Del : SMS
Berlingske Business

Chokoladekonge bruger lufthavn til udlandseventyr

 Beier
Overskrift
Peter Beier er parat til udlandseventyr. Foto:
 

Chokolademager Peter Beier har netop åbnet en ny stor butik i lufthavnen - han håber, at det bliver første skridt på vej mod at åbne flere butikker i udlandet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Rejsende på vej ud af Københavns Lufthavn har måske bemærket, at der er blevet placeret et chokoladespringvand og en stor chokoladepalme i Terminal 2. Chokolademager Peter Beier har satset stort og i slutningen af oktober åbnet dørene til en ny stor butik i lufthavnen.

Og formålet er ikke bare at sælge så meget chokolade som muligt, men også at blive klogere på de udenlandske rejsendes chokoladepræferencer. Den viden er nemlig vigtig for at kunne gennemføre en strategi om at ekspandere i udlandet, fortæller Peter Beier.

"Det er et skridt på vejen til udlandet. Der vil vi prøve kræfter med, hvad det vil sige at have et internationalt kundegrundlag. I lufthavnen er cirka 75 procent af kunderne udlændinge, så det bliver utroligt spændende for os at komme ud at arbejde med dem og på den måde få åbnet omverdenen," siger han.

Ikke modgang i kriseårene

Peter Beier Chokolade har ifølge direktøren selv ikke mærket den store modgang i løbet af kriseårene. Siden firmaet blev stiftet i 1996, er både salget og antallet af ansatte - med små udsving - vokset støt gennem årene.

Sidste år fik Peter Beier Chokolade et bruttoresultat på 18,6 millioner kroner. Der er nu i alt 11 butikker i Danmark og tre i Sverige og forventningen er, at antallet af ansatte vokser med 10 i 2012 fra 55 i 2011. Men nu er ambitionen altså at udvide i udlandet, dog ikke alt for langt væk hjemmefra i første omgang.

"Det vi godt kunne tænke os er f.eks. at komme til London, Oslo og måske længere op i Sverige som Gøteborg og Stockholm," siger Peter Beier og fortsætter:

"Og der kunne vi godt finde én samarbejdspartner med så store økonomiske muskler, at vi kan nøjes med denne ene partner," siger han med henvisning til, at de tre franchise-butikker i Sverige har tre forskellige ejere," siger han.

En ydmyg tilgang

Men i første omgang har chokolademageren altså travlt med at skyde sig ind på, hvad de udenlandske kunder forventer af dansk chokolade.

"En ting er, at vi er stærke i Danmark. Noget andet er, hvordan vi bliver set på med internationale øjne. Det er noget, vi skal forstå og have en ydmyg tilgang til," siger Peter Beier og fortsætter:

"Det bliver learning by doing. Og jeg vil skyde på, at om et halvt til et helt år så er vi mere end klar til at gå ud andre steder. Så lufthavnen bliver vores platform for at komme ud af landet."

Se TV-indslag med Peter Beier her

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere