Del : SMS
Berlingske Business

Andre storbyer vil snuppe virksomheder fra København

14BUSCharlotte-Mark.jpg
Microsofts administrerende direktør i Danmark, Charlotte Mark, skal med jævne mellemrum forsvare over for andre landechefer, at Microsoft har en stor udviklingsafdeling i Danmark. Arkivfoto: Malte Kristiansen

Kampen om de højproduktive globalt orienterede selskaber er benhård, og mange udenlandske selskaber i Danmark skal internt forsvare tilstedeværelsen i Danmark. Læs hvordan landechefen for Microsofts danske udviklingsafdeling forsvarer de store aktiviteter i Danmark.

Artiklen fortsætter under annoncen

Omkring 400 højtspecialiserede softwareudviklere har deres daglige gang i Microsoft Development Center Copenhagen i Vedbæk nord for København. Softwaregiganten valgte i forbindelse med opkøbet af danske Navision for 12 år siden at satse på en stor udviklingsafdeling i Danmark, og siden er der blevet udviklet mange vigtige forretningsapplikationer og IT-systemer i kontorbygningerne i Vedbæk.

Trods tilvalget af Danmark har det dog langtfra været en selvfølge, at Microsofts største europæiske udviklingsafdeling skal ligge her. Mange andre europæiske afdelinger i Microsoft gør, hvad de kan for at tiltrække investeringer og aktiviteter, og administrerende direktør i Microsoft Development Center Copenhagen, Charlotte Mark, fortæller, at hun på de indre linjer med jævne mellemrum skal argumentere for, hvorfor så store aktiviteter lige netop skal ligge i Danmark.

»Ligesom i de fleste andre store udenlandske virksomheder er der i Microsoft stor konkurrence mellem landeorganisationerne om at tiltrække aktiviteter og investeringer. Vi skal jævnligt argumentere for, hvorfor det er hensigtsmæssigt at lægge opgaver i Danmark, og vi er meget omhyggelige med at forklare, hvad vi kan i Danmark,« siger Charlotte Mark.

pix-frank jensenfrank jensen

Hun fortæller, at hun især får mange kritiske spørgsmål om de høje danske omkostninger, mens hun omvendt slår kraftigt på adgangen til talent og kreative, specialiserede medarbejdere.

Globale selskabers indre opgør

Situationen i Microsoft illustrerer på mange måder den interne debat og konkurrence om at tiltrække aktiviteter, der findes i de fleste globale selskaber. Mange danske landechefer bliver således løbende udfordret internt på, hvorfor aktiviteterne skal ligge i Danmark frem for andre lande.

I en ny analyse fra Copenhagen Capacity blandt 132 udenlandske selskaber med aktiviteter i hovedstadsområdet oplyser halvdelen af selskaberne, at de internt har skullet forsvare virksomhedens tilstedeværelse eller forretningsset-up i Danmark.

Blandt de virksomheder, der har et nordisk hovedkontor i Danmark, har langt de fleste løbende behov for at forsvare, hvorfor aktiviteterne er placeret her.


København

Bestyrelsesformand for Copenhagen Capacity, Peter Højland, hæfter sig ved, at vi i debatten om, hvordan vi kan tiltrække nye virksomheder, skal passe på ikke at glemme de store virksomheder, der allerede er i landet.

»Jeg synes, at det er bemærkelsesværdigt, at halvdelen af de udenlandske virksomheder løbende skal lave et internt forsvar for, hvorfor de er i Danmark. Det viser lidt om den interne konkurrence, der er for at tiltrække nye projekter og investeringer fra hovedkontorerne,« siger han.

Peter Højland fastslår, at mange storbyer omkring os – eksempelvis Stockholm, der markedsfører sig som Skandinaviens hovedstad – er meget opmærksomme på, hvordan de kan gøre sig mere attraktive over for de store udenlandske koncerner. Flere undersøgelser viser, at de udenlandske virksomheder i gennemsnit er mere produktive end de danskejede, og tal fra Danmarks Statistik viser, at udenlandsk ejede selskaber står for 24 procent af omsætningen i den private sektor i Danmark.

Skatten i fokus

Ifølge Copenhagen Capacity er de udenlandske virksomheder især optagede af skattevilkår, adgangen til højtkvalificerede medarbejdere, et fleksibelt arbejdsmarked og omfanget af bureaukrati.

»Når vi spørger de udenlandske selskaber om deres udfordringer ved at være i Danmark, nævner mange skattesystemet. Det er omvendt en stor fordel, at vi har så lav korruption og et stabilt arbejdsmarked. Og så er flexicuritymodellen, hvor det er let at hyre og fyre, attraktiv. Mange fremhæver også, at det er meget nemt at komme i kontakt med beslutningstagere i Danmark. Endelig er adgangen til specialiseret arbejdskraft et nøgleparameter,« siger Peter Højland.

I Microsoft kan Charlotte Mark godt mærke, at flere konkurrerende byer lokker med lavere skatter og samtidig har stort fokus på adgangen til specialiserede medarbejdere.

Hun fortæller, at hovedkontoret i Redmond ved Seattle i det nordvestlige USA især er optaget af, at der i alle udviklingsafdelinger er adgang til de rette specialister.

nordhavn

»Det er afgørende, at vi sætter os for, at vi i Danmark skal vinde på talentet. Her skal vi være bedre end de andre, for vores omkostninger er relativt høje. De høje omkostninger kan kun forsvares, hvis vi har adgang til de rette medarbejdere. Det mener jeg også, at vi har, men det er klart, at det er en dagsorden, som Danmark hele tiden skal være opmærksom på,« siger hun.

Selv om Charlotte Mark jævnligt er blevet udfordret internt i diskussioner om Microsofts investeringer og aktiviteter, har hun på intet tidspunkt følt, at den danske udviklingsafdeling har været i fare for at skulle skære voldsomt ned eller ligefrem lukke. Hvis der ellers fortsat vil være fornuftig adgang til talenter fra både ind- og udland, tror Charlotte Mark, at det er muligt at fastholde – og måske endda udbygge – den danske afdelings position i Microsoft.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere