Del : SMS
Berlingske Business

Boomtown på toppen: Største investering i Skagen i 100 år

14BUSsKAGEN-forside.jpg
Fredag d. 11. juli 2014 fotograferes Willy B. Hansen, der er havnedirektør i Skagen havn. Til en sommerserie, der skal køre i Berlingske Business.

Skagen Havn er i gang med sin største satsning i mere end 100 år. Havnen bliver bygget større, så den kan anløbes af store krydstogt- og handelsskibe. Udvidelsen er allerede nu ved at skabe mangel på arbejdskraft i Skagen, der ellers gennem mange år har været præget af fraflytning og et faldende folketal.

Artiklen fortsætter under annoncen

Støj og støv hæger i luften over en del af Skagen Havn. Gigantiske sekshjulede lastbiler drøner af sted og dumper enorme granitblokke fra Sverige ned i det blå hav. Store gravkøer er i sving længere fremme for at gøre plads til flere af de næsten 15 ton tunge sten.

Havnedirektør Willy B. Hansen viser rundt og peger stolt på den nye mole, som allerede ses tydeligt.

»Det er den største investering nogensinde, siden havnen blev bygget i Skagen for 107 år siden, der er i fuld gang. En 600 meter ny havnekaj og 1.300 meter ny ydermole er under etablering,« siger Willy B. Hansen.

Det hele skal stå færdigt tidligt til næste år, og tidsplanen forløber bedre end ventet. Allerede til februar ventes Kongehuset at skulle indvie Skagens nye stolthed, som vil skabe masser af nye arbejdspladser, vækst og tiltrække nye virksomheder. Plus suge langt flere turister til Danmarks nordligste by.

Den større havn skulle gerne lokke op mod 40 krydstogtskibe årligt til Skagen Havn. Det er væsentligt flere end i dag, hvor kun 12 mindre krydstogtskibe årligt besøger Skagen. Det er tilmed skibe med op til 3.500 passagerer, der ventes til at lægge vejen forbi.

En stor bunkerterminal og tankanlæg, der skal levere brændstof til skibe, er også ved at skyde op.

De nye faciliteter vil give bedre muligheder for at yde forskellige former for maritim service. Kunderne står allerede nu nærmest og banker på døren. For på reden uden for Skagen ligger mange skibe i venteposition. De får i dag renset tanke, skiftet besætning og udført anden service ombord, da de er for store til at gå ind i Skagen Havn. Men det bliver der inden længe lavet om på, når vanddybden i havnen øges og der kommer flere kajfaciliteter til megaskibe. Hvert år sejler 55.000 handelsskibe omkring Grenen, så potentialet og antallet af mulige kunder er stort.

Havneprojektet, som har Per Aarsleff som hovedentreprenør, løber op i 226 millioner kroner. Det er Skagen Havn selv, som finansierer projektet, og de venter, at den årlige omsætning stiger fra 30 til 45 millioner kroner, når den nye havn tages i drift.

»I dag er tæt ved 2.000 beskæftiget på Skagen Havn, men det tal venter vi stiger til 2.600, når den nye havn står færdig. Det er dog et problem allerede nu for flere virksomheder at skaffe nok arbejdskraft,« siger Willy B. Hansen, der er direktør for Skagen Havn, som er en selvstyrende enhed under Frederikshavn Kommune.

Borgmester Birgit Hansen (A) er enig.

»Flere virksomheder i Skagen mangler arbejdskraft. Derfor arbejder vi på at tiltrække især unge familier fra Østeuropa og få dem til at bosætte sig deroppe. Det vil være enorm betydning for byen, at vi får bremset de senere års fraflytning og faldende indbyggertal,« siger Birgit Hansen.

Den nye havn vil efter Birgit Hansens opfattelse også betyde, at Danmark vil blive en stor leverandør at service til den hastigt voksende offshore industri i Norge.

»Vi ligger jo lige op til det norske olieeventyr. Det giver os et enormt potentiale,« siger Birgit Hansen.

»De maritime virksomheder og fiskeriet, som vokser hastigt i Skagen, er afhængige af udvidelsen af havnen, som kan udvikle deres forretningsområder,« siger Willy B. Hansen.

Karstensens Skibsværft, Danish Yacht og sildefabrikken Skagerrak Pelgic er nogle af sine mest succesfulde erhvervsvirksomheder på Skagen Havn. Men den er også hjemsted for virksomheden FF Skagen med 100 medarbejdere, som er verdens førende producent af fiskemel og fiskeolie.

På havnen er det ofte modsætningerne, der mødes. Det klassiske håndværk til fiskeriet lever side om side med højteknologiske virksomheder. Snart vil rige turister fra USA, Australien, New Zealand og mange andre dele af kloden også blive sejlet til Skagen Havn, for at se på de gamle fiskere, som stadig står og renser deres net i hånden på små blå fiskekuttere.

For at kunne yde de mange fremmede gæster god service, vil der på den nye havnekaj blive etableret en lang række faciliteter, så de tilrejsende kan blive hentet i busser, leje cykler eller få en guide til at vise rundt.

»Vi får snart langt større skibe, flere anløb og flere passagerer på besøg,« lyder det fra Willy B. Hansen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere