Del : SMS
Berlingske Business

Dansk eksport til Litauen skal op i fart

litauen
På den anden side af Østersøen, kun halvanden times flyvning fra København, gemmer Litauen på et eksportpotentiale i milliardklassen

Litauen er mere end bare en produktionshal for outsourcingsivrige danske virksomheder. Kronprinsen og energiministeren står i spidsen for eksportfremstød.

Artiklen fortsætter under annoncen

På den anden side af Østersøen, kun halvanden times flyvning fra København, gemmer Litauen på et eksportpotentiale i milliardklassen, som danske virksomheder har været for dårlige til at få del i.

Det håber Eksportrådet og Dansk Industri (DI) at ændre på de næste tre dage, hvor en delegation af danske virksomheder rejser på officielt eksportfremstød i Litauen.

I spidsen for delegationen står kronprins Frederik samt energi- og klimaminister Martin Lidegaard (R). Den litauiske præsident, Dalia Grybauskaitė, møder også op for at hilse på den danske delegation.

»Danske virksomheder er allerede dygtige til at udnytte Litauen som produktionshal, men der er et overset potentiale i form af de tre millioner købedygtige forbrugere, som i stigende grad vil efterspørge danske kvalitetsprodukter,« skriver DIs afsætningspolitiske chef, Peter Thagesen, i en analyse, som bringes i nyhedsbrevet DI Indsigt.

Ineffektivt energiforbrug

Blandt de mest interessante sektorer i Litauen er energisektoren og fødevaresektoren, og det er da også de to sektorer, som er i fokus under eksportfremstødet.

Litauen har som erklæret mål at blive mindre afhængigt af energi fra nabolandet Rusland, og der findes stadig mange energi-ineffektive bygninger fra kommunisttiden.

Fødevaresektoren er Litauens største sektor, og selv om den er blevet moderniseret meget de senere år, er der stadig behov for at få adgang til den nyeste teknologi for at optimere produktionsprocesser.

Selv om Danmark investerer i størrelsesordenen 6,5 milliarder kroner årligt i Litauen, og omkring 200 litauiske selskaber har dansk kapital i ryggen, heraf omkring 135 datterselskaber, udnytter danske virksomheder langtfra potentialet godt nok.

Litauen brugt til outsourcing

Samhandlen med Litauen bærer i høj grad præg af, at danske virksomheder har brugt landet til at outsource og få produceret billige varer, især tekstil, tøj og møbler, som hører til blandt de største importvarer fra Litauen.

Samtidig har danske virksomheder eksporteret teknologi og maskiner til deres produktionshaller i Litauen.

Men også eksporten af brugte lastbiler fylder godt i Danmarks eksport til det baltiske land.

Eksporten af forbrugsvarer er til gengæld ikke overvældende. Men Litauen er et marked med vokseværk, selv om vækstraterne fra før finanskrisen på i underkanten af ti procent er blevet mindre. Sidste år voksede landets BNP med 3,6 procent. I år ventes væksten at nå 3,1 procent.

Samtidig er købekraften ifølge DI høj og svarer til omkring 60 procent af den danske købekraft. Det er 20 procent mere end købekraften i Rusland og fire gange så højt som i Indien.

Politisk er Litauen mere stabilt end sydeuropæiske lande som Italien, Grækenland og Spanien, og samtidig placerede landet sig som det niendebedste land i Europa at gøre forretning i, på Verdensbankens årlige »Doing Business«-liste for 2013.

Eneste torn i øjet er, at litauisk erhvervsliv og det litauiske embedsværk fortsat kæmper med udbredt korruption og bestikkelse i dag, 23 år efter at landet genvandt sin selvstændighed fra det tidligere Sovjetunionen.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere