Del : SMS
Berlingske Business

Dansk designfusion er en realitet

10BUSMorten-Groen.jpg
Ny direktør for Design Denmark, Morten Grøn er både stolt og glad over at det er lykkes at samle organisationerne Danish Design Association og Danske Designere. Og højest på dagsordenen står at gøre både Danmark og udlandet opmærksomme på, hvor dansk design kan være vækstmotor. Foto: Niels Ahlmann Olesen

Efter flere års flirt er brancheorganisationerne Danish Design Association og Danske Designere endelig blevet enige om at slå pjalterne sammen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den danske designbranche kommer fremover til at tale med én samlet stemme. Onsdag aften lykkedes den fusion mellem Danish Design Association og Danske Designere, der kuldsejlede for to år siden.

Wegner flagship Tokyo

Danish Design Association er karakteriseret ved at være de større designvirksomheders talerør, mens Danske Designere udmærker sig ved at repræsentere de mindre aktører. Bestyrelserne i begge organisationer har nikket ja til at gå sammen i det, der fremover kommer til at hedde »Design Denmark«.

Den nye organisation får Morten Grøn som direktør, der siden oktober har bestridt topposten i Danish Design Association. Han forklarer, at der har været arbejdet på visionen om én samlet organisation i flere år. Medlemmerne er nu blevet enige.

»Der er langt mere, der forener end splitter os. Dansk design er et af de stærkeste brands, som Danmark har. Men det er også en lille branche. Den består af store kendte design-bureauer, men for et stort vedkommende også af mange små designvirksomheder og selvstændige designere. De har brug for én fælles stemme,« siger han.

25BUSmontana.jpg

Den nye organisation får omtrent 800 medlemmer – og de er karakteriseret ved at være såvel designere, designvirksomheder, uddannelsesinstitutioner som industrivirksomheder. Paletten er altså bred, og det er da også det, der har drillet arbejdet for at samle branchen tidligere.

Nu skal frugterne høstes

Morten Grøn mener, at onsdagens håndslag bunder i, at »visionen nok har overstrålet de forskelligheder«, som tidligere gjorde sig gældende. Han melder sig både stolt og glad over, at det er lykkes at samle organisationerne. Nu skal frugterne så høstes – både når det kommer til administrativ synergi, og når det drejer sig om at få sat den politiske dagsorden.

»Der er en fælles interesse for designsagen. Der er behov for at få sat dansk design på dagsordenen – både politisk og markedsmæssigt. Der er behov for en kontinuerlig udvikling af designfaget, og der er behov for at arbejde med at professionalisere branchen,« siger Morten Grøn.

Knud Erik Hansen

Når det kommer til mærkesager for den nye, samlede brancheorganisation for designsektoren, så understreger Morten Grøn, at det på mange måder handler om at få bredt designbegrebet ud – og om at få gjort samfundets aktører klart, hvilket potentiale der i direktørens optik ligger i dansk design og de erfaringer, det har kastet af sig.

»En af de vigtigste dagsordener er at få vist både markedet, Danmark og udlandet, hvordan design kan være en vækstmotor i den øvrige industri og gøre produktion i Danmark konkurrencedygtigt. Og ikke nok med det. Design er også et værktøj til at optimere service i eksempelvis den offentlige sektor,« lyder det fra Morten Grøn, der uddyber:

»Vi vil gerne ud og vise, at den kreative branche kan være med til at skabe vækst i den øvrige industri – både på produktsiden, men også som et værktøj til at effektivisere processer. Og ikke bare i det private. I det offentlige kan designmetoderne være med til eksempelvis at gøre borgerservice bedre. Det kan være et værktøj, en ingrediens i et større billede.«

En stærk position

Det lyder måske lidt kryptisk, men Morten Grøn mener, at danske designere og designvirksomheder har en særdeles stærk position, når det kommer til at analysere og simplificere. Og det hvad end det drejer sig om at dreje et stoleben eller skære en proces ind til knoglen.

Dansk designs erfaringer kan simpelthen bruges til meget mere end at skabe sølvsmykker, modetøj og møbler. Dansk design kan ifølge Morten Grøn bredes meget mere ud og gøres til metoder til at forenkle og effektivisere det allerede bestående. Og det er det, dansk design i hans optik kommer til at bevæge sig hen imod de kommende år.

Christian Scherfig

»Design er for mange Arne Jacobsen (arkitekten og møbeldesigneren, red.) og Ægget – eller tøj og mode. Men dansk design er også en proces og en metode, der er på niveau med andre værktøjer til optimering og strategisk arbejde. Vi skal have repositioneret dansk design,« siger Morten Grøn, og tilføjer:

»Design betyder at give mening til noget. Design gør ting meningsfulde – og det hvad end der er tale om et produkt eller en proces. Jeg er ikke ude på at aflive Arne Jacobsen, men vi har altså brug for en bredere tolkning af, hvad design er og kan bidrage med.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere