Del : SMS
Berlingske Business

Billy’s Billing går fortsat enegang

25BUSToke-Kruse.jpg
32-årige Toke Kruse, der stiftede Billy’s Billing har valgt at holde eksterne investorer ude af virksomheden. Foto: Jens Nørgaard Larsen

Iværksætteren bag regnskabssoftwaren Billy’s Billing har valgt banken som vej til at skaffe kontanter til sin nuværende reklamekampagne. Stifteren Toke Kruse venter stadig på den rette pengeengel.

Artiklen fortsætter under annoncen

Skal man sælge ud eller bide tænderne sammen og leve på smalhals lidt endnu? Den klassiske problemstilling for iværksættere, der har et produkt, som har vist sit potentiale, er ofte, hvornår man skal bytte ejerandele ud med cool cash.

Stifteren af virksomheden Billy ApS, Toke Kruse, står i samme dilemma med sin regnskabssoftware Billy’s Billing, men han har valgt at gå solo og holde eksterne investorer ude indtil videre. Han ejer sammen med forretningspartneren Sebastian Seilund fortsat hele virksomheden, der p.t. har to ben – ét på Gothersgade i København og et i San Fransisco, Californien.

De nuværende ejere af Billy’s Billing udgør stadig virksomhedens finansielle muskler, og dermed sidder de også med hele risikoen. Toke Kruse har bevidst valgt den vej, og årsagen skal grundlæggende findes i værdiansættelse.

»Jeg har valgt en strategi, hvor vi kun tager investorer ind, hvis de kan se, hvor stor værdi Billy’s Billing har på den meget lange bane. Vi har kigget i både Danmark og Sverige, men ingen af de business angels (risikovillige privatinvestorer, red.), jeg har talt med, har villet levere beløb, der modsvarer, hvor stort jeg mener, at potentialet er,« siger Toke Kruse og tilføjer:

»Virksomheden er stadig finansieret af os. Det skal også ses i lyset af, at vores privilegium er, at Billy’s Billing er baseret på abonnement, hvilket giver os cashflow. Behovet for investeringer har på den måde været begrænset.«

BM Indland

Det er dog ikke ensbetydende med, at Toke Kruse og hans team, der kan omregnes til ti fuldtidsansatte, har et pengetræ, som de bare kan gå at plukke frugter fra. Den nuværende omsætning kommer fra de 4.000 betalende virksomheder, der allerede bruger det serverbaserede regnskabs- og faktureringssystem, lægger bunden, men større investeringer kræver andre tiltag. Det har virksomhedsstifteren også oplevet i forbindelse med den danske reklamekampagne, som rulles ud for tiden.

Kampagnen består blandt andet af TV-spots, og den slags er alt andet lige omkostningsfuldt. Toke Kruse siger, at det drejer sig om »millioner af kroner«, og pengene kommer fra Nordea.

Det lykkedes Billy’s Billing-stifteren at få en aftale i hus med Vækstfonden, der garanterer for 80 procent af banklånet, og den model ville banken gerne være med til.

Ideen med reklamekampagnen er selvsagt at få udbredt kendskabet til Billy’s Billing blandt kernemålgruppen, der er selvstændige og mindre virksomheder, og få fisket nogle af dem som kunder. Men en anden funktion er også at flashe virksomhedsnavnet til andre interessenter – deriblandt potentielle investorer. De skal få øjnene op for, at Toke Kruse og Billy’s Billing mener det alvorligt og selv er overbeviste om, at de har fat i den lange ende.

Det ændrer dog ikke ved, at en større satsning på det nordamerikanske marked, hvor Billy’s Billing også er ved at åbne forretning, vil kræve flere midler end virksomheden lige står og har. Det er også helt fint med Toke Kruse, hvis altså investoren ser på potentialet med samme øjne som stifteren.

»Vi vil ikke holde investorer ude i al evighed. Det er slet ikke ideen. Men indtil videre har vi mest haft brug for at vise »proof of concept« – altså bevise over for os selv og andre, at vi har et produkt med kæmpepotentiale. Det gør vi blandt andet nu ved selv at skaffe kunder. Men det er klart, at vi kunne skaffe flere kunder og udvikle virksomheden hurtigere, hvis vi havde flere penge,« siger Toke Kruse.

Kødby

Men Billy’s Billing-stifterens erfaring er, at det er svært at skaffe kapital i Danmark. Interessen er der fra venturefonde og angel investores, men hele økosystemet er for småt, som det er nu, mener Toke Kruse.

»Konkurrencen i især Danmark er så lille, at prisen, som potentielle investorer er villige til at betale, bliver meget, meget lav. Der er ganske enkelt ikke nok om buddet på investorsiden. Det i kombination med at der er rigtig mange virksomheder, der gerne vil have funding, trækker prisen ned,« siger han og tilføjer:

»Derfor har jeg valgt at sætte mine egne penge på spil. Jeg løber en risiko, men det er en kalkuleret risiko. Jeg sætter ikke hus og hjem på spil.«

Billy’s Billing har ikke travlt med at få en investor ind, men omvendt kan virksomheden også misse en mulighed, hvis det ikke sker.

Virksomheden begyndte som en idé for syv år siden og er i dag vokset til at have en omsætning, der ifølge stifteren overstiger en halv million kroner om måneden, og en kundetilgang på omtrent 300 nye virksomheder om måneden. Det danske produkt kører sådan set derudad, mens der bliver arbejdet hårdt på at få det amerikanske ud over rampen.

Det er lig med hårdt arbejde for Toke Kruse, der p.t. er i San Francisco, hvor han bor halvdelen af året og styrer den nordamerikanske satsning.

På trods af at det ville være en hjælp at få fyldt kassen med investorpenge, kan han heller ikke lade være med at nyde, at han indtil videre har klaret sig uden.

»Fordelen ved ikke at have eksterne medejere er, at det er os, der bestemmer. Processen fra idé til handling er meget kort. Vi kan rykke hurtigt, hvis vi vil lave en ændring, og det er en stor fordel,« siger han og tilføjer:

»Vi bestemmer, hvilken retning virksomheden skal trækkes. Det er en fordel i sig selv, og så skal vi ikke trækkes med andre milepæle end dem, vi selv sætter op. De giver ro. Både for ejerne og for resten af teamet,« siger Toke Kruse.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere