Del : SMS
Berlingske Business

Bornholmsk brandmand vil sælge ure til hele verden

Martin Hindborg
Foto:

En driftig brandmand er ved at skabe en iværksættersucces ved at designe og sælge ure uden for landets grænser. Når urene er en salgssucces, drømmer han om at producere sko på Bornholm.

Artiklen fortsætter under annoncen
»Jeg vil erobre verden. Det er mit mål«.

Der er plads til store iværksætterdrømme om vækst på den lille klippeø i Østersøen. Martin Hindborg Heidemann er muligvis ikke i nærheden af verdensherredømme eller det der ligner med Monol Denmark endnu, men hans ure er dog allerede ved at nå ud til en hel del af kloden.

Han er et eksempel på den skabertrang, der er i så høj kurs i landets udkantsområder. Hans drøm er at sælge så mange ure i hele verden, at han også bliver i stand til at designe sko og etablere produktion af sko på Bornholm.

I første omgang er det design og salg af ure, som er i momentum. Han er netop vendt hjem fra Hamburg, hvor han har indgået en aftale med en distributør i Tyskland, der nu vil til at sælge Martin Hindborg Heidemanns ure til potentielt 1.500 forretninger i både Tyskland og Østrig.

»Tyskland er en drøm, der er gået i opfyldelse. Det tror jeg, de fleste iværksættere vil mene. Jeg vurderer, at potentialet i Tyskland kan ligge på en til to millioner solgte ure, hvis salget bliver på niveau med, hvad vi sælger i Danmark per indbygger,« forklarer han.

En lignende aftale er indgået i Australien, og før jul kunne den danske iværksætter sende 400 ure til en stor butikskæde i Japan, der gerne ville teste hans ure af i en række butikker. Han sælger sine ure i omegnen af 30 butikker i Danmark, og han har blandt andet en aftale med kæden Bahne og har tidligere solgt en kollektion i Louisianas museums-butik.

Der begynder at ske noget nu for iværksætteren, der sideløbende med sit ureventyr er brandmand på Thulebasen i Grønland. Han er af sted en måned ad gangen, og tiden imellem samt fridagene går med at designe ure og udvide forhandlernettet.

Han holder stædigt fast i sit civile job, selv om forretningen udvider sig støt i øjeblikket, og med en tysk aftale kan presset blive stort.

»Nu er der gået lidt sport i, at jeg er deroppe. På et eller andet tidspunkt bliver jeg selvfølgelig nødt til at komme hjem og arbejde fuld tid med virksomheden. Men Thule er en fast indtægtskilde, og det har hele tiden været et mål at have så få udgifter som muligt, så alt hvad jeg tjener, kan investeres,« fortæller han.

Monol Denmark er blevet til uden, at han har lånt en krone. For det havde han nemlig lovet sin kone.

»Jeg har været heldig med at få kreditter i Kina, og samtidig har jeg fået forhandlerne til at betale inden for ti dage. På den måde har jeg hele tiden kunnet vokse og har haft råd til at få produceret nye ure, forklarer han.

Forretningen bliver drevet fra den ene længe af gården i Nexø, og her har Martin Hindborg Heidemann netop ansat sin første medarbejder i form af sin hustru, der nu kører al logistikken, mens han selv er i Grønland.

Solgte til Bornholmerfærgen

Historien om ureventyret begynder på Thule-basen i december 2010, hvor Martin Heidemann får en kollega til at investere et mindre beløb i en forretningsidé. Hvad ideen lige var, vidste Martin Ikke, men han lovede sin kollega, at han godt kunne skabe en forretning. For han har tidligere haft en hav af småforretninger og blandt andet solgt de kendte Crocs plastiksko en gros for små ti år siden.I jagten på noget at sælge faldt Martin Hindborg Heidemann over nogle ure, der blev produceret af en virksomhed i Hong Kong. Han købte 400 ure og begyndte at sælge til butikker og ikke mindst Bornholmerfærgen.

Efter kort tid var urene solgt, og en ny bestilling blev sendt af sted. I 2011 etablerede han Selskabet Hindborg & Co. og begyndte at designe ure selv under sit eget brand Monol Denmark. 

Producenten i Hong Kong er nu partner og står stadig for produktionen af urene. I de sene nattetimer på Thule-basen sidder Martin Hindborg Heidemann og tegner nye design, som han så efterfølgende sender til Hong Kong, og her vil produktionen af urene fortsætte.

Produktion på klippeøen

Martin Hindborg Heidemanns ambition er at skabe flere arbejdspladser på Bornholm. Det skal ske på sigt ved produktion af sko. Hans tidlige flirt med sko som sælger af Crocs har givet ham smag for mere, og når og hvis der for alvor kommer penge i kassen fra salget af urene, så vil han sælge sko gennem selskabet Bellewuzz Bornholm ApS.

»Målet er at skabe produktion på Bornholm. Det kan godt være, at jeg er helt gal på den, men mit hoved siger mig, at man godt kan lave produktion på Bornholm. Det satser jeg på, men jeg bliver måske klogere,« siger han.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere