Del : SMS
Berlingske Business

Berygtet guldhandler forlader Danmark

guldsmykker
Overskrift
Foto:
18BUSPostal-Gold---Pakker.jpg
Overskrift
Nu er det slut med at sende guld til Postal Gold i Danmark, efter at de er lukket ned. Foto: Dennis Lehmann

Det internetbaserede guldfirma Postal Gold har længe opkøbt guld i Danmark til underpris og uden at opfylde samme krav som den danske guldbranche. Ud af det blå stopper firmaet al sin aktivitet. Resten af guldbranchen jubler.

Artiklen fortsætter under annoncen

»Brevguld er ophørt med at acceptere nye kunder i Danmark for tiden.«

Sådan står der på Postal Golds danske hjemmeside. Gennem længere tid opkøbte virksomheden danskernes brugte guld og sølvtøj til underpris og uden at leve op til de samme krav som de danske guldhandlere – til stor frustration for resten af guldbranchen.

Virksomheden, der kaldte sig selv for »Europas største guldopkøber«, drev forretning fra deres hovedsæde i skattelyet på Isle of Man i det Irske Hav. De fik kunderne til at sende deres guld med brevpost, hvorefter de nogle gange tilbød helt ned til en tiendedel af prisen på det, guldet egentlig var værd

Men nu lader det til, at den kontroversielle guldgigant har stoppet sin aktivitet og forladt landet.

Kontakter man guldfirmaet via e-mailadressen under bekendtgørelsen på deres hjemmeside, lander der et automatisk svar i indbakken fra Postal Golds tyske under-afdeling med teksten »Selskabet har indstillet driften«. Det får nu resten af guldbranchen i Danmark til at juble.

Begejstring i branchen

»Postal Gold promoverede sig jo alle steder. I fjernsynsreklamer og på internettet. Men de gik meget lemfældigt med den danske lovgivning og opkøbte kundernes guld under markedets normale pris,« siger Dennis Lindberg, der er formand for foreningen Danske Guldhandlere.

Han har svært ved at skjule sin begejstring og kalder det et sundhedstegn, når Postal Gold vælger at forlade markedet. For efter at den kontroversielle guldgigant tilsyneladende har indstillet driften, er der et mere gennemsigtigt marked på vej, og det kommer til at gavne resten af guldbranchen. Og det er ikke kun i Danmark.

Ifølge formanden har Postal Gold stoppet driften i hele Europa. Han opfordrer dog stadig kunderne til at være yderst opmærksomme og undersøge guldmarkedet, når de vil afsætte deres ædelmetaller.

Mia Agerup S. Hinrichs, der er vurderingsekspert og brandmanager hos guldhandleren Nyfortuna, ser også Postal Golds pludselige forsvinden som et positivt tegn.

»Vi så ikke Postal Gold som en stor konkurrent, men de skabte utryghed for kunderne, som fik en dårlig behandling. Og nogle gange blev guldhandlerne kørt igennem uden kundens accept,« siger Mia Agerup S. Hinrichs.

Hun håber, Postal Gold kun er én i rækken af guldhandlere uden bevilling og tilladelse til at handle med guld, der nu forlader markedet.

Kreativ krise

Det var især i begyndelsen af finanskrisen, at mange af de kreative guldhandlere skød op rundt omkring i Danmark.

Ifølge Dennis Lindberg handlede det om hurtig profit, og de bevægede sig i den gråsorte del af lovgivningen. Guldpriserne steg konstant, og branchen eksploderede.

Ifølge erhvervshistoriker Martin Jes Iversen ved CBS er det ikke unormalt, at der opstår en anderledes form for kreativitet under en lavkonjunktur. Nye aktører og virksomheder udnytter markedets tilstand. Det oplevede man blandt andet herhjemme under oliekrisen i de svære 70ere, hvor discountbølgen rullede for første gang. Aldi åbnede sin første butik i 1977, mens Netto og Fakta fulgte efter i de følgende år.

Samtidig stiger aktiviteten hos nogle lidt for kreative aktører, der balancerer på kanten af loven, under store konjunktursvingnin- ger.

»Men jeg ser lige så mange tilfælde i højkonjunkturen, hvor kreative aktører afsøger grænser i lovgivningen,« siger Martin Jes Iversen og tænker tilbage på årene mellem 2004 og 2007, hvor især ejendomsbranchen og den finansielle sektor afsøgte grænserne.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere