Del : SMS
Berlingske Business

Christina Watches stormer frem

09BUSChristina-Watches----C.jpg
Christina Watches har – med Christina Hembo som drivkraft – siden 2010 investeret i professionel cykelsport. Holdet fik i år vask- og bordpladeproducenten KUMA som medsponsor. PR-foto

Ur- og smykkeproducenten Christina Watches har for alvor fået luft under vingerne. Frugten af års målrettet arbejde giver nu afkast, forklarer direktør og medstifter Claus Hembo.

Artiklen fortsætter under annoncen

2013 blev for ur- og smykkeproducenten Christina Watches det år, hvor der virkelig kom pay-off på de kræfter og investeringer, der tidligere er gjort.

Det siger medstifter og administrerende direktør Claus Hembo i forbindelse med, at den Herning-baserede virksomhed har offentliggjort et regnskab for 2013, der viser stærk fremgang på så godt som alle poster. Bruttoresultatet er mere end fordoblet til over 14 millioner kroner, og bundlinjen viser et overskud på 6,5 millioner kroner mod 1,1 året før.

09BUSHembos.jpg

Claus Hembo udgør den ene halvdel af virksomheden, som har navn efter den anden halvdel – nemlig hans hustru, designeren Christina Hembo. Den administrerende direktør peger på, at man bliver nødt til at se 2013-fremgangen i lyset af den langsigtede strategi for firmaet.

»Regnskabet er særdeles tilfredsstillende. Det er ganske enkelt det bedste regnskab nogensinde for os. Den grundlæggende årsag skal man nok helt tilbage i 2008 for at finde,« siger han og tilføjer.

»Allerede dengang havde jeg en forventning om, at det ville blive en lang omgang. Derfor fastsatte vi tre centrale omdrejningspunkter, som vi ville arbejde med i længden. Det var branding, distribution og produktudvikling. Og det er frugten af udviklingen på de tre områder, vi ser i dag.«

Strategien kostede kræfter – og kroner

Finanskrisen hærgede i 2008 for fuld kraft, og det gjorde selvsagt markedet svært. Men Claus Hembos strategi var at udvikle forretningen på de tre nævnte punkter. Det kostede kræfter, og det kostede kroner og øre. Men det gav også afkast, og virksomheden klarede sig ganske enkelt gennem kriseårene med fremgang. Det kunne endda have set endnu pænere ud på papiret, fortæller Claus Hembo.

»Det at udvikle vores tre fokusområder har været meget vigtigt for os. Vi har givet den fuld gas de seneste år. Når regnskaberne har været mindre gode, har det grund­læggende været en konsekvens af vores investeringer i udvikling,« siger han.

»Det har været en fordel, at vi har haft muligheden for at bruge midlerne på udvikling. Vi har jo ikke haft en ekstern ejer, der har haft krav om afkast. Havde vi haft det, var jeg nok ikke blevet siddende som direktør.«

pix-watches

Der er ifølge Claus Hembo ingen tegn på, at eventyret stopper her. Tværtimod. Én ting er, at han er i gang med at udrulle en udvidelse, der blandt andet inkluderer 20 nye shop-in-shops i Danmark. En anden er, at han også mærker en voldsom interesse fra de eksisterende butikker, der sælger Christina Watches’ produkter. De vil have flere varer. Der er simpelthen øget efterspørgsel. Og det er han klar til at profitere på.

»Vi regner med, at den høje vækst fortsætter. Vi får hele tiden flere kunder (forstået som salgssteder, red.), og de sælger mere og mere. I 2013 fordoblede vi omsætningen – 2014 er startet meget stærkt, « siger han.

Mediernes rolle

At der ikke bare er tale om ord, men også omsætning, understreger Claus Hembo ved at fortælle, at virksomheden lige nu er på indeks 167, når det glæder salget i forhold til helåret 2013. Indeværende år tyder altså til at blive endnu et særdeles godt år for virksomheden.

Christina Watches er vokset fra at være en ganske ukendt aktør på smykke­markedet til at være en, som man lægger mærke til. Der er naturligvis stadig et stykke op til de store aktørers omsætningstal, men virksomhedsnavnet er ikke desto mindre noget, der oftere og oftere bliver omtalt i bl.a. medierne.

Det skyldes ikke mindst, at medstifter Christina Hembo har valgt at være en offentligt kendt person, der blandt andet har været deltager i TV-underholdnings­programmet »Vild med dans«. Derudover har virksomheden valgt at sponsorere et cykelhold, hvor den kontroversielle cykelrytter Michael Rasmussen har været tilknyttet.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere