Berlingske Business
LIVE:  God weekend

Dansk burgersucces er vokset ud af CBS

Halifax_podcast
Podcast-gæst Peter Bækbo Ahn, som stiftede Halifax med studiekammeraten Ulrich Dehler, sammen med Ane Cortzen, vært i »Succes Kriteriet«. Foto:

To studiekammerater står bag Halifax: Burgerkæden er vokset så hurtigt, at stifterne har hyret professionel hjælp for at holde fast i ideen om kvalitet og service, og så bruger de en erhvervspsykolog for at blive gode venner igen efter et skænderi.

Artiklen fortsætter under annoncen

Peter Ahn og Ulrich Dehler mødte hinanden på CBS i 2004. Efter eksamen fik de begge »helt almindelige cand.merc-jobs«, men de drømte om det fede liv som selvstændige og fik ideen til burgerrestauranten Halifax.

Det blev hurtigt en succes - men skyldtes det bare, at det var nyt, og at vennerne kiggede forbi, eller havde de ramt plet? Året efter åbnede de Halifax nummer to, og snart var der fire. Og så blev det for kompliceret for de to venner at drive alene.

Hab_frost_succes

De hyrede en driftschef, men fordi de blot ansatte en ud fra egen overbevisning, måtte de tre gange sande, at de havde skudt forkert. Ulrik Dehler og Peter Ahn havde ikke været gode nok til at definere den rolle, der skulle udfyldes. Derfor endte de med at ansætte et bureau til at finde den rigtige leder.

Det er temaet for sjette afsnit i Podcast-serien »Succes Kriteriet« om at gøre drømme til virkelighed: Professionalisering af den voksende virksomhed, når stifterne ikke længere kan have hænderne på det hele. I dag er der syv Halifax-restauranter.

Ifølge Peter Ahn handler det om at lære, at man er nødt til at systematisere meget af arbejdet. Det er hårdt for et samarbejde at være under pres – derfor måtte de prioritere opgaverne, og i dag er Ulrik Dehler administrerende direktør, mens Peter Ahn har andre opgaver.

PL_podcast

Det er stadig de to stiftere, der bestemmer. For eksempel har Halifax en ikke særligt aktiv bestyrelse. I stedet henter de to studiekammerater og venner andre ind til sparring, når der er behov for en ny indgangsvinkel eller måske endda en mægler mellem de to:

»Vi er nærmest gift, og det tærer lidt på forholdet en gang imellem,« fortæller Peter Ahn til Ane Cortzen i »Succes Kriteriet«.

Podcast1_AndersLaustsen

Det lyder nærmest som parterapi.

»Har der været ting, vi ikke har kunnet tale os frem til den rigtige løsning om, har vi hyret folk ind udefra - gamle erhvervsledere eller en psykolog. Vi har tit været oppe at skændes, og så har vi brugt en erhvervspsykolog til at blive gode venner. Vores udgangspunkt har været - hey, vi har jo en rigtigt god forretning kørende her, der er ingen grund til at komme ud i en skilsmisse, selv om vi er uvenner en gang i mellem,« fortæller Peter Ahn.

Blandt hans bedste råd til andre iværksættere er:

• Det er svært at blive ved med at være venner. Hiv en tredjepartr ind til at mægle mellem jer, hvis det ikke lykkes selv at løse problemer.

• Det er vigtigt, at man kan definere, hvad man vil have ud af sine medarbejdere.

MateBike_podcast

• Der er mange ting, man ikke ved. Hvordan kører man en jobsamtale, hvis man aldrig har prøvet det før? Brug ekstern hjælp og hent konsulenter ind.

• Hyr folk ind til teambuilding. Hvis der sker en ændring i virksomheden, hyrer Halifax konsulenter ind, der kan hjælpe med at bevare den gode Halifax-ånd.

Dette programs business angel er Klaus Nyengaard, tidlige administrerende direktør i Just Eat. I dag er han 80 procent iværksætter og 20 procent business angel - altså på udkig efter nye investeringer.

I programmet afslører han, hvad han primært kigger efter, hvis han skal sætte penge i en ny ide. Og hvilke områder, han aldrig kunne finde på at investere i.

Praqma_podcast

Til slut giver eksperter fra Nordea i »Det lukkede rum« gode råd til iværksættere - denne gang fortæller Jan Sirich, Head of Experimentation & Learning, om at få investorer med om bord.

Artiklen fortsætter under billedet
SuccesKriteriet_Nordea

»Succes Kriteriet« udkommer med et nyt afsnit hver tirsdag fra 18. oktober til 20. december. Android-brugere finder alle udsendelser fra Berlingske Business på Soundcloud eller abonner via RSS - Apple-brugere finder dem via iTunes her

»Succes Kriteriet« udgives af Berlingske Business sponsoreret af Nordea.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Frem mod sidste runde i det franske præsidentvalg er Sampension særlig opmærksom på faktorer, der kan ryste eurozonen.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen