Del : SMS
Berlingske Business

Danmark halter bagefter med at omsætte ideer til arbejdspladser

08BUSivaerk22.jpg
Ved weekendarrangementet på Christiansborg skulle 100 iværksættere – unge og gamle – samt erhvervsfolk og politkere udvikle nye ideer, der i sidste ende kan munde ud i virksomheder. Foto: Nils Meilvang

Danskerne skal være bedre til at omsætte deres ideer til arbejdspladser og vækst. Lige nu holder iværksætterne for længe på deres ideer uden at få dem afprøvet og udviklet til levedygtige virksomheder.

Artiklen fortsætter under annoncen

Mens flere produktionsarbejdspladser flytter til udlandet, lyder mantraet fra landets politikere, at danskere bliver nødt til at være mere kreative. Danskerne har ganske vist en god tradition for at tænke kreative tanker. Men det halter med at omsætte de innovative tanker til færdige produkter, arbejdspladser og vækst. EU-Kommissionen udsendte forleden en rapport, der for første gang viser, hvordan unionens lande udnytter sine ideer og omdanner dem til reelle arbejdspladser. Danmark ligger fint i undersøgelsen i forhold til sit innovative miljø.

Men når det kommer til at omdanne ideerne til færdige produkter eller arbejdspladser, kniber det. Lige nu er lande som Sverige, Tyskland, Irland og Luxembourg bedre end Danmark til at omdanne ideer til direkte vækst.

Det overrasker ikke Knud Erik Hilding-Hamann, der er centerchef for Idé & Vækst ved Teknologisk Institut. Her hjælper man idérige danskere med at realisere deres iværksætterplaner, og han genkender udmærket problematikken med at omdanne ideerne til færdige produkter og egentlige arbejdspladser.

Afprøvning på markederne

»I Danmark er der en tendens til, at vi putter med vores ideer alt for længe fremfor at involvere andre tidligere, afprøve ideerne og undersøge markedsmulighederne,« siger Knud Erik Hilding-Hamann og kalder det for et stort problem, når iværksætterne nærmest arbejder i et vakuum uden at få ideen eller produktet testet af potentielle kunder.

»80 procent af alle nye produkter fejler på markedet, selv om de som udgangspunkt er godt udført. Vi har behov for, at flere iværksættere får syretestet og markedsvalideret deres ideer tidligt. Måske fejler ideen, men det er bedre end at spilde mange ressourcer på at udvikle det perfekte produkt for derefter at finde ud af, at produktet eller forretningsmodellen ikke har et tilstrækkeligt stort markedspotentiale,« understreger han.

Rasmus Lindgaard fra Aalborg Universitet forsker i kreativitet. Han mener, det er svært at undersøge, hvor dygtige danskerne er til at omsætte sine ideer til arbejdspladser og vækst. Men han peger alligevel på samspillet mellem landets universiteter, og at erhvervslivet i Danmark skal være bedre.

Ifølge ham mangler der nemlig et rør, hvor al den nyttige viden fra universiteterne bliver sendt ud til erhvervslivet.

»Vi er ikke særligt gode til at sende den brugbare viden fra universiteterne ud til erhvervslivet, derfor går vi glip af en masse gode ideer, simpelthen fordi partnerne ikke forstår at kommunikere direkte med hinanden,« siger han.

Ifølge Rasmus Lindgaard drager flere store virksomheder som Danfoss allerede nytte af diverse ph.d.-afhandlinger og universitetsprojekter, men der er stadig behov for at skabe en bedre kommunikation, hvis viden fra universiteterne skal udnyttes ude i de mindre virksomheder.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere