Del : SMS
Berlingske Business

Danmarks Silicon Valley skal ligge i Lyngby

02BUSVækstSkitse_vision.jpg
Overskrift
Klos op ad Danmarks Tekniske Universitet i Lyngby er der planer om en iværksætterby inspireret af californiske Silicon Valley. Computersimulation
Caroline Arends
Overskrift
Caroline Arends er direktør for den privatfinansierede organisation, der står bag Vidensbyen. PR-foto.
02BUSVaekstHaldor-Topsoee.jpg
Overskrift
Haldor Topsøes topchef, Bjerne S. Clausen, hilser Vidensby-projektet i Lyngby-Taarbæk velkommen. Foto: Thomas Lekfeldt
02BUSMartin-Thorborg.jpg
Overskrift
For serieiværksætteren Martin Thorborg giver det mening at trække på erfaringer fra Silicon Valley. Foto: Liselotte Sabroe

Et kommende kæmpebyggeri i Lyngby skal huse en kombination af universitetsverdenen, etablerede forskningstunge virksomheder og tech-iværksættere. Inspirationen bliver bl.a. fundet 8.000 kilometer væk – i San Francisco.

Artiklen fortsætter under annoncen

En miniversion af Silicon Valley nord for København. Ambitionerne fejler ikke noget i Lyngby-Taarbæk, hvor der er fremskredne planer om at etablere et nyt område klos op ad Danmarks Tekniske Universitet (DTU), som skal skabe vækst via et samarbejde mellem erhvervsliv, forskningsverdenen og iværksættermiljøet.

Læs mere om Lyngbys byggeplaner - og se kort over området

Vidensbyen er en organisation, der skal fremme blandt andet den forskningsbaserede erhvervsudvikling i kommunen. Chefen for den privatfinansierede organisation er Caroline Arends. Hun erkender blankt, at man ikke bare med et trylleslag kan genskabe verdens mest dynamiske iværksætterhub, Silicon Valley, i en kommune nord for København. Men det er ikke ensbetydende med, at man ikke kan lade sig inspirere.

A view of people walking in the Facebook main campus in Menlo Pa

»Man kan heller ikke forvandle København til New York – men det er heller ikke så vigtigt. Vi skal tage de elementer, vi kan se, det giver mening at samle. Vi skal skabe et miljø, hvor de rigtige ideer og mennesker er til stede og mødes. Og her kan vi godt lade os inspirere af det bedste fra udlandet – og samtidig være ambitiøse,« siger Caroline Arends og tilføjer:

»Det hele for at fremme den udvikling og den vækst, som, vi alle ved, bliver afgørende fremover. Danmark kan ikke leve af at grave guld op af jorden. Vi skal nok nærmere leve af det output, der kommer fra vores kloge hoveder.«

Blåstempling fra kommunen

Det er ikke første gang, man har forsøgt at øge samarbejdet mellem universiteter og erhvervsliv. Langtfra. I dag er universiteterne langt mere erhvervsrettede end tidligere, men det ændrer ikke ved, at der løber kloge hoveder rundt på universitetsgangene, hvis ideer og arbejdskraft mange virksomheder gerne vil tættere på.

12BUSmikkel.jpg

I Vidensbyens og Caroline Arends optik er der flere nedslagspunkter, der er værd at se på, hvis man vil fremme den udvikling. Og de er i spil i forbindelse med planlægningen af det kommende byggeri, der er en del af områdets plan, »Vidensby 2020«, som kommunen har blåstemplet, og som nu er i en høringsfase.

Byggeriet kommer til at finde sted i en kile mellem DTU og Helsingør-motorvejen samt på nogle nærliggende områder, der trafikalt er velbetjente – det både af motorvejen og den kommende letbane. Derudover skal valget af byggeri og arkitekturen fremme formålet. Det ved at give plads til forskellige slags erhverv – altså startup-miljøet samt de etablerede vidensbaserede virksomheder.

Se mere om byggeplanerne - og et kort over området

Vidensby-projektet i Lyngby er i gang, og de største politiske sværdslag – om hvordan og hvor – synes at være fortid. Blandt dem, der ser frem til satsningen, er både store og små aktører i erhvervslivet.

Agrobusiness_Business

En af de store er den forskningstunge Lyngby-virksomhed Haldor Topsøe, der allerede i dag har et intensivt samarbejde med flere universiteter om at kommercialisere forskning. Men det er ifølge topchef Bjerne S. Clausen ikke ensbetydende med, at man ikke ser på Vidensbyen med interesse.

»Alle initiativer af den art er velkomne. Vi er gode til at skabe forskningsresultater i Danmark, men vi er knap så gode til at nyttiggøre forskningen. Det forhold kan Vidensbyen være med til at ændre. Viser det sig, at der bliver opbygget spændende miljøer i vidensbyen, skulle vi da være tossede, hvis ikke vi forsøgte at drage nytte af det,« siger han og vender blikket mod inspirationskilden Silicon Valley i USA:

»Der er ingen grund til, at vi genopfinder hjulet. Når der er andre, der har fundet en løsning, så skal vi da forsøge at kopiere den. Der er ingen tvivl om, at hvis vi kan få vævet universiteter, virksomheder og startups sammen i én enhed, giver det mere. Her kan én plus én ende med at give mere end to.«

28BUSFACEBOOK.jpg
LÆS MERE : Det nye teknologiboom

Fra den anden ende af spektrummet bliver der også set på byggeplanerne med interesse. Lyngby-Taarbæk huser også serieiværksætteren og Jubii-stifteren Martin Thorborg og hans nuværende satsning, softwarevirksomheden Deniro. Thorborg repræsenterer den del af startup-miljøet, der ikke kommer ud af forskningsverdenens dybe tanker, men det er ikke ensbetydende med, at han ikke ser muligheder i at kombinere de to verdener.

For ham bliver det rigtigt interessant, hvis man kan skabe et miljø, hvor mennesker udefra pludselig ser et formål med at blive en del af det. Både fordi det fremmer udveksling af ideer – men i allerhøjeste grad fordi det kan fremme udvekslingen af specialister.

Attraktive rammer

»Det er jo grundlæggende simpelt. Det handler om miljø og om at mødes. Det handler om, at der er en fredagsbar, hvor man kan mingle med forskere, studerende, kolleger og konkurrenter. I dag er det svært at skaffe de helt rigtige programmører for en virksomhed som min. Men kan man skabe attraktive rammer, vil det tiltrække folk, som ellers ville sidde i udlandet,« siger han og tilføjer:

»Umiddelbart tænker jeg, at det er en god idé, der er værd at afprøve. Om, det vil lykkes, er uvist. Man kan som tech-iværksætter sidde alle steder i verden – så hvorfor ikke i Lyngby? Vi må erkende, at Silicon Valley ikke ligefrem er ved at gå af mode. Tværtimod. Derfor giver det også mening at trække på de erfaringer, de har derovre, og genbruge det, vi kan.«

17BUSbyggeri.jpg

Og det er lige netop, hvad organisationen Vidensbyen og direktør Caroline Arends vil gøre.

»Vi har sådan set allerede de rigtige fysiske rammer. Vi har et universitet i verdensklasse, den rigtige infrastruktur, veluddannede indbyggere og fremragende lokaliseringsmuligheder for videnserhverv. Nu skal vi give dem de bedst mulige rammer, og her trækker vi på, hvad der virker i andre universitetsbyer,« siger hun og tilføjer:

»Drømmen er en miniversion af Silicon Valley, og viljen til at skabe den er til stede. Vi har en fælles strategi i Vidensbyen. Univer-sitet, erhvervsliv og kommune er enige om, at det er den rigtige vej og om at arbejde sammen om det.«

haugaard

Hun regner ikke med, at finansieringen som sådan vil spænde ben for udviklingen. For det første er der mange både offentlige og private aktører inde over det, som skal føre til over 200.000 kvadratmeter videnserhverv, universitetsbyggeri og kollegier.

Derudover mener hun, at området allerede har bevist, at store, tunge teknologi-baserede virksomheder er villige til at sætte kursen mod kommunen nord for hovedstaden. Det blandt andet i form af softwarekæmpen Microsoft, der for tiden er ved at opføre et domicil til sit danske ben i netop Lyngby-Taarbæk.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere