Del : SMS
Berlingske Business

Bundfrossen venturebranche er ved at tø op

pix-pengesedler-biz
Foto:

Den har stået på vågeblus for de danske ventureselskaber de seneste år. Men nu vurderer branchen, at flere salg af porteføljeselskaber er på vej.

Artiklen fortsætter under annoncen

Der skal sælges, før der kan købes. Sådan fungerer det lidt firkantet sagt for de danske ventureselskaber.

For, at de danske ventureselskaber kan gå ud og investerer i nye, ambitiøse iværksættervirksomheder, skal der penge ind fra de eksisterende selskaber i porteføljen. Og det har mildt sagt været en sløv fornøjelse de seneste år, hvor der fra 2009 til og med udgangen af 2011 blev lavet 34 såkaldte exits. Til sammenligning var der 27 exits i året før krisen i 2007.

Nu begynder det dog at lysne en anelse.

En undersøgelse foretaget af brancheorganisationen for venture- og kapitalfonde, DVCA, viser at over 60 procent af de danske ventureselskaber tror på flere exits det næste år.

"Markedet for risikovillig kapital har i en årrække været en bundfrossen sø. Men nu oplever vi en vis grøde i venturebranchen. Flere selskaber forventer flere exits og selskaberne peger ligeledes på, at de skal ud og foretage flere nyinvesteringer. Det er positive tegn, forklarer Jannick Nytoft.

Han peger på en række andre indikatorer for, hvorfor branchen tror på, at der kan sælges virksomheder i den nærmeste fremtid. Blandt andet er der kommet flere penge ind i venturemiljøet med Dansk Vækstkapital og en række af de store venturefonde har det seneste år rejst ny kapital.

"Nu har vi været gennem en hård krise, og det vi har set er, at ventureselskaberne har foretaget opfølgningsinvesteringer gennem krisen i stedet for at investere i nye selskaber. Det betyder, at de virksomheder er blevet mere modne," fortæller Jannick Nytoft.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere