Del : SMS
Berlingske Business

Dansk design hitter på virtuel markedsplads

24BUSVækst-Møbeldesignpar.jpg
Et lille snedkerværksted i de italienske bjerge danner rammen om Agusta Magnusson og Gustav Johanssons fælles forretning. Privatfoto

På Etsy.com mødes millioner af sælgere og købere verden over. Her handles vintagedesign og håndlavede varer for milliarder, og skandinavisk minimalisme er blandt favoritterne.

Artiklen fortsætter under annoncen

I et lille hus langt ude i bjergene bor og arbejder Agusta Magnusdottir med sin mand, Gustav Johansson, og deres toårige datter. Parret er født på Island, mødte hinanden da de boede i København, og er nu flyttet til Italien, hvor der er plads til det lille snedkerværksted, der danner rammen om deres forretning.

10BUSMorten-Groen.jpg

Agustav, som de to kalder deres fælles projekt, er nordisk møbeldesign, tegnet, designet og produceret af de to. Gustav Johansson, der er uddannet møbelsnedker, er hovedmand bag det træarbejde, der ender som bogreoler, natborde og knagerækker. Agusta Magnusdottir tegner og udtænker, og så viser hendes baggrund som IT-udvikler sig også i forretningen.

Alle produkter bliver nemlig solgt på den digitale markedsplads Etsy.com. Og Agusta Magnusdottir og Gustav Johansson er ikke de eneste, der er kommet på den idé. Portalen blev skabt i New York i 2005 og er siden vokset eksplosivt. Sidste år blev der handlet for mere end 1,3 milliarder dollar, og sitet fik i samme periode over 14 millioner nye medlemmer.

Wegner flagship Tokyo

Digitalt håndværk

Etsy er et virtuelt designermarked, hvor købere og sælgere fra flere end 200 lande mødes for at handle alt fra vinreoler til personlige visitkort. Men i modsætning til andre salgssites som Ebay og Den Blå Avis, er her ingen mærkevarer. Sælgerne er kunsthåndværkere og designere, der selv producerer deres varer.

»Etsy giver små, kreative forretningsdrivende et værktøj til at komme ud i verden,« siger Nicole Vanderbilt, vice president i Etsy International og fortsætter: »Enhver med en idé kan åbne en forretning her. Vi har alt fra seriøse fuldtidsdesignere til hobbysælgere, der tjener lidt ekstra på at sælge ting, de laver i deres fritid.«

Sitet er vokset og er i dag et af internettets største markeder for håndlavede varer. Med flere end 25 millioner daglige besøgende og flere end 20 millioner varer, er portalen et virvar af brugskunst, møbler, smykker og nips i alle stilarter og størrelser.

Knud Erik Hansen

Viral bogreol

Agusta Magnusdottir faldt over Etsy, da hun kiggede efter ting til sig selv, og hun forelskede sig i sitets krinkelkroge af skævt design. Hun begyndte så småt at sælge sine malerier gennem portalen, og senere kom kæresten med.

25BUSmontana.jpg

»Vi har altid tegnet og lavet møbler sammen bare til vores egen lejlighed. Og så tænkte jeg, at det kunne være sjovt at prøve at sætte nogle af de ting ind og se, om der var nogen, der var interesserede,« siger Agusta Magnusdottir.

Det var der. I løbet af et par timer kunne parret se flere tusinde, der var inde at kigge på deres bogreol i mørkt træ, og linket blev sendt videre ud på de sociale medier og endte endda i New York Times.

»Vi kunne se, hvordan seertallene gik fra et par stykker til mange tusinde på én aften. Det var helt vildt. Efter den opmærksomhed har produkterne solgt rigtig godt, og vi har efterfølgende fået mange tilbud fra forskellige butikker og webshops, som vil sælge vores produkter,« fortæller Agusta Magnusdottir.

Vindue til verden

Ifølge Nicole Vanderbilt fra Etsy, giver den internationale, digitale handel en række særlige muligheder for små forretninger. En tredjedel af handlerne krydser landegrænser, og her kan designere og andre kreative blive set både af kunder og af forhandlere.

»Mange af vores sælgere er blevet opdaget og samarbejder i dag med større mærker. Det er vi meget stolte af,« siger hun og fortsætter: »Vi kan også se, at det er noget, mange gerne vil, og vi har derfor programmer, som opfordrer mere traditionelle butikker til at kontakte interessante Etsy-sælgere.«

Hun understreger samtidig, at nordisk design er meget populært, og at de skandinaviske markeder er nogle af dem, der vokser hurtigst.

stol


Det mærker Agusta Magnusdottir og Gustav Johansson. De beskriver selv deres design som enkelt, funktionelt og minimalistisk, og det kan især amerikanerne lide.

»Vi sælger rigtig meget til USA. Vores meget minimalistiske produkter er måske særligt interessante, fordi det er noget, de ikke kan få derovre,« siger Agusta Magnusdottir.

Kontant kundeafregning

International internethandel er dog noget andet end at gå ind i en dansk butik. Der skal tages hensyn til toldregler og forsendelse, og kunderne kan give sælgeren karakter, så alle kan se sælgerens renommé.

Ifølge Agusta Magnusdottir er det derfor vigtigt, at man som sælger gør sig nogle overvejelser, inden man kaster sig ud i internet-eventyret:

»Det er utroligt givende at blive kontaktet direkte af kunderne. Men samtidig skal man være klar over, at den direkte feedback også kan være negativ, og at det betyder enormt meget på nettet. At handle på den her måde kræver, at man er klar til at være ekstremt høflig og meget kundeorienteret.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere