Del : SMS
Berlingske Business

Computerspil gør udvikling af virksomheder til en leg

18BUSVaekst-Cylindo2.jpg
Cylindo har udviklet et visualiseringsværktøj af møbler i 3D, der skal hjælpe møbelbutikkerne med at sælge mere på nettet.De har kontorer i både Danmark, Makedonien og USA, og mener, det er vigtigt at tænke ud af landet fra start. Janus Jagd er CEO og fredag den 10. april fotograferet på Amager Strand i København tæt på virksomhedens lokaler.

Elementer fra computerspil finder i stigende grad vej til andre industrier end underholdning. Det kan åbne for en ny type virksomheder og arbejdspladser i Danmark.

Artiklen fortsætter under annoncen

Folk, der synes, at computerspil er spild af tid, kan godt begynde at læse med nu.

For selv om spilbranchen oftest forbindes med underholdning, finder udviklernes erfaring med især simulering og brugeradfærd nemlig i stigende grad vej til andre industrier.

Processen bliver kaldt gamification og var først forbundet med marketing. Ved at bygge spilbare dele ind i alt fra annoncer til indhold, har det handlet om at fastholde og motivere brugerne ved hjælp af elementer som mål, konkurrence og belønninger.

18BUSVaekst-Cylindo.jpg

Blandt kuriøse eksempler har computerspil blandt andet været brugt til at rekruttere soldater til den amerikanske hær og til at skaffe Verdensbanken ideer om, hvordan nogle af klodens problemer kan løses. Med en digital platform fik Nike i sin tid, som de første, løbere til at snøre skoene og løbe om kap med sig selv og hinanden.

I dag har spiludviklernes måde at tænke på spredt sig og kan være selve eksistensgrundlaget for en virksomheds produkter. Især fremkomsten af tablets og mobiltelefoner har vænnet forbrugerne til spilelementer som allestedsnærværende i hverdagen.

Derfor mener man hos Interactive Denmark, der arbejder med erhvervsudvikling i den danske spilbranche, at gamification er mere eller mindre udspillet. Spildesign og -teknikker er blevet et industrielt modent værktøj.

20BUShelga-i-fart.jpg

»Stort set alle mennesker spiller i dag, og flere kommer til. Spilbranchen vokser, og med de nye medier og platforme giver det god mening, at vi begynder at skabe indhold, der måske er underholdende, men som også har en faglig dimension,« siger projektleder Jan Neiiendam fra Interactive Denmark.

Han fremhæver blandt andet de danske virksomheder DJEEO og Mark Film, der ved hjælp af spil og animation, øger motivationen for henholdsvis indlæring hos folkeskoleelever og genoptræning hos hoftepatienter.

Intuitivt og simpelt

En anden virksomhed som Serious Games Interactive begyndte med at udvikle spil til undervisningssektoren og udvikler i dag simuleringsspil for samlebåndsarbejdere i Opel. Historien går igen hos stifterne af det tidligere spilfirma ILP, der i dag har succes med en visualiseringssoftware til møbelindustrien under navnet Cylindo.

 

Her forklarer administrerende direktør Janus Jagd, at virksomhedens vind i sejlene i høj grad skyldes erfaringerne fra netop spildesign.

»De erfaringer, vi har fra spil spilbranchen, og den teknologi, som spilbranchen teknologisk har brugt de seneste 30-40 år på at udvikle, drager vi nytte af i vores programmer,« siger Janus Jagd og tilføjer:

»Vi får tit ros fra kunderne for, at vores produkt er meget intuitivt. Det er noget, vi har taget med fra spilindustrien – at gøre det intelligent og simpelt at bruge.«

Med tiden tror Janus Jagd, der er uddannet spiludvikler, at langt mere på markedet vil foregå virtuelt ved hjælp af spilmekanikker. Det bakkes op af Brian Burke, vicedirektør for research i den internationale IT-analysevirksomhed Gartner.

pix

Brian Burke forudså under den højeste hype for gamification i 2011-2013, at mere end halvdelen af alle organisationer i 2015 ville benytte sig af spilelementer. Ligesom Interactive Denmark, forklarer han i dag, at udviklingen efter en indledende succes, nu er stagneret og udspillet.

En legende tilgang

Med den i dag store udbredelse bliver næste skridt ikke at sprede fænomenet yderligere, men at undersøge spilmekanismernes muligheder og begrænsninger dybere. Og at udnytte dem på nye måder.

Hos Interactive Denmark mener Jan Neiiendam ligeledes, at der ligger et stort potentiale i spildesign.

»Spiludviklerne kommer i virkeligheden med nye spidskompetencer og specialisering. Det kan være med til at skabe nye sektorer og arbejdspladser i Danmark,« siger han og tilføjer:

»Om det så er med en app, der styrer en Danfoss-termostat, handler det om at skabe en legende tilgang, og det er noget, vi har blik for i Danmark.«

pix-Lenovo

Han påpeger, at store virksomheder som Lego og Danske Bank allerede låner elementer fra spilverdenen i deres produkter eller app-design, og han mener, at industrien i højere grad vil efterspørge spilkomponenter.

»Spil er som medium blevet accepteret for længe siden, men vi har alligevel en tendens til at se på dem som noget for børn og teenagere,« siger Jan Neiiendam.

»Ved at have et vækstmiljø i Danmark, der accepterer, at spildesign og spiludvikling kan sætte sig i mange andre industrier end underholdning, får vi en god mulighed for at skabe nye typer af virksomheder,« siger han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere