Del : SMS
Berlingske Business

Dansk design tror på ny guldalder

Mandag: Dansk Design
Dansk Design Centers direktør, Christian Bason (tv.) tror på en ny guldalder og er gået sammen med brancheforeningen Design Denmark med formålet om, at design kan bidrage til værdiforøgelsen af en lang række processer i erhvervslivet. Foto: Thomas Lekfeldt.

Dansk Design Center og brancheforeningen Design Denmark er gået sammen om budskabet om, at design kan bidrage til værdiforøgelsen af en lang række processer i erhvervslivet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hvor meget design kan der være i en maskine, der skærer sardiner op, suger indvoldene ud og pakker dem hoved mod hale i små firkantede dåser?

Ganske meget, er svaret. For udover gennemtænkt æstetik er design nemlig også en proces, hvor afprøvning og brugervenlighed i fokus.

Nina og Hans Rye

Cabinplant på Fyn har specialiseret sig i at fremstille specialdesignede maskiner til forarbejdning af fødevarer, og da en græsk kunde bad om en maskine, der kunne automatisere arbejdet med at forarbejde og pakke sardiner, allierede virksomhedens ingeniører sig med designvirksomheden Brahe Design.

»Forespørgslen gik egentligt bare på at fremstille en maskine, der kunne automatisere pakkeprocessen, men vi fandt hurtigt ud af, at hvis maskinen skulle være rentabel, skulle den også kunne forarbejde og størrelses­sortere. Det stiller langt højere krav til det tekniske og i forhold til bruger­venlighed og hygiejne,« forklarer Cabinplants udviklingsdirektør, Henning Ingemann Hansen.

Cabinplant udarbejdede en prototype af maskinen, som er omkring 12 gange halvanden meter lang. »Et stort monstrum, hvor man havde fået afklaret funktionen,« som Brahe Designs direktør, Jakob Brahe-Pedersen, beskriver den.

I tæt dialog med Cabinplant videre­udviklede designerne på fiskemaskinens udvendige udførsel, satte spørgsmålstegn ved placeringen af forskellige løsdele, og optimerede på udformningen af maskinens cabinet, så den blev billigere at producere, nemmere at betjene og lettere at rengøre.

Designprocessen tog godt et halvt år og er blot ét eksempel på, hvordan designere i flere og flere tilfælde indgår i samarbejde med industrien og erhvervslivet om at opkvalificere produkter.

19BUSDebatThomasKlausen.jpg

Ifølge Dansk Design Centers direktør, Christian Bason, er der et stigende behov for at få gjort mødet med teknologi og andre komplekse systemer simple, intuitive og tiltalende.

For det er ikke bare fiskemaskinen, der skal kunne løse flere opgaver. Vores telefoner, kontorstole, biler, aviser og hospitaler skal alle sammen kunne mere og mere, og hvis vi stadig skal have en chance for at kunne betjene dem, er det nødvendigt at brugerfladen er rigtig tænkt. Det er her designeren kommer ind i billedet.

Morten Grøn er direktør for branche­foreningen Design Denmark, og sammen med Christian Bason vil han genskabe design som rådgivende branche og udbrede budskabet om, at design ikke blot kan bidrage til en højere grad af æstetik, men også til en værdiforøgelse.

»Design er historisk ofte blevet forbundet med produkter, men i dag anerkendes design­kompetencer også som værdi­skabende i fx strategiprocesser, design af services og digitale løsninger. Verden har fået øjnene op for, at den metode, der ligger bag verdens bedste skalstol kan bidrage til innovation og nye forretningsmodeller. Nu handler det om at få det udbredt og opskaleret, så designs bidrag til samfundsøkonomien for alvor kan realiseres,« siger Morten Grøn.

Kendskabet skal udbredes ved hjælp af en ny designpris, der i stedet for at hædre et unikt stole- eller lampedesign hædrer dem, der gennem design har skabt øget værdi. Med prisen håber Christian Bason og Morten Grøn at kunne starte en ny æra for dansk design.

»Tidspunktet for at bringe dansk design i spil er unikt lige nu. Ligesom dansk designs guldalder udsprang af de store teknologiske og samfundsmæssige omvæltninger efter Anden Verdenskrig, ændrer teknologien sig massivt i disse år,« siger Christian Bason og tilføjer:

»Designerne har en opgave i at fremlægge deres proces og fortælle erhvervslivet, hvad den kan bidrage med.«

Og den opgave er ikke helt let. For hvor man med de fleste andre udviklingsprocesser og businessplaner kan beregne effekten i forhold til omkostningerne, er det svært præcist at sætte fingeren på den værdi, design­processen kan tilføre et givent produkt.

»Designproccesen bygger netop på, at man ikke fra start kan sige, hvad løsningen bliver. Man ved måske ikke engang præcist, hvad problemet er. Og derfor kan det være svært at overbevise en virksomhed om, at det er en god forretning at investere i design,« siger Christian Bason.

CHINA-ECONOMY-OUTPUT

Hos Cabinplant har de heller ikke kunne gøre udkastet af samarbejdet med Brahe Design op i kroner og ører, men design­samarbejdet omkring fiskemaskinen har ført til flere efterfølgende udviklings­processer i dialog med Brahe Design.

»Det er noget vi har valgt at investere i, fordi vi har en eller anden tro på, at det kan betale sig. Vi forventer at kunne bruge basisløsningen i fiskemaskinen til andre opgaver også, og så er det vigtigt, at den er gennemtænkt fra start,« siger Henning Ingemann Hansen og tilføjer:

»Når vi viser maskinen frem på udstillinger, fremstår den jo flot og gennemtænkt – har man overskud til at lave noget flot, så har man sikkert også styr på funktionaliteten. Vi er i en branche, hvor vi sjældent kan vise kunden lige nøjagtig det anlæg, han får, fordi vi specialproducerer vores maskiner. Derfor sælger vi meget på troværdighed, og dér har udseende meget at sige.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere