Del : SMS
Berlingske Business

Colego får fyldt kassen op

ww

15 millioner venturekroner skal gøre den danske tilbudsportal Colego til et kendt navn. Og så skal de være dåseåbner til det tyske marked.

Artiklen fortsætter under annoncen

På få år har tilbudsportalen Colego vokset sig stor. Nu har den nået en størrelse, hvor venturefonden Northcap og Vækstfonden melder sig parat til at hælde 15 millioner kroner i iværksættervirksomheden – og de skal bruges til PR og en international udrulning.

Colego blev stiftet i 2012 under navnet Pristorvet, og konceptet er, at man som privatperson kan sende mindre opgaver af forskellig art i udbud og så få tre tilbud fra virksomheder. Branchemæssigt spænder sitet bredt. Det udbyder opgaver til alt fra tømrere over arkitekter til revisorer.

Stifter og administrerende direktør i Colego, Martin Sylvest Lavlund, er alt andet lige begejstret for kapitalindskuddet og de muligheder, det giver for virksomheden og den 60 mand store medarbejderstab.

»Det er et ønskescenarie for os, at vi har fået så stærk en investor om bord i virksomheden. Den store kapitaltilførsel betyder, at vi nu for alvor kan træde på speederen og markedsføre os tungt og bredt,« siger han i en skriftlig kommentar og tilføjer:

»Dermed kommer vi helt ud i stuerne, hvor beslutningerne træffes, når danskerne skal have malet eller have nyt testamente.«

Planday presset af egen succes - 1

50.000 tilbud på opgaver

Ifølge virksomhedsstifteren er der siden stiftelsen blevet sendt over 50.000 tilbud ud til kunder via sitet, og det mener Martin Sylvest Lavlund i sig selv er med til at bevise konceptets værdi. Det er også derfor, han forestiller sig, at kapitalindskuddet i høj grad skal bruges til reklamekampagner, som kan gøre konceptet mere alment kendt. Han mener, at potentielle brugere skal lære at se sites som Colego som en slags moderne, avanceret afløser for telefonbogen.

Det er dog ikke nok for Martin Sylvest Lavlund, at danske forbrugere kender til sitet. Stifteren mener, at der er et stort potentiale i at trække et blåstemplet koncept over grænsen og få andre nationers borgere til at benytte sig af samme model.

Derfor venter han, at virksomheden i april kan åbne en portal på det tyske marked – nærmere betegnet i den nordtyske storby Hamborg. Martin Sylvest Lavlund erkender dog, at Danmarks sydlige naboland med over 80 millioner indbyggere er en stor mundfuld for et dansk startup, der er foran-kret i Købehavns Sydhavn, og derfor har han da også måttet træffe nogle fravalg.

Til at begynde med vil det derfor udelukkende være i Hamborg, konceptet findes, og antallet af bracher, som man kan søge i, er begrænset til fire – mod 44 i Danmark.

Desuden har Colego – i hvert fald som en begyndelse – valgt at hyre tysktalende medarbejdere til sit danske hovedkvarter fremfor at oprette et lokalt kontor i Hamborg. Og det er der en god årsag til, forklarer stifteren.

12BUStheis-og-Michael-photo.jpg

Fart på hver dag

»Det er på mange måder både nemmere og hurtigere for os at samle alle kræfter på ét sted, når vi går ind på et nyt marked. Vi vokser så hurtigt, at har man bare været ansat hos os i mere end et halvt år, er man en af de mere erfarne. Ved at samle medarbejderne på ét sted sikrer vi en høj grad af erfaringsudveksling, og det er afgørende for os, for der er fart på hver dag,« siger Martin Sylvest Lavlund.

Loftet er højt hos Colego, og planerne er ambitiøse. Hvis den tyske satsning går vel, er Martin Sylvest Lavlund parat til andre internationale satsninger.

Hvis det skal blive til virkelighed, erkender stifteren dog, at der nok skal flere investorkroner i kassen.

»Det ligger i planerne, at vi skal gå ind på to nye markeder om året. Da det kræver et større kapitalberedskab at vokse så hurtigt ud over den indtjening, vi selv kan generere, ved vi allerede nu, at vi skal ud og hente yderligere ekstern kapital i første kvartal 2016,« siger Martin Sylvest Lavlund.

14BUS20150213-151153-3.jpg

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere