Del : SMS
Berlingske Business

Dansk eksport af lamper går forrygende

30BUSPix-Business-forsiden.jpg
Dansk lampeeksport steg 53 procent fra 2009 til 2013 - markant mere end dansk eksport generelt. Det har det danske lampefirma &Traditions direktør Martin Kornbek Hansen nydt godt af. Foto: Nikolai Linares

Danske producenter er eksperter i at genopfinde klassikere og bevare den gode historie. På fire år er eksporten steget med 55 pct.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hallen er stor, gammel og tom bortset fra en rendegraver og en imponerende loftkonstruktion af træ. Indtil for få år siden var den fyldt med papir. Ligesom alle andre bygninger på Papirøen i Københavns Havn blev den brugt som lager for dagspressens vigtigste råstof, og endnu tidligere var det bomuldsindustrien, der opførte bygningerne som lagerhaller. Men sidst på sommeren vil den rumme en miniby af små huse indrettet med dansk design fra firmaet »&Tradition«.

stol


Virksomheden har bare fire år på bagen, men vokser kraftigt med salg af lamper, som den største del af omsætningen. Fra 2011 til 2012, der er de nyeste tilgængelige regnskabstal, steg resultatet fra 2.000 kroner til 3,3 millioner kroner, og væksten er fortsat i 2013, fortæller direktør Martin Kornbek Hansen. Nu er showroomet blevet for lille, og det skal skiftes ud med minibyen i den store hal.

»Det skal være et konceptuelt sted, der rummer både de gamle og de moderne dyder, og som fremhæver kontrasterne mellem det rå og det helt nye,« siger Martin Kornbek Hansen, der er stifter af og direktør i virksomheden.

30BUSNetto.jpg

Den samme tankegang er grundstenen i firmaets design, der blandt andet rummer klassieren Flowerpot designet af Verner Panton og en stribe helt nydesignede lamper, der dog alle trækker tråde tilbage i designhistorien.

Netop denne filosofi er en tendens, der går igen blandt en række producenter, og som har fået lamper til at blive en af de mest markante varegrupper i eksportstatistikken de senere år. Faktisk er dansk eksport af lamper steget med 55 procent fra 2009 til 2013 fra 1,4 til 2,2 milliarder kroner. I samme periode er den samlede eksport til sammenligning steget med 28 procent.

»Vi sælger til 42 lande, hvor Europa på nuværende tidspunkt er det største. Men siden slutningen af 2013 er salget intensiveret i forhold til blandt andet Asien,« siger Martin Kornbek Hansen.

Roskilde Universitetsbiblioteker har måttet fjerne ulovlige kopimøbler

Også for »Vita Living«, der er en anden lampeproducent med bare fire år på bagen, har salget til udlandet været absolut afgørende. Lampeproducenten blev etableret i 2008 og begyndte salget i 2010. Allerede nu fremhæves den imidlertid som en af de mest markante væksthistorier i branchen. Ifølge de seneste regnskabstal steg omsætningen fra 1,6 millioner kroner i 2011 til 4,7 millioner kroner i 2012, og nøglen til det hele er eksport.

»Havde det ikke været for eksporten, var vi ikke her i dag. Belysning er en niche, og man er nødt til at tænke internationalt. Det gjorde vi helt fra begyndelsen, for hvis vi skulle sælge det antal i Danmark alene, ville markedet ikke kunne bære,« siger stifter og direktør Jacob Nannestad Hansen fra Vita Living.

Under slagordene »affordable Danish design« sælger Vita Living sine moderne, men klassiske og skulpturelle lamper overalt i verden. Forventingerne til særligt det amerikanske marked har fået virksomheden til at åbne et fuldt set-up i USA.

»Vi åbnede kontoret derovre i februar 2013, men det skulle gerne blive vores største marked allerede i år,« siger Jacob Nannestad Hansen.

Netop det amerikanske marked rummer et kæmpepotentiale for de danske lampeeksportører, mener Thomas Rizk, der er handelsleder på det danske konsulat i New York.

»Vita Living kom fra ingenting, men de har gjort det rigtig godt herovre. De har et udtryk, som amerikanerne finder interessant, og som har en historie. Udgangspunktet er en lampe, som en af stifternes bedstefar har designet, men som så er blevet moderniseret og genopfrisket,« siger Thomas Rizk, der mener, at netop dét er vejen ind på det store amerikanske marked.

»Vi kalder det »re-inventing Danish design«, for Danmark har rigtig meget historik på det her område, men vi skal videre. Vi kan ikke leve af de her 50, 60 og 70 år gamle ting. Det skal udvikles, uden at vi af den grund smider historien overbord,« siger Thomas Rizk, der genfinder tendensen blandt de store forkromede designvirksomheder som eksempelvis Fritz Hansen og Carl Hansen & Søn.

»De gør det samme. Vi har en skattekiste af gamle skatte, der kan udvikles i dansk designhistorie. Fritz Hansen har genopfundet stolen »Dråben«, der er et af de seneste eksempler. Det er vejen frem: At genopfinde, dét vi er gode til,« siger Thomas Rizk.

24BUSDronning-Margrethe-i-K.jpg

Han oplever en øget professionalisering blandt de danske designvirksomheder, som er afgørende for succesen med at bide sig fast på eksportmarkederne, som både Vita Living og virksomheden &tradition har gjort.

»Branchen er blevet bedre til at have styr på den bagudrettede værdikæde, bedre til at levere og til at servicere aftagerne. Det kræver det amerikanske marked, og danske virksomheder er blevet mere professionelle,« siger Thomas Rizk.

Han advarer virksomhederne imod at bruge dansk designs popularitet som en sovepude.

»Vi er dygtige, og vi har en god historie, der også bunder i vores arkitektur og vores måde at leve på. Det er blevet interessant dér, hvor købersegmentet er, gennem eksponering via eksempelvis nordisk mad og TV-serier. Det er meget få virksomheder, der arbejder med design, der ikke bruger betegnelsen »danish«, og det er klart et kvalitetsstempel. Men man skal ikke overvurdere det,« siger han.

På Papirøen får &Traditions nye miniby til huse mellem gamle bådhaller, den eksperimenterende designer Henrik Vibskovs hovedkvarter og det nyåbnede Copenhagen Street Food-marked, hvilket ifølge Martin Kornbek Hansen fuldstændig indkapsler pointen.

»Du kan ikke leve af at sige, at det er dansk design. Du må skabe innovation bundet op på tradition. Vi er funderet i Danmark, men vi arbejder i et samspil mellem det danske og de internationale markeder. Når det er sagt, giver den danske baggrund noget tyngde. Selv når det er et nyt produkt, du lancerer, ligger den danske arv bagved som en form for kvalitetsstempel,« siger Martin Kornbek Hansen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere