Berlingske Business
LIVE
17:58 På gensyn i morgen

Dansk ambassadør skal banke på hos Google og Facebook

Casper Klynge
Verdens første tech-ambassadør er dansk, hedder Casper Klynge, og han er en af udenrigsminister Anders Samuelsens store satsninger de kommende år. Casper Klynge, Danmarks nyudnævnte tech-ambassadør. Foto leveret af udenrigsministeriet via Ritzau. (Foto: MRA Photographer/Scanpix 2017) Foto:

Verdens første tech-ambassadør er dansk og hedder Casper Klynge. Efter sommer flytter han til Silicon Valley.

København. Det klassiske diplomati skal lægges væk, når Danmarks nuværende ambassadør i Indonesien, Casper Klynge, efter sommer tiltræder som ambassadør for teknologi og digitalisering.

Nu gælder det "teknologisk diplomati", hvor han skal pleje forbindelserne til teknologigiganter som Google, Facebook og Microsoft fra sit hovedsæde i Silicon Valley, USA.

FILES-NORWAY-US-VIETNAM-COMPUTER-INTERNET-FACEBOOK

Danmark er det første land i verden til at udpege en tech-ambassadør, og stillingen er en af Udenrigsministeriets store satsninger de kommende år.

43-årige Casper Klynge skal fremme danske interesser og værdier i forhold til den digitale dagsorden, lyder det fra udenrigsminister Anders Samuelsen (LA).

Casper Klynge glæder sig til projektet, selv om han skal begynde helt fra bunden.

- Ingen af os ved, hvad det ender ud med. Men det med at være først på bolden er meget motiverende, og så må vi se, hvad der kommer ud af det, siger Casper Klynge.

FILES-NORWAY-US-VIETNAM-COMPUTER-INTERNET-FACEBOOK

- Men det kan være, at vi for eksempel i vores udviklingspolitik begynder at tænke over, hvordan vi med ny teknologi kan skabe bedre resultater i forhold til korruptionsbekæmpelse.

- Jeg håber på at kunne vise konkrete resultater inden for et år eller to, hvor vi med det her initiativ har gjort noget til gavn for Danmark, danske virksomheder og danske arbejdspladser, siger han.

Samuelsen har slået på, at tech-virksomheder mere og mere får indflydelse på vores hverdag. Casper Klynge er enig.

13BUSTalentjagten-104357.jpg

- Nogle tech-virksomheder har større økonomier end mange lande. Hvis de virksomheder laver initiativer, som er relevante for os at forme og påvirke på store dagsordener, så skal vi være til stede, siger Casper Klynge.

Han nævner som eksempel Google som en vigtig brik i forhold til terrorbekæmpelse, så terrorister ikke kan sprede deres budskaber på nettet.

Billede

- Det her betyder ikke, at vi stopper det traditionelle diplomati eller vores relationer med andre lande. Dette er et supplement ud over det, vi har gjort hele tiden.

- I den digitale tidsalder er der virksomheder, som er aktører i deres egen ret, så det ville være forkert, hvis vi ikke orienterede os endnu mere mod dem, siger Casper Klynge.

/ritzau/

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen