller endnu vildere – til at være noget, du streamer og får ned fra Spotify og tilsvarende streamingtjenester.«

Samtidig var den måde, vi bruger musik på, ved at ændre sig radikalt. Musik var ikke længere noget med at sætte sig i sofaen i The Sweet Spot mellem to højttalere og lytte til et stykke klassisk Beethoven. Nej, nu var musik pludselig bare noget, der omringede en i hverdagen.

»Musikken ændrede sig til at blive en baggrundsstemme. Når man går ud, tager man høretelefoner til iPhonen på. Hele kilden til musikken er det udstyr, som man går rundt med. Så fra at være et meget stationært projekt, bliver det mobilt og ikke mindst digitalt. Musikken flytter fra fysiske medier som LPer og CDer til dybest set en datastrøm.«

Man skal tale til kvinderne

Ved siden af den trådløse højttaler, så Tommy Andersen og hans makkere også et hul i markedet ved at lave noget, »der var bare nogenlunde pænt«.

»Tidligere skulle en klassisk højttaler helst være lavet af træ med noget sort stof foran. Men som du sikkert selv ved, får kvinden større og større indflydelse på, hvad der købes ind til hjemmet – inklusive det, der bliver sat ind af lyd-udstyr. Men skal man tale til kvinderne, skal man bruge et andet designmæssigt sprog end til mændene. Mænd køber performance. Det skal være stort, det skal se ud af noget, og det skal lyde af noget. Og så skal det helst have et maskulint udtryk.

Problemet er bare, at manden ikke længere kan komme af sted med at sige: »Jeg vil have de her to store kasser og det her anlæg.« Den går ikke længere, hvilket jeg også selv har erfaret.«

Hvis man skulle hoppe på den bølge, handlede det som minimum om at lave noget design, som var unisex. Altså et design, som talte til både kvinder og mænd. Designet skulle kunne passes ind i hjemmets indretning, og endelig ville de også lægge vægt på brugervenlighed.

»Folk gider ikke længere læse manualer. Den gode lyd ville vi stadig lave, men vi ville lave noget, som så anderledes ud, og som spillede sammen med den digitale udvikling – i stil med en Apple-bruger. På det tidspunkt ejede Apple den mest populære smartphone, altså musikafspillerne, de ejede iTunes og dermed mange af musiklicenserne. Kort efter vi kom på markedet med vores første trådløse højttaler, kom Apple så med en trådløs standard, som gør det muligt at sende problemfrit fra telefon til højttaler. Teknologien hedder AirPlay, og det er den, der er indbygget i vores højttalere.

Så Apple havde rigtig mange af de elementer, som skulle til, for at vi kunne lave det, vi ville lave. Apple havde også de velhavende forbrugere, så kommer man ind i det system, rammer man rigtig mange mennesker,« siger Tommy Andersen og henviser til, at cirka en million mennesker dagligt går igennem Apples 400 butikker på verdensplan. Og mange af dem køber rent faktisk noget.

Hvordan lykkedes det jer at få hul igennem til Apple?

»Vi stiftede Libratone i december 2009, og en måned senere tog vi til Las Vegas til den store CES-messe (Consumer Electronic Show, red.). Det er verdens største. Bagefter tog vi til Palo Alto i Californien, hvor det danske udenrigsministerium har en outpost, et innovationscenter. Her arbejder 10-15 mand. Deres vigtigste opgave er at hjælpe danskere med at afsøge forretningsmuligheder i Silicon Valley, så dem tog vi kontakt til.«

»Vi solgte historien«

En række møder blev arrangeret med de tre danskere fra Libratone, og ved et af møderne sad en mand, som virkede ekstra interesseret. Han repræsenterede en venturefond, men han havde også arbejdet ti år i Apple, og han fungerede som scout.

»Dagen efter ringede han til mig og sagde, at han var meget interesseret i vores projekt, og han blev en af vores første relationer ind i Apple. I første omgang til Apple i Europa og senere til Apple i USA.«

Havde I en fiks og færdig prototype med, I kunne vise frem?

»Nej, vi havde en A-3 mappe med nogle tegninger og renderinger, som var meget virkelighedstro. Vi har nogle meget dygtige grafikere og designere. Vi havde tegningerne af højttalerne med, og så havde vi ideen om at gøre dem trådløse og ideen om at samarbejde med Apple. Det var historien, vi solgte. Vi havde ikke noget fysisk produkt, for vi havde slet ikke udviklet det endnu. Hvis ingen havde syntes, at det var interessant, var vi bare rejst hjem igen.«

Men responsen var positiv. »Vi kan godt lide det marked, I går efter: Kvinder, unge mennesker, Apple-forbrugere. Og vi kan godt lide, at I skiller jer ud fra den traditionelle Hi-Fi-branche,« lød det.

Fra februar til august 2010 udviklede Libratone sit første produkt.

»Det gik rimeligt tjept. Normalt tager det et år til halvandet at udvikle et nyt produkt. Vi brugte syv måneder. Vi har nogle dygtige folk, og det kan ligefrem være en fordel at udvikle fra det blanke papir. Du har ikke en stor historik, som du skal tænke ind. Du kan sige: »Nu vil jeg lave det her produkt, og det skal se sådan her ud, og det skal have disse kvaliteter.«Det er ikke kun et minus at starte fra scratch. For os var det en fordel.«

Grønt lys fra Apple

Allerede i juni 2010 kunne Libratone præsentere sit nye produkt for Apple, som sagde god for det. Jo, man ville gerne have det ud i butikkerne, så snart det var klart.

»I august præsenterede vi vores første højttaler på IFA-messen i Berlin. Vi fik enorm presse på det. Hvis du googlede Libratone, før vi tog derned, så havde vi 50 hits. Da vi kom hjem havde vi 300.000 hits. Det var helt vildt fedt, og så kom vi faktisk ud i Apple Stores fra oktober det år. Herfra rullede bolden for alvor.«

Hvorfor kom B&O egentlig ikke først med en AirPlay-højttaler?

»Det er svært at sige. Men de fleste store virksomheder får en snert af inerti over sig. De laver det, de gør. Deres udviklingsafdeling har ikke den samme speed, og det er også grunden til, at mange store virksomheder køber små virksomheder op. Det gør de for at få udviklingskraft, fordi de har glemt, hvordan man gør,« siger Tommy Andersen og tilføjer, at en virksomhed som B&O jo også har mange eksisterende kunder, som de skal tage hensyn til og servicere.

»Jeg har jo sat mig et sted i et marked, som de først nu er ved at opdage. Selvfølgelig vil de også gerne den vej, for det er den vej, verden går. Men jeg tror, de vil forsøge at klare sig på egen hånd.«

Så I har ikke fået tilbud fra B&O?

»Nej, det har vi ikke, men vi får mange tilbud om samarbejde og opkøb og alt muligt andet. Ikke mindst fra virksomheder i den gamle Hi-Fi verden, som ikke har fundet de vises sten til at rykke ind i en ny, hvor forbrugeren har en telefon som det primære medie.«

Men I er ikke til salg?

»Nej. Vi er på en rejse nu, hvor vi er ved at opbygge noget, og vores brand bliver mere og mere værd for hver dag, der går. Vi bruger jo stadig flere penge, end vi tjener. Vi skal derhen, hvor vi får etableret så meget værdi i virksomheden, at vi kan kapitalisere på det.«

I risikerer ikke at blive kvalt i jeres egen succes?

»Enhver virksomhed har nogle faser, og opstarten er altid meget travl og intensiv. Det er meget make or break perioden. Mange virksomheder dør i deres første år, og endnu flere dør i deres andet år. Så dem, der lever i deres tredje år, bliver som regel til noget.«

I får produceret jeres produkter i Asien?

»Ja, det er fuldkommen rigtigt. Al udvikling af teknologi, design og valg af materialer foregår i Danmark. Alt lige op til prototypen, som derefter går til produktion i Asien. Vi producerer i Indonesien, på en lille ø uden for Singapore. Vi bruger en stor producent derude, som hedder Flextronics.«

Bange for kopier

Hvorfor ikke i Kina?

»Ja, hvorfor ikke Kina? Fordi jeg er bange for mine rettigheder, og jeg er bange for min IP (Intellectual Property, red.). For at sige det rent ud, så er jeg bange for, at nogen kopierer mine ting. Det kan lyde gammeldags, men det ser man desværre ret meget i Kina. Du kan sige, at formelt er beskyttelsen af rettigheder i Kina til stede, men håndhævelsen af den er svag i visse områder. Det betyder, at du som producent er dårligt stillet, hvis du rent faktisk oplever en krænkelse. Vi har ikke penge til at sende et stort hold advokater ind, så vi må bare sige: »Godt, så skal vi ikke producere i Kina.«

Ifølge Tommy Andersen har man i Indonesien en anden kultur omkring rettigheder og dermed også en langt bedre håndhævelse af disse rettigheder.

»Væksten i Kina er desuden så stor, at lønningerne derude stiger hastigt. Den reelle økonomiske fordel ved at være i Kina versus andre lande i Sydøstasien er ikke så stor længere. Måske er jeg bare lidt på forkant: At Kina ikke længere er det naturlige førstevalg som produktionsland, siger Tommy Andersen og understreger, at Libratone udvider med arbejdspladser både i Danmark og i virksomhedens øvrige kontorer og produktionssteder.

For Tommy Andersen personligt har Libratone foreløbig været en fornøjelig rejse.

»Jeg synes, det er dejligt at lave noget, der er håndgribeligt. Du kan se produktet, du kan føle på det, og du kan have et forhold til det. Jeg har været i shipping, jeg har været i it, og jeg har været i økonomi. Men altid i funktioner, hvor jeg aldrig rørte et produkt, så det synes jeg er fedt.«

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere